Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-24, 17:46
  #1
Medlem
Hej.

Jag har ett större problem med att gå upp i vikt.
Jag är en man på 28 år och väger 59 kg.

Min nuvarande vikt har pendlat mellan 58 och 65kg från att jag var 13 år. Idag är jag som sagt 28.

Jag har varit delvis aktiv inom styrketräning från 14 års ålder. Med det menar jag att jag har tränat under en längre period, sen slutar jag helt p.g.a motivationsbrist. Då jag väl tränade adderade jag ett kost-tillskott från gymgrossisten som heter Serious Mass. Denna drack jag varje gång efter träning som varierade mellan 3-5 dagar/vecka.

Mina matbehov jag har är jag medveten om att det är ett problem. Jag tycker helt enkelt inte om att äta. När jag väl äter tvingar jag mig i maten. Jag har oftast dålig aptit och är sällan hungrig.

Jag har dessutom ett problem med att somna i vettig tid på dygnet. Jag vänder ofta på dygnet, vaknar för sent och sover mellan 10-11 timmar/dag.

Eftersom min dygnsrythm är i obalans så äter jag inte på fasta tider. Det kan ibland gå 24 timmar utan att jag äter någonting alls och vissa andra dagar vräker jag i mig mat.

Dessa faktorer har kommit till och bli allt starkare (negativt) då min far gick bort för 4 år sen. Under perioden 2012-2016 har 4 av mina nära kära gått bort och mellan 2010-2012 var jag inne i en djup depression.

Jag har läst att om man mår psykiskt dåligt så finns det risk för att man kan går ner i vikt samt att man kan tappa mycket hår. Vilket jag också gör. Jag är ganska blek i hyn och ofta mörka påsar under ögonen.

Jag vet inte om allt detta är nyckeln bakom min låga vikt. Jag har ju som sagt alltid vägt lite. Jag har funderat på att gå till läkare/doktor och undersöka ifall jag drabbats av sjukdom eller om jag helt enkelt bara mår väldigt dåligt. Dock så vet jag inte om mår psykiskt dåligt. Hur vet man det?

---------------------------------------------------------------------
Jag har dock inte alltid haft dessa problem.

För 8 år sen (20 år gammal) låg jag i lumpen. Vi åt 6-7 gånger om dagen, tränade aktivt, hade en normal och bra dygns-rythm och jag hade inga problem med att sova 6-8 timmar/dag.

Efter dessa 11 månader jag låg inne hade jag inte ökat ett enda gram i vikt. Jag stannade på min vikt jag har idag (59 kg). Mina vänner däremot (som jag låg inne i lumpen med) gick upp flera kilo.

Att tillägga: Jag va en av dem som åt mest varje dag.

Problemet med min låga vikt under denna period var som sagt densamma.

---------------------------------------------------------------------
Det jag äter idag består mestadels av:

FRUKOST
¤ Bröd med Ost/Leverpastej/Skinka eller makrill + normalsaltat Bregott
¤ Fil med kanel + Chiafrön, Psyllium frön, Linfrön och Pumpakärnor.
¤ Kaffe

LUNCH/MIDDAG
¤ Fullkornig pasta med kyckling (Stekt i olivolja)
¤ Lasagne
¤ Hamburgare / Pizza
¤ Spenat och Ägg

Äter sällan grönsaker.

MELLANMÅL (som jag äter ibland).
¤ Nötter
¤ Kvarg mixat med advokado, fil och någon frukt.
¤ Banan / Äpple
¤ Ostkaka

----------------------------------------------------------------------

Jag vet texten är lång, det var inte riktigt min avsikt från början. Men jag hade uppskattat väldigt mycket ifall någon har en lösning på mitt problem med min låga vikt.

Uppskattar gärna ifall jag inte bara få svar som: Du måste äta mer eller..... du måste sköta din sömn bättre. Detta vet jag redan om och jag vill hellre ha tips eller råd som kan göra detta lättare för mig att ordna upp.

Om du läst allt så tackar jag dig för att du tog dig tiden och göra det. Samt tack på förhand ifall du lämnar en kommentar
Citera
2016-09-25, 00:37
  #2
Medlem
Börja röka gräs på kvällarna. Du kanske tror jag skämtar men ämnet CBD som åtetfinns i cannabis triggar hungerskänslorna i hjärnan.

Rök bara på kvällar du då känner noll aptit. Och vräk i dig ordentliga mängder protein och kolhydrater. Kombinera detta med tung träning.
Citera
2016-09-25, 08:50
  #3
Medlem
Känns som det ligger i psyket. Om du mått bra inombords så hade du säkert tyckt det var självklart att äta mer än du gör. Kanske du saknar någon som stöttar dig och ger dig en inre motivation just nu. För att veta hur mycket du bör äta på en dag så kan du lägga fram all mat framför dig på ett bord. Dvs laga alla måltider. Säg 3000 kalorier. Så ser du hur mycket det är och får vetskap om det. Men sen så verkar du vara deprimerad och då tar väl matlusten ofta stryk vilket är synd eftersom det är så självförstörande för hälsan att slarva med kosten. Men det är väl inte ditt stora problem om du inte mår bra. Men se till att försöka må bättre vilket sätt det än må vara så löser sig nog både sömn och matlust.
Citera
2016-09-25, 08:55
  #4
Medlem
gurkmajjas avatar
Du verkar möjligen få i dig dåligt med mikronutrienter (vitaminer och mineraler). Kolla upp om du har brist på något sådant. Det görs enkelt genom ett blodprov. Brist på olika näringsämnen i kroppen kan ha större betydelse än man kanske tror. Särskilt över längre tid.
Citera
2016-09-25, 16:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Känns som det ligger i psyket. Om du mått bra inombords så hade du säkert tyckt det var självklart att äta mer än du gör. Kanske du saknar någon som stöttar dig och ger dig en inre motivation just nu. För att veta hur mycket du bör äta på en dag så kan du lägga fram all mat framför dig på ett bord. Dvs laga alla måltider. Säg 3000 kalorier. Så ser du hur mycket det är och får vetskap om det. Men sen så verkar du vara deprimerad och då tar väl matlusten ofta stryk vilket är synd eftersom det är så självförstörande för hälsan att slarva med kosten. Men det är väl inte ditt stora problem om du inte mår bra. Men se till att försöka må bättre vilket sätt det än må vara så löser sig nog både sömn och matlust.

Tack så mycket för tipset. Jag ska prova din metod och se hur det går. Men du har nog rätt. Jag känner ibland att jag tappar motivationen till både mat, sömn och träning. Vilket kanske kan bero på att jag är ensam.
Citera
2016-09-25, 16:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Du verkar möjligen få i dig dåligt med mikronutrienter (vitaminer och mineraler). Kolla upp om du har brist på något sådant. Det görs enkelt genom ett blodprov. Brist på olika näringsämnen i kroppen kan ha större betydelse än man kanske tror. Särskilt över längre tid.

Jag ska till sjukhuset nu om ett tag. Jag ska lägga fram din information och be om att få en undersökning. Tack för tipset. Uppskattas
Citera
2016-09-25, 16:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Börja röka gräs på kvällarna. Du kanske tror jag skämtar men ämnet CBD som åtetfinns i cannabis triggar hungerskänslorna i hjärnan.

Rök bara på kvällar du då känner noll aptit. Och vräk i dig ordentliga mängder protein och kolhydrater. Kombinera detta med tung träning.

Tyvärr har jag ingen tillgång till sådant. Även om gräset må hjälpa, (jag har ingen erfarenhet av de) så gillar jag att göra rätt för mig när det kommer till lagen.

Tack för tipset iallafall. Kanske gräs legaliseras för medicinska själ i framtiden.
Citera
2016-09-26, 13:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Splich
Tyvärr har jag ingen tillgång till sådant. Även om gräset må hjälpa, (jag har ingen erfarenhet av de) så gillar jag att göra rätt för mig när det kommer till lagen.

Tack för tipset iallafall. Kanske gräs legaliseras för medicinska själ i framtiden.
Lagen är bara ord på ett papper. Vad som du anser moraliskt korrekt bör vara det viktigaste enligt mig.

Du kan köpa gräs online med den virituella valutan bitcoin. Du får gräset levererat anonymt via post. Risken att bli åtalad är obefintlig.

Bara för att lufta din världsbild lite. Du kan säkert lösa dina aptitproblem på 100 andra sätt också. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback