Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-30, 18:21
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det där implicerar ändå knappast att TS tror att folk lär sig historia genom att bildgoogla begrepp som "European people history", vilket du verkar vilja göra gällande. Sen är det ju helt tydligt att TS fokus är på huruvida det finns en tillräcklig förklaring på detta fenomen. Därför känns det också poänglöst att komma med allmänna rekommendationer om att det är bättre att läsa historia i böcker, osv.
Är resultatet ett försök att indoktrinera befolkningen med en alternativ Europeisk historia, följer antagandet oundvikligen att människor lär sig Europeisk historia genom resultat från en bildgoogling.

Citat:
Men herregud, fattade du verkligen inte att jag talade om indoktrinering i detta specifika fall? Jesus fucking Christ.
Nej, du skrev bara "indoktrinering är nys". Jag läser orden som skrivs, inte orden du tänker.

Men nu med förtydligandet kan vi förstås fördjupa oss. Varför tror du att det är ett initiativ för indoktrinering?
Citera
2017-07-30, 18:26
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Verkar rimligt ändå.
Tar man bort white så blir oftast sökningarna mer normala.

Något, men inte mycket. Just "American inventors" ger nästan bara svarta, även om man inte har med ordet "white". Observera också de som dyker upp om man gör en vanlig google sökning på detta. En lång radda av uppfinnare som alla är svarta. Medan om du söker "Swedish writers" så kommer A Lindgren, Mankell, Lagerlöf, S. Larsson, Strindberg, K. Ekman, Läckberg. (Kanske påfallande många kvinnor, men samtidigt känns det väl rätt rimligt där.)

"Inventors United States" ger nästan samma resultat, så det torde ju inte ha med närvaron av "American" i "African-American" att göra.

Som sagt är jag skeptisk till en renodlad konspiration: men underligt tycker jag ändå det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Om man till exempel söker på "couple in Love" så visas bara en massa vita hetero-par, så om en svart person är ute efter en mysig bild som går att sympatisera med måste denne lägga till black i sökningen. [...] Fenomenet är heller inte heltäckande, söker man på "white family" så blir resultatet någorlunda korrekt, alltså bilder av vita familjer - åtminstone de 20 första.

Har du rätt i, och är också värt att påpeka.
Citera
2017-07-30, 19:08
  #39
Moderator
bernad_laws avatar
Ämnen sammanfogade. /Mod
Citera
2017-07-30, 19:17
  #40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Något, men inte mycket. Just "American inventors" ger nästan bara svarta, även om man inte har med ordet "white". Observera också de som dyker upp om man gör en vanlig google sökning på detta. En lång radda av uppfinnare som alla är svarta. Medan om du söker "Swedish writers" så kommer A Lindgren, Mankell, Lagerlöf, S. Larsson, Strindberg, K. Ekman, Läckberg. (Kanske påfallande många kvinnor, men samtidigt känns det väl rätt rimligt där.)

"Inventors United States" ger nästan samma resultat, så det torde ju inte ha med närvaron av "American" i "African-American" att göra.

Som sagt är jag skeptisk till en renodlad konspiration: men underligt tycker jag ändå det är.



Har du rätt i, och är också värt att påpeka.

Sökmotorerna har en viss AI så de korssöker förstås på American om du skriver United States så det argumentet är nog relevant ändå.
Och om du ska söka på swedish writers så kan du ju jämföra det med american writers vilket ger en överväldigande majoritet vita som träff..
Citera
2017-07-30, 19:47
  #41
Medlem
Glorkass avatar
Troligen har det varit en omfattande debatt om svarta uppfinnare och frånvaron av dessa. Svarta i USA har väl frågat sig varför dessa saknas i historien... hrrm... och därmed googlat mycket på detta.
Detta har också lett till att det skrivits mycket artiklar i ämnet samt att Googles algoritm snappat upp dessa sökningar som relevanta.

Så tror jag att det går till men jag utesluter inte att Google förstärkt detta fenomen. Precis som i Sverige finns det en uppfattning att den här typen av "inkluderande" politisk verksamhet är helt oproblematisk och inte har några negativa konsekvenser.

Att ändra och förfalska historien är dock inte alls oskyldigt.
Citera
2017-07-30, 20:16
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Och om du ska söka på swedish writers så kan du ju jämföra det med american writers vilket ger en överväldigande majoritet vita som träff..

Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Troligen har det varit en omfattande debatt om svarta uppfinnare och frånvaron av dessa. Svarta i USA har väl frågat sig varför dessa saknas i historien... hrrm... och därmed googlat mycket på detta.
Detta har också lett till att det skrivits mycket artiklar i ämnet samt att Googles algoritm snappat upp dessa sökningar som relevanta.

Jag är väl benägen att tro nått sådant också. En möjlig invändning vore dock att "American writers", som nämns ovan, mest ger vita författare. Och annars är nog författarkanonen lättare att expandera och omdefiniera än uppfinnarkanonen. Alltså: att Edison är bra mycket större än nån snubbe som kanske uppfann jordnötssmör är väl rätt odiskutabelt. Men om man vill säga att Baldwin och Du Bois var större än Emerson kan man nog göra det -- det är mer subjektivt. Och den akademiska disciplinen "African American Studies" håller mer på med författare än uppfinnare. Så då borde ju "writer" kategorin innehålla fler svarta än "inventors" och "scientists"-kategorierna.

Sen kan man ju undra hur den synnerligen obskyre (svarte) Paul Laurence Dunbar hamnat som andra bild i "American writers" sökningen.

Även "American mathematicians" ger en absurt hög andel svarta.

Vete fan vad som pågår egentligen. Har ju som sagts uppmärksammats tidigare, tex här, även om den killen nog är något av vad man kallar en "rasist".

Sen kan det ju så att säga slå åt andra hållet också. Jag har för mig att en bildsökning på "black man" förut mest gav extremfall (typ prison inmates, etc) och rasistiska stereotyper; medan "German man" gav nån stilig vit man. Där är det nog rätt troligt att google städat upp. Detta har man ju gjort med den automatiska kompletteringsfunktionen, eller vad den heter. Tidigare om man skrev "Why are Jews" kom förslaget "evil". Medan vi nu har "white", "circumcized", "so smart" och "so successful". "Obama is a ni" ger heller inga förslag andra än "nice guy", "night owl", och lite annat. "When will Sweden" ger däremot "become majority muslim", "collapse", och "become muslim" som tidiga förslag.

Första bilden som ges för "Germans" hade man ju kunnat censurera bort som varandes rasistisk, men anmärkningsvärt nog har den funnits där nu minst ett halvår.
__________________
Senast redigerad av fryskyl 2017-07-30 kl. 20:21.
Citera
2017-07-30, 22:30
  #43
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Där är det nog rätt troligt att google städat upp. Detta har man ju gjort med den automatiska kompletteringsfunktionen, eller vad den heter. Tidigare om man skrev "Why are Jews" kom förslaget "evil". Medan vi nu har "white", "circumcized", "so smart" och "so successful". "Obama is a ni" ger heller inga förslag andra än "nice guy", "night owl", och lite annat. "When will Sweden" ger däremot "become majority muslim", "collapse", och "become muslim" som tidiga förslag.

Sånt där är onekligen ganska lustigt! Rätt mycket jobb som måste läggas ned om de vill rensa bort alla misshagliga och obekväma sökningar folk gör... Personligen tycker jag inte att google borde moderera något alls, eftersom det är omöjligt att göra urvalet på ett objektivt och opartiskt sätt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback