Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-25, 10:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnholyParent
Blev chockad nyligen när en kollega, som pga sjukdom måste gå med rullator, blev nedbrottad och rånad av flera killar vid medborgarplatsen.

När han precis efter rånet ringde polisen, meddelande de att typen av brott inte var prioriterat,
och de brydde sig inte om att åka dit, trots att gärningsmännen var kvar på platsen.

Ett vittne som bodde i närheten sa att han sett en tidigare händelse där en pensionär blev
offer.

Om inte polisen längre bryr sig om uppenbara brott, vad ska man då göra för att skydda sig? Kan
man hyra privata säkerhetsstyrkor som i U- länder eller ska var man/kvinna försvara sig själv
och sin egendom?

Du antyder i inlägg #8 att han blev bestulen på mobiltelefonen. Hur ringde han polisen omedelbart efter övergreppet?
Citera
2016-09-25, 11:35
  #14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Du antyder i inlägg #8 att han blev bestulen på mobiltelefonen. Hur ringde han polisen omedelbart efter övergreppet?
För det är ju helt omöjligt att låna telefon från någon?
Citera
2016-09-25, 11:40
  #15
Medlem
Står ju polisfordon och finns poliser på medis nästan jämt. Att de just vid ett rån inte skulle kunna få ut någon dit verkar mysko.
Citera
2016-09-25, 11:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Bara det att du skriver att han berättade sanningen bevisar ju hur jävla naiv du är.

Du kan aldrig veta att det en kollega berättar är sant. Kollegor kan också ljuga, förstår du.

I och med att polisen kan komma till små skitsaker så är det inte ens nära rimligt att polisen inte skulle brytt sig om detta fallet. Dessutom är det orimligt att GM skulle stanna kvar på platsen, det är ju för fan som att gola ner sig själv.

Det är sant, jag kan inte veta 100% att han talade sanning. Men jag bedömer honom som trovärdig och ser ingen anledning att han skulle ljuga om att polisen inte kom.

Sen har det tidigare varit på tv om att polisen struntat i t.ex. inbrott, lagt ned anmälan trots att gärningsmannen fastnat på bild etc. Så problemet är inte enbart det här fallet.

Vore intressant att höra om någon annan haft liknande erfarenheter.
Citera
2016-09-25, 12:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
För det är ju helt omöjligt att låna telefon från någon?

Förvisso inte, men det vore väl troligare att "någon" hade ringt i stället med tanke på att BO blev nedbrottad och tydligen skadad så pass mycket att han måste sjukskriva sig.

Mycket folk på platsen tydligen; Nedbrottat BO, gärningsmän och vittnen, varför ingrep ingen och varför ljög han om händelsen för sin bekant? Är väl ingenting att skämmas över om man blir nedslagen och rånad?
Citera
2016-09-25, 14:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnholyParent
Det är sant, jag kan inte veta 100% att han talade sanning. Men jag bedömer honom som trovärdig och ser ingen anledning att han skulle ljuga om att polisen inte kom.

Sen har det tidigare varit på tv om att polisen struntat i t.ex. inbrott, lagt ned anmälan trots att gärningsmannen fastnat på bild etc. Så problemet är inte enbart det här fallet.

Vore intressant att höra om någon annan haft liknande erfarenheter.
Du kanske inte förstår det men en människa kan inte identifieras bara för att man har personen på bild...

Mer trovärdigt att din kollega ljuger än att polisen inte skulle komma ifall gärningsmannen var kvar på platsen...

Ännu mer chans att din kollega ljuger i och med att en gärningsman aldrig skulle stanna på platsen...
Citera
2016-09-25, 16:00
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Du kanske inte förstår det men en människa kan inte identifieras bara för att man har personen på bild...

Mer trovärdigt att din kollega ljuger än att polisen inte skulle komma ifall gärningsmannen var kvar på platsen...

Ännu mer chans att din kollega ljuger i och med att en gärningsman aldrig skulle stanna på platsen...

Blev han så skadad att han behövde sjukskrivas då är det polis och ambulans som gäller.
Om det är så att BO inte bedöms vara i fortsatt fara och polisen just då är väldigt upptagen(typ pågående våldsbrott) så kan de söka upp BO på sjukhuset eller i hemmet senare men det är absolut undantagsfall.

Men i ett fall där GM är kvar på platsen och det finns vittnen på plats som behöver identifieras och frågas ut så kan jag inte tänka mig att polisen inte skulle skicka en patrull.

Det här låter som ytterligare en av alla rövarhistorier om hur förfallet samhället är som vissa verkar ha som heltidsjobb att sprida.
Citera
2016-09-25, 21:24
  #20
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Blev han så skadad att han behövde sjukskrivas då är det polis och ambulans som gäller.
Om det är så att BO inte bedöms vara i fortsatt fara och polisen just då är väldigt upptagen(typ pågående våldsbrott) så kan de söka upp BO på sjukhuset eller i hemmet senare men det är absolut undantagsfall.

Men i ett fall där GM är kvar på platsen och det finns vittnen på plats som behöver identifieras och frågas ut så kan jag inte tänka mig att polisen inte skulle skicka en patrull.

Det här låter som ytterligare en av alla rövarhistorier om hur förfallet samhället är som vissa verkar ha som heltidsjobb att sprida.

Var på ett ett evenemang i norra Sverige när jag påträffade en halvt död man, 112 polis och ambulans skulle skickas, 1.5 timmar senare meddelar polisen att de fått annat prioriterat att göra, ambulansen meddelar att de inte har tid att komma förbi, jag kunde naturligtvis lämnat honom att dö men jag var barmhärtig och skjutsade honom till akuten bra många mil bort utan att få ersättning för att ha gjort ambulansens jobb. Blev tillsagd av polisen att inte skjutsa honom till akuten utan invänta dem. Hur som haver, förfallet är här men man blir kanske lyckligare att leva i en glasskål.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback