Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-25, 12:56
  #1
Medlem
noonesnames avatar
Hej, jag begick en fet tabbe för ett tag sedan.
Sålde av en billig gammal bil till en Estländare med Estländskt/internationellt id-kort.
Upptäckte nyligen att bilen fortfarande är registrerad på mig, varav jag började grotta i det och insåg att jag inte kunde sälja bilen till någon med icke svenskt personnummer...

Vad fan gör jag nu?
Jag kan omöjligen få tag i snubben som har bilen och jag är jätterädd för att få en massa parkeringsböter etc....
Snälla hjälp mig
Citera
2016-09-25, 13:01
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Omöjligen få tag på? Har du inga som helst uppgifter?

Ring transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16.
Citera
2016-09-25, 13:06
  #3
Medlem
Oförklarligt hur man i dessa tider inte ens söker svar på detta innan man gör affär

Men du kan kolla här http://www.transportstyrelsen.se/sv/...-registrering/
Citat:
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:

Anmälan om avregistrering på grund av export
en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
fordonets registreringsskyltar.
Citera
2016-09-25, 13:11
  #4
Medlem
dacks avatar
Anmäl skiten stulen. För du är väll medveten om att alla kostnader som bilen tar på sig hamnar hos dig.
Citera
2016-09-25, 13:17
  #5
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonesname
Hej, jag begick en fet tabbe för ett tag sedan.
Sålde av en billig gammal bil till en Estländare med Estländskt/internationellt id-kort.
Upptäckte nyligen att bilen fortfarande är registrerad på mig, varav jag började grotta i det och insåg att jag inte kunde sälja bilen till någon med icke svenskt personnummer...

Vad fan gör jag nu?
Jag kan omöjligen få tag i snubben som har bilen och jag är jätterädd för att få en massa parkeringsböter etc....
Snälla hjälp mig

En tanke: Ställ av bilen. Avsluta försäkringarna och anmäl bilen som stulen. Anmäl den inte stulen med aktiva försäkringar

Men om det för med sig några andra problem vet jag inte.
Citera
2016-09-25, 13:21
  #6
Medlem
Självklart kan du sälja till en utlänning, varför tror du inte det??
Citera
2016-09-25, 13:38
  #7
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Hur anmäldes ägarbytet till transportstyrelsen?
Citera
2016-09-25, 14:21
  #8
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Anmäl skiten stulen. För du är väll medveten om att alla kostnader som bilen tar på sig hamnar hos dig.

Bilen har bytt händer med ägarens medgivande och den är förmodligen även betald så det kan inte bli fråga om att anmäla den stulen när så inte är fallet. TS begår säkert ett brott om bilen anmäls stulen?
Citera
2016-09-25, 14:27
  #9
Medlem
noonesnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Hur anmäldes ägarbytet till transportstyrelsen?
Via gula pappret...
Citera
2016-09-25, 14:28
  #10
Medlem
noonesnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Bilen har bytt händer med ägarens medgivande och den är förmodligen även betald så det kan inte bli fråga om att anmäla den stulen när så inte är fallet. TS begår säkert ett brott om bilen anmäls stulen?

Det är precis det här jag funderar på... Ska se om det finns någon möjlighet att få tag på honom, men om jag inte lyckas?
Går det ens att anmäla?
Citera
2016-09-25, 14:46
  #11
Moderator
yz44s avatar
Inte speciellt svårt att hitta informationen.

Citat:
För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer. Om han eller hon saknar ett sådant kan man ansöka om ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifoga en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige.

Till anmälan om ägarbyte ska en tydlig kopia på ett giltigt pass eller nationellt identitetskort bifogas. (Nationella identitetskort utfärdas endast av vissa länder inom EU/EES och av Schweiz.) Observera att ett så kallat LMA-kort inte är en giltig identitetshandling.

För mer information kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16.

Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats.
Citera
2016-09-25, 16:00
  #12
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Bilen har bytt händer med ägarens medgivande och den är förmodligen även betald så det kan inte bli fråga om att anmäla den stulen när så inte är fallet. TS begår säkert ett brott om bilen anmäls stulen?
Ja men då får dom ju mötas i ett snutförhör och reda upp ägarbytet.
Han får väll hävda att han är rädd för att bilen kan vara inblandad i kriminella handlingar och som han som registrerad ägare blir ansvarig för.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback