Patrik Lundberg satt i panelen för seminariet.
Han har nu fått kritik, vilket väckt en del munterhet i somliga kretsar.
Patriks twitter:
Citat:
Patrik Lundberg @patriklu 17h17 hours ago
Nu är jag tydligen också en vit förtryckare, enligt en rad afrosvenskar, trots att jag var den enda som tog deras parti under ett samtal.
23 retweets 55 likes
Jag måste erkänna att jag efter fem år av försök fortfarande inte förstår hur man läser trådarna på ett vettigt sätt på twitter. Men håll till godo med detta fragment:
Citat:
Patrik Lundberg
Nu är jag tydligen också en vit förtryckare, enligt en rad afrosvenskar, trots att jag var den enda som tog deras parti under ett samtal.
Jenny Nguyen
@patriklu den här tweeten Patrik... reaktionen kan inte ha kommit som en chock för dig?
Patrik Lundberg
Fult att de stämplar mig som vit också. Det är ett sätt att inte erkänna att jag också rasifieras.
Jenny Nguyen
@patriklu > som vi inte vill ska kunna använda detta som ett slagträ
Patrik Lundberg
@vantasvart Om väldigt många människor kritiserar mig - och osynliggör min rasifiering - för något jag inte har gjort. Då måste jag reagera.
Jenny Nguyen
@patriklu reaktion befogad, men på detta sätt? Inte för att vara sån, men förväntade mig en högre nivå från dig.
Patrik Lundberg
@vantasvart Du får gärna berätta vad du tycker att jag skulle ha skrivit istället? Uppriktig och nyfiken fråga, alltså.
Jenny Nguyen
@patriklu sen: ogillar starkt rättfärdigande vid skev representation med "om inte jag, vem annars?" pga används cirka ALLTID
Patrik Lundberg
@vantasvart Jag blev extra besviken när de bara kritiserade mig, och inte de vita i panelen. Som att jag har ett större ansvar.
@vantasvart De afrosvenskar som var på plats applåderade mig. De som inte vet vad jag sa, däremot, är tydligen arga.
Jenny Nguyen
@patriklu har läst kritik även från de som var på plats. Oberoende av vad som sades så kan du ju se problematiken med själva panelsamtalet?
Patrik Lundberg
@vantasvart Dessutom var frågan inte om "man får säga..", utan hur man ska översätta ordet till svenska från utländska böcker.
Jenny Nguyen
@patriklu ja, jag läste det men du kan förstå vilka slutsatser som kommer att dras pga rubriksättningen ändå?
Patrik Lundberg
@vantasvart Hade det varit bättre om jag inte varit där? Då hade noll personer i panelen kritiserat programpunkten istället för en.
Patrik Lundberg
@favoritpojken Jag visste inte på förhand att det skulle vara noll svarta i panelen.
Patrik Lundberg
@favoritpojken Därför att jag är författare som skriver om ras.