Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 00:54
  #1
Medlem
ImanMirblokis avatar
Hej!

Jag har fått en Skywatchers 6"/1200 mm dobsonian i födelsedagspresent av min flickvän. (Yep! Wow liksom!)
Det är ett riktigt underbart teleskop. Jag tog mina första bilder på månen igår med en Canon EOS 650D (hon tänkte även så långt att köpa en adapter också), men nu är det mulet, så jag sitter här framför datorn.
Jag har letat och googlat så gott jag kunnat, men har inte lyckats hitta ett bra DIY-projekt som syftar till att motorisera en dobsonian. (Fanns visserligen ett, men då måste man ha en hel verkstad!)
Jag har en budget på ca. 3500 som jag kan lägga på projektet. Jag har massor med Arduinos, motor-shields och flera steg-motorer och även borstlösa.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde peka mig åt rätt håll. Kanske känner ni redan till ett projekt.
Jag kan tänka mig att byta montering också, om det inte är alldeles för dyrt.

Hur göra?

Med vänliga hälsningar.

EDIT: Alltså, tanken är att kunna använda det för långtidsexponeringar - så teleskopet måste följa objektet på himlen.
__________________
Senast redigerad av ImanMirbloki 2016-09-26 kl. 00:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback