Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-09-25, 16:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Bokmässans seminarium "Får man lov att säga N-ordet?" får kritik.

Några klippta stycken ur Gunnar Ardelius ursäkt på Facebook:
"Sveriges författarförbund var på lördagen på bokmässan medarrangörer av ett samtal med rubriken "Får man lov att säga N-ordet?"

...

Men som samtalet kom att utformas blev det en mycket olycklig rubriksättning och inriktning på diskussionen. Även om deltagarna var kunniga lämnade panelens representation och gemensamma erfarenheter i frågan mycket i övrigt att önska.

....
Som ordförande och yttersta ansvarig för Författarförbundets verksamhet vill jag helhjärtat be om ursäkt för att det gick snett. "

Exempel på kritik.
Nabila Abdul Fattah:
"Vem behöver nazister när svenska författarförbundet och författarcentrum arrar: "Får man lov att säga n-ordet?" på Bokmässan?"
""Svaret på frågan är: Nej. Så. Vem är sugen på kaffe?""

"Sarah Negritude Vad i helvete? Varför står inte våra så kallade vita allierade upp stoppar detta innan det ens hinner börja. Vita "antirasister" måste snart på riktigt börja stå upp i denna kamp."

Frågeställning: varför är detta en skandal på en mässa som handlar om yttrandefrihet? varför är svaret på frågan att man inte FÅR använda ett visst ord? Ska hip-hop förbjudas enligt de som säger att svaret på frågan är nej, då detta är den litteraturform som använder n-ordet mycket flitigt idag? Varför ber författarbundet om ursäkt? Och viktigast: vad var det egentligen som hände på mässan som ingen vill tala om - vad är elefanten i rummet?
Senast redigerad av BaalZeBub 2016-09-25 kl. 16:44.
Citera
2016-09-25, 16:24
Medlem
RonnyRasks avatar
Om man googlar "Får man lova att säga n-ordet" hittar man ingenting. Inte heller någon ursäkt på Gunnars facebook.

Skulle du kunna ge någon länk till detta?
Citera
2016-09-25, 16:26
Medlem
Vilka ingick i panelen?
Citera
2016-09-25, 16:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Om man googlar "Får man lova att säga n-ordet" hittar man ingenting. Inte heller någon ursäkt på Gunnars facebook.

Skulle du kunna ge någon länk till detta?

Ett antal inlägg i detta twitterflöde https://twitter.com/Nabila_AFR?lang=en

Diskussion på Facebook https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

En blogg eller dylikt http://www.afrope.se/tag/n-ordet/
"Afropé har fått ta del av ljudinspelningar från seminariet där det tydligt framgår att paneldeltagare dessutom uttalar n-ordet i sin helhet vid upprepade tillfällen!"

Bokmässans program
https://bokmassan.se/programs/far-ma...vanda-n-ordet/
Citera
2016-09-26, 07:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Svaret på frågan är nej, man skall inte använda det svengelska noa-ordet nordet utan använda det vedertagna ordet neger.

Själva rubriken på seminariet är då alltså visst problematiskt, om än inte på det sätt personerna som det länkas till föreställer sig.
Citera
2016-09-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ett antal inlägg i detta twitterflöde https://twitter.com/Nabila_AFR?lang=en

Diskussion på Facebook https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

En blogg eller dylikt http://www.afrope.se/tag/n-ordet/
"Afropé har fått ta del av ljudinspelningar från seminariet där det tydligt framgår att paneldeltagare dessutom uttalar n-ordet i sin helhet vid upprepade tillfällen!"

Bokmässans program
https://bokmassan.se/programs/far-ma...vanda-n-ordet/
Kommentarerna på facebook tyder på bristande normkritik.
Hur vet de att de "vita" i panelen inte identifierade sig som "svarta"? Det kan ju vara så att samtliga i panelen var negrer födda i fel kropp, de går bara väntar på att landstinget ska erbjuda hudfärgskorrigering.
Så jävla rasistiskt att förutsätta att en vit är en vit bara genom att gå på "etniska markörer".
Citera
2016-09-26, 10:39
Medlem
AndersM79s avatar
Är det Ne---, Ni----, eller båda de menar med N-ordet?
Citera
2016-09-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Är det Ne---, Ni----, eller båda de menar med N-ordet?
Nigger har inte använts i sverige i någon större utsträckning. Det är neger, som i negerboll de syftar på.
Citera
2016-09-26, 10:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Patrik Lundberg satt i panelen för seminariet.
Han har nu fått kritik, vilket väckt en del munterhet i somliga kretsar.

Patriks twitter:
Citat:
Patrik Lundberg ‏@patriklu 17h17 hours ago

Nu är jag tydligen också en vit förtryckare, enligt en rad afrosvenskar, trots att jag var den enda som tog deras parti under ett samtal.
23 retweets 55 likes

Jag måste erkänna att jag efter fem år av försök fortfarande inte förstår hur man läser trådarna på ett vettigt sätt på twitter. Men håll till godo med detta fragment:
Citat:

Patrik Lundberg
Nu är jag tydligen också en vit förtryckare, enligt en rad afrosvenskar, trots att jag var den enda som tog deras parti under ett samtal.

Jenny Nguyen
@patriklu den här tweeten Patrik... reaktionen kan inte ha kommit som en chock för dig?

Patrik Lundberg ‏
Fult att de stämplar mig som vit också. Det är ett sätt att inte erkänna att jag också rasifieras.

Jenny Nguyen ‏

@patriklu > som vi inte vill ska kunna använda detta som ett slagträ

Patrik Lundberg ‏
@vantasvart Om väldigt många människor kritiserar mig - och osynliggör min rasifiering - för något jag inte har gjort. Då måste jag reagera.

Jenny Nguyen ‏
@patriklu reaktion befogad, men på detta sätt? Inte för att vara sån, men förväntade mig en högre nivå från dig.

Patrik Lundberg ‏
@vantasvart Du får gärna berätta vad du tycker att jag skulle ha skrivit istället? Uppriktig och nyfiken fråga, alltså.

Jenny Nguyen
@patriklu sen: ogillar starkt rättfärdigande vid skev representation med "om inte jag, vem annars?" pga används cirka ALLTID

Patrik Lundberg ‏
@vantasvart Jag blev extra besviken när de bara kritiserade mig, och inte de vita i panelen. Som att jag har ett större ansvar.

@vantasvart De afrosvenskar som var på plats applåderade mig. De som inte vet vad jag sa, däremot, är tydligen arga.

Jenny Nguyen ‏
@patriklu har läst kritik även från de som var på plats. Oberoende av vad som sades så kan du ju se problematiken med själva panelsamtalet?

Patrik Lundberg ‏
@vantasvart Dessutom var frågan inte om "man får säga..", utan hur man ska översätta ordet till svenska från utländska böcker.

Jenny Nguyen
@patriklu ja, jag läste det men du kan förstå vilka slutsatser som kommer att dras pga rubriksättningen ändå?

Patrik Lundberg ‏
@vantasvart Hade det varit bättre om jag inte varit där? Då hade noll personer i panelen kritiserat programpunkten istället för en.

Patrik Lundberg
@favoritpojken Jag visste inte på förhand att det skulle vara noll svarta i panelen.

Patrik Lundberg
@favoritpojken Därför att jag är författare som skriver om ras.

Citera
2016-09-26, 16:45
Medlem
Citat:
Patrik Lundberg satt i panelen för seminariet.
Han har nu fått kritik, vilket väckt en del munterhet i somliga kretsar.

Patriks twitter:

Jag måste erkänna att jag efter fem år av försök fortfarande inte förstår hur man läser trådarna på ett vettigt sätt på twitter. Men håll till godo med detta fragment:
Jag förstår mig inte heller på Twitter men det jag lyckades läsa i någon slags ordning var det mest underhållande jag läst på länge, tack för tipset.
Citera
2016-09-26, 21:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Varför ber författarbundet om ursäkt?

Ja, detta är den mest tänkvärda frågan - hur lång tid kommer det att ta innan kulturinstitutionerna har integritet och värdighet nog att inse att de inte behöver böja sig för diverse infantila twitterdrev? Är det helt otänkbart att de skulle förklara att de debatterar vad de vill och bjuder in vilka de vill och enbart svarar inför sina medlemmar, tack så mycket?
Citera
2016-09-26, 21:21
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Man kan tycka titeln var onödigt provokativ men innehållet om översättningar och språkbruk verkar ju väldigt relevant.
Jag kan absolut förstå reaktioner på titeln, men det är pinsamt att många kritiker låtsas inte förstå vad diskussionen handlade om utan sprider bilden av att det var någon slags rasistiskt möte. Ingen överraskning, men fy helvete vad polariserat klimatet är och vad fördummande det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in