Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 18:42
  #1
Medlem
25Decembers avatar
Nu i höst så kommer det en ny svensk-fransk thrillerserie på SVT.

Citat:
Kahina Zadi, en fransk polis av algerisk härkomst, får i uppdrag att åka till Kiruna för att utreda ett bestialiskt mord på en fransk medborgare i Kirunas vildmark. Tillsammans med Anders Harnesk, åklagare med samiskt ursprung, inleder hon en utredning som snart får svindlande proportioner. Nya mord begås men de hittar inga kopplingar mellan offren, förutom att de alla mött döden på mycket utstuderade sätt. Morden öppnar samtidigt en avgrund av hat och konflikter där alla kan vara mördare eller offer. Anders gör allt för att utredningen inte ska slita sönder det lilla gruvsamhället. I sin jakt på mördaren tvingas Kahina och Anders också konfrontera sina ursprung, som de båda valt att förtränga. Något som visar sig leda dem närmare lösningen.

Vad tror ni om detta? Kända svenska namn som Peter Stormare och Gustaf Hammarsten. Själv verkar detta riktigt spännande och det är riktigt härligt att det visas upp riktig svensk vildmark i tv:n. Här kan ni se trailern. Nu väntar jag på 31 oktober då första avsnittet sänds.
Citera
2016-10-22, 16:21
  #2
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Nu väntar jag på 31 oktober då första avsnittet sänds.

Premiären sänds redan i morgon (23:e oktober) klockan 21.00 i SVT1 och SVT Play.
Citera
2016-10-22, 16:29
  #3
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Premiären sänds redan i morgon (23:e oktober) klockan 21.00 i SVT1 och SVT Play.
Ännu bättre. Då vet jag vad jag gör imorgon kväll.
Citera
2016-10-23, 01:21
  #4
Medlem
Buffymyloves avatar
Trailern såg lovande ut. Är från de trakterna och självklart verkar det, ha dramatiserats lite extra på vissa punkter. Men vackert foto och det är roligt att nästan höra samma dialekt och röst man själv har
Citera
2016-10-23, 21:54
  #5
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Regissörs-duon bakom serien, Björn Stein och Måns Mårlind, säger i intervju, i fredags, i affärstidningen Dagens Industri:s helgbilaga Di Weekend, att "...Midnattssol kan uppfattas av vissa, som en thrillerserie, men av andra som en djupt politisk serie."

Av första avsnittet, kan vi ana oss till, att De Goda, i serien har bakgrund i av de De Koloniala Förtryckar-makterna (Frankrike, Sverige) förtryckta folkslag. De som är ifrån Algeriet eller är av samisk börd, är Goda, inklusive Peter Stormare, som har samiskt ursprung.

De Onda, är Vita Medelålders Män, som representerar Kolonialmakten och Kapitalismen. Dessa Vita Medelålders Män, kommer alla dö en välförtjänst död, på olika spektakulära vis. Revolutionär rättvisa.

Kan det vara enkelspårigt? Ja, det skulle det kunna vara. TV-serier, har i Sverige lång tradition, utgöra politisk skolning, av tittarna.
Citera
2016-10-23, 22:04
  #6
Medlem
blomodlarens avatar
Såg precis första avsnittet. Tyckte det var rätt bra. Lite småsaker som var sådär. Roligt att se bilder från Kiruna dock! Så jävla vackert.
Citera
2016-10-23, 22:07
  #7
Medlem
Swan65s avatar
Riktigt stabil pilot! Kul med en riktigt bra svensk (svensk-fransk) serie, de har inte direkt duggat tätt på senare år..
Citera
2016-10-24, 00:55
  #8
Medlem
Schnyggves avatar
Jag gillade det jag med! kommer lätt att kolla på hela serien! otroliga vyer och fräsch fransyska!
Citera
2016-10-24, 01:30
  #9
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag gillade det jag med! kommer lätt att kolla på hela serien! otroliga vyer och fräsch fransyska!

Hur fräsch? Antar att det inte blir något naket, eftersom det är en svensk serie, mer än fransk, vad jag har förstått.
Citera
2016-10-24, 02:01
  #10
Medlem
Lostworlds avatar
Peter Stormares rollfigur kändes inte direkt som en chefsåklagare, sett till uppträdande, klädstil osv.
Citera
2016-10-24, 02:18
  #11
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Hur fräsch? Antar att det inte blir något naket, eftersom det är en svensk serie, mer än fransk, vad jag har förstått.
Det behöver det väl inte alltid vara!

Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Peter Stormares rollfigur kändes inte direkt som en chefsåklagare, sett till uppträdande, klädstil osv.
Haha nej inte direkt, mer som en uteliggare! men en skön karaktär!
Citera
2016-10-24, 02:26
  #12
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Haha nej inte direkt, mer som en uteliggare! men en skön karaktär!

Eller mer "Jägarna" än jurist.
Ska bli spännande att se hur han kommer att agera i en rättssal om det kommer så långt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback