Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-24, 17:05
  #1
Medlem
PsychoticAliens avatar
Jag är en jävel på att dricka vatten. Dricker flaska efter flaska på jobbet och pinkar jag vet inte hur många gånger per dag. Man ska tydligen dricka 2,5 liter per dag.. mitt snitt är gissningsvis 5-6 liter och när det var som värst drack jag 11 liter på en dag (22 halvliterflaskor) tack vare mitt urartade magsår som krävde utspädning av magsyra. Ja.. idag känner jag av njurarna... Det får mig att undra hur många liter jag dricker på ett år och som jag fått i mig under min livstid. Framförallt jämfört med andra. Dricker massa öl, undrar hur många jag fått i mig..? Hur många pallar och fyllor har det blivit? Har rökt sjukt många spliffar genom åren (innan jag la ner det helt), undrar hur många kilo det hann bli? Hur många piller? Hur många trippar?
Har använt vissa ord så många gånger att jag undrar om det är normalt. Jag undrar ibland hur många gånger jag sagt "och" eller "jag". Jag fascineras av den bakomliggande statistiken som vi aldrig ser resultatet av. Hur många ord har jag läst? Hur många ord har hen där borta läst? Hur många kilo mat har jag ätit? Hur många djur har jag dödat? Hur många har du dödat? Hur många pussar har jag fått/givit? Hur många kramar? Hur många ton har jag totalt lyft? Hur mycket gifter och förödelse har min existens inneburit för vår miljö? Hur många har jag sårat?
Jag önskar ibland att det hade gått att se sitt livs statistik inom alla områden. Hur många gånger har jag gjort eller varit med om en viss typ av händelse?

Vad hade det inneburit att få reda på sitt livs fullständiga statistik? Hade vi fått oss en aha-upplevelse och förändrat något radikalt på en gång? Skulle vi verkligen stå ut med vetskapen om vad vi ställer till med? Skulle perspektiven vi skulle nå få oss att må bättre eller sämre när vi inser att vi sprider si och så mycket kärlek och si och så mycket negativa känslor omkring oss? Eller går det jämnt ut? Lever vi så att säga i harmoni i vår statistik i normala fall eller skulle de exakta sifforna få oss att inse att vi lever helt åt helvete ur balans, som jag t ex. gör i mitt vattendrickande?
Citera
2016-09-24, 18:47
  #2
Medlem
Sluta drick så mycket vatten! det är direkt farligt och leder till obalans av natrium och kalium och du kan drabbas av hyponatremi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi

Man ska dricka när man är törstig! folk som påstår att det är hälsosamt att drick en massa vatten vet inte vad de pratar om.
Citera
2016-09-24, 19:28
  #3
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Sluta drick så mycket vatten! det är direkt farligt och leder till obalans av natrium och kalium och du kan drabbas av hyponatremi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi

Man ska dricka när man är törstig! folk som påstår att det är hälsosamt att drick en massa vatten vet inte vad de pratar om.

Tack för omtanken! Vet att det inte är bra med för mycket vatten. Den dagliga smärtan i njurarna påminner mig om att det inte är något vettigt jag håller på med. Samtidigt är det en fin balans jag försöker uppnå som inte är helt lätt att nå. Dricker jag för lite vatten så känner jag hur det börjar hugga i magsäcken efter måltider när magsyran börjar attackera det där känsliga området. De har varit nere med kamera för 5-6 år sen utan att hitta något. Det var nog "påbörjan till magsår" sa de, kanske mikroskopiska sår som inte syns via kameran. Men Omeprazol och mjölk (basisk mjölk neutraliserar syra) är det som hjälper mest, precis som då man har magsår.. så kan bara anta att det är någon form av tidigt stadium av magsår. I de fall när jag inte har mjölk eller Omeprazol omkring så blir det att jag kör med desto mer vatten istället. Det späder som sagt också ut magsyran. Så vad kan jag göra mer än att hitta en balans då "magsåret" får sin nödvändiga mängd vätska samtidigt som njurarna inte får för mycket?
Kanske sluta dricka en massa alkohol antar jag? Joo... har nyss testat det också under ett par månader. Det kändes direkt bättre både i magen och njurarna. Men så hittar man tjusningen med alkoholen igen... Gäller bara att hitta den balansen ordentligt så blir det nog ett vettigare intag av vatten också.
Citera
2016-09-24, 23:51
  #4
Medlem
PsychoticAliens avatar
Vilken låt har jag hört flest gånger?
Vilken tanke har upptagit mest tid hos mig?
Hur många gånger ropade jag efter mamma? Hur många gånger tröstade hon mig när jag som mest behövde någon?
Vem har gett mig mest positiva tankar?
Mest negativa?
Hur många timmar har jag lagt på "påtvingat" arbete då jag enbart arbetat för den nödvändiga lönens skull? Hur mycket slav är jag?
Hur många barnarbetstimmar har min levnadsstatus hittills genererat?
Hur många gånger sa jag inte ifrån när någon respektlös idiot satte sig på mig och nedvärderade mig som individ? Hur stor bitch har jag accepterat mig själv att vara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback