Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 04:28
  #1
Medlem
Harbards avatar
Hallå!

Har problem med en GY6 150cc scooter, jag reder inte redigt ut det. Varken jag eller lokala verkstaden kan lista ut problemet.

När jag sätter på ett luftfilter, det kan vara det absolut tunnaste filtret, näst intill öppet så förlorar den all effekt, går inte ens köra. Men helt utan filter så går den Exakt som den ska, inga problem alls.

Allt är Original i förgasaren 24mm, 120 munstycke 38 i lågfarts.

Insuget är nytt så inget läckage där heller.


Någon som har några tips om vad det kan vara frågan om? Riktigt frustrerande.

TILLÄGG: Tändstiftet är näst intill vit i färgen. Enligt vad jag kan läsa på andra forum så är 105-108 original för en GY6 150cc så jag förstår inte, mitt tändstift borde ju vara kolsvart om den nu fick för mycket bensin. Kan inte så mycket om just 4 takt.

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av Harbard 2016-09-25 kl. 04:40.
Citera
2016-09-25, 04:39
  #2
Medlem
BaraSkitidags avatar
problem vid själva luftintaget då? kört med motorn och luftburk monterad utan filter?
Citera
2016-09-25, 04:43
  #3
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
problem vid själva luftintaget då? kört med motorn och luftburk monterad utan filter?

Ja det har jag testat och då funkar den utmärkt också. Nu har jag ett egetgjort filter som kan liknad med UNI filter dock tunnare och mer luftigt. Måste vara något vajsing med Cylindern?

PS. Testat med 110 munstycke men gjorde exakt samma sak, gick t.om värre.
Citera
2016-09-25, 10:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Ja det har jag testat och då funkar den utmärkt också. Nu har jag ett egetgjort filter som kan liknad med UNI filter dock tunnare och mer luftigt. Måste vara något vajsing med Cylindern?

PS. Testat med 110 munstycke men gjorde exakt samma sak, gick t.om värre.
Testa att borra upp 110-munstycket (som ändå inte funkade) till 130 (1,3 mm) och se om det blir bättre.
Är tändstiftet vitt får den för mager blandning, skruva blandningsskruven i botten, skruva sen ut den 2-2,5 varv för en grundinställning.
__________________
Senast redigerad av Nypan-sr 2016-09-25 kl. 11:27.
Citera
2016-09-25, 11:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
....Måste vara något vajsing med Cylindern?

Nej, felet är inte i cylindern. Men jag blev nyfiken på varför du misstänker det.
Citera
2016-09-25, 12:05
  #6
Medlem
Nu har jag bara skruvat med 50cc baotian men är det typ liknande luftburk med en slang från egr ventilen på avgasröret? Ifs kan det vara värt att plugga den och testa så det inte är något fel där.

Är membranet helt i förgasaren?
Citera
2016-09-25, 12:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Nu har jag ett egetgjort filter som kan liknad med UNI filter dock tunnare och mer luftigt.
Sätt på original igen så ska du se att dina problem är borta.
Citera
2016-09-25, 15:31
  #8
Medlem
Harbards avatar
Original luftburken är bortplockad och den gjorde exakt samma sak med originalburken, därav plockade jag av den när jag köpte den för att kunna köra hem med den.

JDod: EGR har jag inte på min Vad jag kan se så verkar membranet vara helt, ser inga sprickor eller hål. SKa testa byta ut vakuumslangarna också se om de som spökar.

Ankarbarn: Jag läste på ett forum där en hade liknande problem och när han bytte cylinder så försvann hans problem, det kan vara nån ring som inte tätar redigt. Eller vad vet jag

Nypan-sr: Tack jag ska testa detta! Har ju inte testat större än 120 som den kom med.
Verkar vara riktit känsligt med denna förgasaren, ändrade nålen i den med kanske 0,5mm bricka och då gick den absolut helt bissart dålig, tog bort den ytters lilla brickan och gick som skott igen.

Jag köper 160cc cylinder + huvud nästa månad så då lär det få bli ännu mer pill med förgasaren
Citera
2016-09-26, 03:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard


Jag köper 160cc cylinder + huvud nästa månad så då lär det få bli ännu mer pill med förgasaren


Varför ska du köpa större cylinder? För att laga felet? Du får för lite bensin. Du kommer få för lite bensin med den nya cylindern med. Onödiga pengar i mitt tycke, men har du testat att ställa in förgasaren på fabrikinställning?
Citera
2016-09-26, 05:17
  #10
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrmisters
Varför ska du köpa större cylinder? För att laga felet? Du får för lite bensin. Du kommer få för lite bensin med den nya cylindern med. Onödiga pengar i mitt tycke, men har du testat att ställa in förgasaren på fabrikinställning?


Jag ska köpa större cylinder för jag ska dreva om den, så den orkar drar 25% slutdrev, inte för att laga felet.

Ska testa 130# munstycke och hoppas på bättre. Blir att byta till 30mm förgasare nån gång under vintern också till nästa säsong.
Citera
2016-09-26, 20:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Original luftburken är bortplockad och den gjorde exakt samma sak med originalburken, därav plockade jag av den när jag köpte den för att kunna köra hem med den.

Aha, med andra ord så kan tidigare ägaren varit en riktig klåpare? Det kan ju vara så simpelt att han satt dit en 2-taktsförgasare istället för 4-takt, har fattat det som att det skiljer lite på röret huvudmunstycket sitter på.
Citera
2016-09-26, 21:50
  #12
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Aha, med andra ord så kan tidigare ägaren varit en riktig klåpare? Det kan ju vara så simpelt att han satt dit en 2-taktsförgasare istället för 4-takt, har fattat det som att det skiljer lite på röret huvudmunstycket sitter på.

Nej förgasaren är original 4takt förgasare

Om jag förstått problemet rätt: Den får alltså för lite bensin när jag sätter på luftfilter och kan därför bara köra utan luftfilter? Borde det inte vara tvärt om? Sänker jag luftmängden så blir det ju mer bensin än luft.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback