• 12 122 online
  • 1 139 770 medlemmar
  • 59 039 358 inlägg
2016-09-25, 22:36
Medlem
Tjena!

Jag har en begagnad Macbook pro från 2011. Dennes moderkort tycks nu ha gått i stöpet, och jag ville därför kolla med er Flashback-proffs; funkar det att köpa ett moderkort via Ebay, koppla in detta och köra igång? Finns det någon hake, eller något som kan slå fel, Apple själva säger väl typ att det kan finnas problem med kompabilitet till deras system, själv är jag inte insatt på nörd-nivå, så vet ej hur detta funkar riktigt. Men jag tänker inte pröjsa, vad är det, 6 lax för ett nytt moderkort, till en data som kostade typ 3,5, obviously.

Så, borde det inte funka att hitta ett bra moderkort via ebay, installera detta och få en data som funkar som den ska?

Tack i förhand!
Citera
2016-09-26, 00:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Tjena!

Jag har en begagnad Macbook pro från 2011. Dennes moderkort tycks nu ha gått i stöpet, och jag ville därför kolla med er Flashback-proffs; funkar det att köpa ett moderkort via Ebay, koppla in detta och köra igång? Finns det någon hake, eller något som kan slå fel, Apple själva säger väl typ att det kan finnas problem med kompabilitet till deras system, själv är jag inte insatt på nörd-nivå, så vet ej hur detta funkar riktigt. Men jag tänker inte pröjsa, vad är det, 6 lax för ett nytt moderkort, till en data som kostade typ 3,5, obviously.

Så, borde det inte funka att hitta ett bra moderkort via ebay, installera detta och få en data som funkar som den ska?

Tack i förhand!

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...placement/5899

Första träffen på Google.

Dessutom, lär dig skilja på "data" och "dator".
Citera
2016-10-14, 18:42
Medlem
Tog ett tag innan jag tog tag i detta...
Men Ecki, min fråga är inte "hur man gör", det är, funkar det att köpa ett moderkort via ebay, eller måste det på något sätt vara "synkat" med nånting eller något, och kan endast fixas via apple? Jag snackade med någon snubbe i en datoraffär, som sa något om att man kan köpa en "piratkopia" på ett moderkort, men att dessa kanske inte är kompatibla på samma sätt som om man gör det via apple. Sa han endast detta för att han är representant för ett företag, och inte får tipsa om moderkort som går utanför apples räckvidd?

Därav min fråga. Funkar det som det ska, att köpa ett moderkort via ebay?

Peace.
Citera
2016-10-15, 16:08
Medlem
SirKnasens avatar
Vad är det för fel på din dator då? 13, 15 eller 17"?
Citera
2016-10-16, 20:15
Medlem
Troligtvis så funkar det ja förutsatt att det är en del på moderkortet som felat.

Jag hade felsökt kortet med en multimeter för att ta reda på vad som var fel. Har den bara dött plötsligt kan det mycket väl vara en konning som dött och som behöver bytas. Men då är problemet att dom är svåra att köpa lösa och man kan då ändå behöva ett moderkort att ta ifrån.
Citera
2016-10-17, 18:17
Medlem
icebosss avatar
Det är inga problem att köpa ett nytt moderkort på eBay och byta själv, enda är att datorn kommer visa ett annat serienummer när du kollar på info om datorn inifrån OS X =)
Citera
2016-10-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceboss
Det är inga problem att köpa ett nytt moderkort på eBay och byta själv, enda är att datorn kommer visa ett annat serienummer när du kollar på info om datorn inifrån OS X =)
Får jag fråga såhär till allihop, nu när man ändå undersöker saken;
Om man köper ett nytt moderkort via eBay, är dessa tillverkade av Apple, eller finns det andra tillverkare som gör likadana moderkort, just för macbooks? Spelar detta någon roll? Jag tror ju inte det, men vill vara helt säker, så inget fuckar up när man köpt sitt nya kort för 3,5 lax.

Jag har en MacBook 13 till den som frågade.

Datan själv är begagnad, men jag lyckades pajja fläkt-komponenten på moderkortet när jag just felsökte ett problem med fläkten, och sen använde jag datan ändå (trots att det blev överhettad, smart, jag vet, för den funkade jävligt illa då fort den blev upphettad) tills det bara dök upp en mapp med ett frågetecken på skärmen vid uppstart. Efter lite felsökning och en check med några reparatörer i stan, verkar det logiskt nog som att överhettningen har fått något att sluta funka, kort och gott.
Citera
2016-10-18, 19:42
Medlem
SirKnasens avatar
Vad menar du med "fläktkomponenten"?
Snurrar inte fläkten prova med en ny fläkt.
En mapp med ? vid uppstart betyder att datorn inte hittar ett operativsystem att starta. Troligtvis pga att hårddisken inte hittas.
Starta från internet recovery och kolla om hårddisken syns i skivverktyget.
Om inte, testa med ny hårddisk och/eller hårddiskkabel.
Hjälper inte fläkt, hårddisk/kabel problemen kan vi börja anta fel på logikkortet
Citera
2016-10-22, 21:37
Medlem
Okej, jag har testat lite, och är rätt säker på att hårddiskkabel funkar, och testade att koppla in en annan hårddisk (från dell data, spelar roll? Den gick att koppla in i alla fall), och det gör ingen skillnad. Just att datan blivit såpass överhettad gör mig säker på att moderkortet är problemet, något har pajjat helt enkelt.

Jag vill nu fråga;
Min data är från tidigt 2011, modell A1278. Om jag köper ett moderkort, funkar ett kort från late 2011 också? Det är fortfarande modell A1278.
Sen, finns massa olika varianter med andra nummer, vissa som slutar med en bokstav. Vad är viktigt att tänka på om jag köper ett moderkort? Spelar något sv det här någon roll, så länge jag har modell A1278?

Tack!
Citera