Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 01:40
  #13
Medlem
supremanics avatar
Problemet med ett par öl under västen brukar vara att man istället för att plugga fastnar på youtube, lyssnandes på gamla 90-tals hits...

Out of control! when i turn the power on...
Citera
2016-09-26, 01:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Nej, om det försämrar inlärningen, dvs bearbetningen.

Igen, det beror på dig som person.
Alkoholen slår som alla droger olika på person.
Mattematik och problemlösningar funkar inte med alkohol enligt mina erfarenheter.
Citera
2016-09-26, 01:53
  #15
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Problemet med ett par öl under västen brukar vara att man istället för att plugga fastnar på youtube, lyssnandes på gamla 90-tals hits...

Out of control! when i turn the power on...

Jag har kontroll, zero problem. Grejen är att jag när är stressad upplever att jag pluggar aningen bättre med ett par öl innanför västen. Jag får bättre fokus, tankar flyger inte ivg på annat som ska göras. Det intressanta om ett måttligt intag av alkohol försämrar bearbetningen av det man lärt sig.
Citera
2016-09-26, 01:54
  #16
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Igen, det beror på dig som person.
Alkoholen slår som alla droger olika på person.
Mattematik och problemlösningar funkar inte med alkohol enligt mina erfarenheter.

Ok.

Enklare juridisk problemlösning verkar fungera utmärkt med ett par öl i kroppen. För mig alltså.

Edit: Uselt språk.
__________________
Senast redigerad av anteri17 2016-09-26 kl. 02:00.
Citera
2016-09-26, 01:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ok.

Enklare juridisk problemlösningen verkar fungerar utmärkt med ett par öl i kroppen. För mig alltså.

Ja då håller jag med.
De tankebanorna kan mycket riktigt gynnas av en pilsner.
Att finna objektiva lösningar med tankerymd passar.
Åtminstone för mig.
Citera
2016-09-26, 10:10
  #18
Medlem
Att plugga när man är småberusad känns bra men man lär sig inget.
Citera
2016-09-26, 10:27
  #19
Medlem
Googla "small amount alcohol, performance" eller liknande. Sett en studie på att en liten mängd alkohol förbättrar prestation vid vissa uppgifter. Tror nog problemlösning eller liknande faller inom den kategorin.

Men kan inte svara på om det var 1 öl eller 3 öl som förbättrade.
Citera
2016-09-26, 15:19
  #20
Medlem
Det är väl bara att testa, för vissa ämnen, språk exempelvis, borde det inte vara svårt att se om det gör skillnad på den sorts inlärning som är lätt att kvatifiera.

Skapa några hundra gloskort, blanda dem och skapa två lika stora högar. Den ena högen lär du in dig tills du kan alla i helt nyktert tillstånd. Kontrollera hur lång tid det tar.
Nästa dag kontrollerar du hur många du kan.

Någon dag senare drar du i dig lämplig mängd rusdryck/preparat innan du tar dig an den andra högen, kontrollera hur lång tid det tar innan du kan alla, kontrollera nästa dag hur många du kan.

Blanda korten, skapa nya högar och gör om några gånger.

Rimligen borde du kunna göra liknande tester för andra ämnen.

Anteckna också hur du upplevde studerandet. Även om det exempelvis tog 20% längre tid med några öl i sig så kan det ju vara värt det om du i nyktert tillstånd tyckte att det vara vidrigt tråkigt och vet med dig att du normalt skulle ha slutat och gjort någonting annat.

Har du eller nära släkt en historik av alkoholproblem så skulle jag inte ens testa.
__________________
Senast redigerad av RMgX 2016-09-26 kl. 15:25.
Citera
2016-09-26, 16:58
  #21
Medlem
En trevlig bärs brukar jag med ta när suget faller sig i. Fungerar utmärkt att plugga på. Helst ska det vara mörkt ute, blir en skönt stämning då med torr kurslitteratur och en frisk öl.

Hade aldrig fungerat för mig att börja dagen med en öl innan föreläsningen eller dylikt dock. Sedan är det kanske inte lämpligt att göra det till en vana att ta sig en öl så fort det vankas plugg.
Citera
2016-09-28, 07:44
  #22
Moderator
fredrik686s avatar
Tråden handlar om alkohol och inte droger i allmänhet, därför är sidospåren om bl a amfetamin och andra centralstimulanter raderade.

/Mod
Citera
2016-09-28, 07:45
  #23
Moderator
fredrik686s avatar
Tror tråden passar bättre i MoH.

Utbildning och studier --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2017-03-18, 13:24
  #24
Medlem
Tycker frågan aldrig blev riktigt besvarad. Visst, jag förstår att det är individuellt, som med allt annat. Men det måste finnas någon generell sanning? Påverkar en måttlig mängd alkoholen inlärningen negativt, samt hur mycket på genomsnittsmänniskan? Eller är det helt individuellt där 50% kan lära sig lika bra i helt nyktert tillstånd som med några promille i blodet, medan resterande 50% tappar all inlärningsförmåga efter 30 cl öl.

Vad tror ni? Kanske borde experimentera några kvällar när jag lär mig svenskglosor inför HP, men känns som det beror för mycket på dagsformen för att få ett bra resultat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback