Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 20:46
  #1
Medlem
Jag har ett problem hemma med nätverket som jag inte lyckas lösa.
Det är så att mitt internet kopplar ifrån på samtliga enheter jag har samtidigt (kabel och wifi), alltså samma effekt som att internetet dör. En enkel omstart av routern löser problemet vid varje tillfälle.

Har pratat med min ISP (com hem) som inte heller får kontakt med min router när detta sker. Deras svar efter utredning är att problemet ligger hos mig.

Kruxet är att jag har testat med två olika routrar från com hem (Netgear CG3700 och Compal CH7486e)

Har även flyttat en gång sen problemet började, men problemet kvarstår.

Är det någon mer tekniskt kunnig som kan ha någon aning om vad det handlar om?
Citera
2016-09-25, 22:09
  #2
Avstängd
Sebbe.Laxxs avatar
Det kan vara värt att tjata på ISP ytterligare. De säger in i det längsta att det är kundens fel. Jag har vid flera tillfällen tjatat till mig en tekniker och vid två tillfällen har de upptäckt någon parameter som stått fel... Inget de ser i kundtjänsten.
Citera
2016-09-25, 22:38
  #3
Medlem
NoReplys avatar
Om modemet till och med går offline i dom verktyg supporten använder borde det vara någon typ av signalproblem, antingen från koaxkabeln, vägguttaget eller utanför fastigheten. Men då borde supporten se om signalvärdena hamnar utanför gränsvärdena, och om det är bara du ( felet sitter i din kabel eller vägguttag) eller om det är signalproblem även hos grannar (felet sitter troligen i en ÖP eller nod nånstans.)

Men, tankar du mycket torrents och stressar modemet så kan det orsaka att modemet stänger ner för att skydda sig själv. Men då bör du kunna ändra inställningar i torrentprogrammet så ska problemet upphör. Alt sätta modemet i bryggat läge och köra en egen starkare router efter.
Citera
2016-09-25, 22:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Om modemet till och med går offline i dom verktyg supporten använder borde det vara någon typ av signalproblem, antingen från koaxkabeln, vägguttaget eller utanför fastigheten. Men då borde supporten se om signalvärdena hamnar utanför gränsvärdena, och om det är bara du ( felet sitter i din kabel eller vägguttag) eller om det är signalproblem även hos grannar (felet sitter troligen i en ÖP eller nod nånstans.)

Men, tankar du mycket torrents och stressar modemet så kan det orsaka att modemet stänger ner för att skydda sig själv. Men då bör du kunna ändra inställningar i torrentprogrammet så ska problemet upphör. Alt sätta modemet i bryggat läge och köra en egen starkare router efter.

Enligt dem så är det endast mitt som ligger nere och inte grannarnas.
Kände också att det behövdes tjata mer, men efter att jag flyttat och problemet kvarstår känns det som att det är något som jag gör.
Tankar knappt torrents och problemet kommer ibland när jag endast slösurfar...

Finns det sätt att stressa modemet trots att jag inte belastar det något vidare?
Citera
2016-09-25, 22:48
  #5
Medlem
NoReplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razzle123
Enligt dem så är det endast mitt som ligger nere och inte grannarnas.
Kände också att det behövdes tjata mer, men efter att jag flyttat och problemet kvarstår känns det som att det är något som jag gör.
Tankar knappt torrents och problemet kommer ibland när jag endast slösurfar...

Finns det sätt att stressa modemet trots att jag inte belastar det något vidare?

Om problem kvarstår efter flytt så låter det snarare som nånting hos dig som du säger. Då återstår koaxkabel, modem eller din egen utrustning såsom dator, mobil, surfplatta eller vad du nu har anslutet.

Hur ofta kopplar det ner för dig?
Citera
2016-09-25, 22:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Om problem kvarstår efter flytt så låter det snarare som nånting hos dig som du säger. Då återstår koaxkabel, modem eller din egen utrustning såsom dator, mobil, surfplatta eller vad du nu har anslutet.

Hur ofta kopplar det ner för dig?

Kopplar ner någon/några gånger dagligen. Löser sig alltid med en enkel omstart, alltså inte fabriksåterställning).

Har 2 macdatorer, ett ps4, apple tv och 2 iphones kopplade mot modemet..
Citera
2016-09-25, 22:59
  #7
Medlem
NoReplys avatar
Börjar nån av lampa 2, 3 eller 4 uppifrån räknat att blinka när det händer?

Annars kan man testa att koppla bort allt, kör endast en dator ansluten under några timmar/24h beroende på hur ofta avbrotten sker.
Blir det avbrott under tiden endast en enhet är ansluten, gör en notering typ när det hände, koppla sen bort den enheten och koppla dit en annan enhet och kör endast den ansluten några timmar/24h beroende på hur ofta felet uppstår.

Drygt att hålla på såhär men då kan man iaf utesluta vilken enhet som jävlas, om felet skulle sitta i en av dina enheter.

Bryts det för alla enheter trots att dom är ensamt kopplade till modemet då skulle jag säga att modemet eller koaxkabeln felar.
Citera
2016-09-26, 09:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Börjar nån av lampa 2, 3 eller 4 uppifrån räknat att blinka när det händer?

Annars kan man testa att koppla bort allt, kör endast en dator ansluten under några timmar/24h beroende på hur ofta avbrotten sker.
Blir det avbrott under tiden endast en enhet är ansluten, gör en notering typ när det hände, koppla sen bort den enheten och koppla dit en annan enhet och kör endast den ansluten några timmar/24h beroende på hur ofta felet uppstår.

Drygt att hålla på såhär men då kan man iaf utesluta vilken enhet som jävlas, om felet skulle sitta i en av dina enheter.

Bryts det för alla enheter trots att dom är ensamt kopplade till modemet då skulle jag säga att modemet eller koaxkabeln felar.

Ska testa detta! Stort tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback