Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 16:07
  #1
Medlem
job-anderssons avatar
Hejsan.
Funderar på att köpa en åtelkamera från Ebay och ser att det finns en uppsjö med olika varianter, jag blir yr av vad som man ska ha.

Jag ska sätta upp kameran och övervaka framsidan av mitt hus, så den är uppsatt på min egen tomt.
Har en två -tre olika ställen att kunna placera kameran på och som längst är det max 25 m i längd, så jag antar att kameran bör kunna känna av det avståndet.

Jag behöver ingen funktion som sms, mms, email utan den ska bara spela in på minneskort 32-64GB.
Bra batteri och batteritid.
Den ska ha IR ljus som klarar av nämnda sträcka, om det nu går?
Och den ska naturligtvis vara kamouflagefärgad , den ska sitta i ett granbuskage eller i björksly med högt gräs.

En som jag ramlade över:
http://www.ebay.com/itm/Primos-Proof...YAAOSwSzdXA-dR

Så vilken (billig) åtelkamera från Ebay (Kina?) kan ni rekommendera?
__________________
Senast redigerad av job-andersson 2016-09-25 kl. 16:14.
Citera
2016-09-25, 17:21
  #2
Medlem
du vill ha en med "black IR" om den som fotas inte ska fatta att den blir fotad.
Citera
2016-09-25, 17:30
  #3
Medlem
job-anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
du vill ha en med "black IR" om den som fotas inte ska fatta att den blir fotad.
Det var nått jag inte tänkt på, men helt rätt!
Inga blixtar överhuvudtaget är önskvärt.
Citera
2016-09-26, 15:20
  #4
Medlem
job-anderssons avatar
Fan va det finns olika kameror, skillnaden i pris är........stor, från 300 - 8000.....

Jag blir inte klokare utan bara mer ambivalent, hur fan ska jag kunna bestämma mig.......
Citera
2016-09-27, 08:45
  #5
Medlem
Vavtrudners avatar
Har testat flera "dyrare" kameror, inte ens dessa fungerar problemfritt i ur och skur. Har nu byggt ett "hus" till den senaste i förhoppning om att den i alla fall ska överleva i ett år.
Är därför skeptisk till lågprismodeller.
Citera
2016-09-27, 11:43
  #6
Medlem
job-anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vavtrudner
Har testat flera "dyrare" kameror, inte ens dessa fungerar problemfritt i ur och skur. Har nu byggt ett "hus" till den senaste i förhoppning om att den i alla fall ska överleva i ett år.
Är därför skeptisk till lågprismodeller.

Blev så less så jag bara köpte den här modellen:
http://www.trailcampro.com/products/...nt=16421790021

Från Ebay, inkl frakt och skatter och skit - 1450 SEK.
Sen får vi se om det var "lär"pengar eller om den fungerar som den ska - håll tummarna.
Citera
2016-10-12, 23:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job-andersson
Blev så less så jag bara köpte den här modellen:
http://www.trailcampro.com/products/...nt=16421790021

Från Ebay, inkl frakt och skatter och skit - 1450 SEK.
Sen får vi se om det var "lär"pengar eller om den fungerar som den ska - håll tummarna.

Fått hem och testat än?
Citera
2016-10-13, 08:04
  #8
Medlem
job-anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klättermusen
Fått hem och testat än?
Fick hem igår 12/10.
Känns gedigen, lätt meny återkommer om några dagar, ska testa den både dag och natt.
Verkar lovande iaf.😀
Citera
2016-10-14, 08:36
  #9
Medlem
job-anderssons avatar
Så då har första testet genomförts med gott resultat.
Jag har använt följande inställningar på kameran:
Trail cam -Rörelsedetektor.
8MP
Multishot - 5 bilder med 5sek mellanrum.

Dagtid så reagerar den med lätthet på avståndet 15-20m och det blir klockrena bilder.

Nattetid så reagerar den på avståndet 15m men då är det svårt att urskilja (person) "vem" det är, för man ser bara en figur, men redan vid ~10m så kan man börja urskilja "vem" som kommer och ju närmare desto klarare bild - dock svartvit.
Jag kan konstatera att du som människa inte kommer se blixten som kameran avger, jag visste vart kameran var fastsatt så jag tittade extra noggrant och det syntes inget!

När något är innanför kamerans PIR område knäpper den bilder hela tiden så man får en serie så länge något är i området.
Sen i nederkant på bilderna får man fram: tid, temp, datum, kameranamn.

Ska vid tillfälle prova video inställningar, men nu som första utvärdering så är jag klart nöjd med köpet och kameran tillfredsställer mina enkla behov.

Nått negativt då?
Det ska väl vara att kameraskalets camouflagefärg är lite för ljust för våra svenska mörka tall och granstammar, men det kanske går att förbättra med en tuschpenna - lite "dagens I-lands problem"
__________________
Senast redigerad av job-andersson 2016-10-14 kl. 09:00.
Citera
2016-10-15, 09:47
  #10
Medlem
job-anderssons avatar
Nu har testet med inställningen video gjorts, vad ska man säga - perfekt!
Nattetid så blir videon bara 10 sek lång för att spara batteriet antar jag, men kameran spelar in direkt igen efter de första 10 sekunderna så man får ett gäng med 10 sek snuttar i följd.

Nu ska väl sanningen fram att jag hade entrélampan på så den hjälpte nog till, men även utan entrélampan skulle bilden varit klart och tydlig.

Har nu haft en drifttid på lite över 24 timmar och kameran indikerar att batteri är fortfarande 100% så den är strömsnål.

Jag känner mig nöjd.
Citera
2016-10-15, 11:30
  #11
Medlem
job-anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job-andersson
Nu har testet med inställningen video gjorts, vad ska man säga - perfekt!
Nattetid så blir videon bara 10 sek lång för att spara batteriet antar jag, men kameran spelar in direkt igen efter de första 10 sekunderna så man får ett gäng med 10 sek snuttar i följd.

Nu ska väl sanningen fram att jag hade entrélampan på så den hjälpte nog till, men även utan entrélampan skulle bilden varit klart och tydlig.

Har nu haft en drifttid på lite över 24 timmar och kameran indikerar att batteri är fortfarande 100% så den är strömsnål.

Jag känner mig nöjd.

Skulle ändra texten med det är ju såna problem med forumet nu så jag hann inte.
Jag "övervakade" min framsida på huset och entrén och där tänds entrélampan vid skymning, tänkte inte på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback