Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-24, 15:51
  #1
Medlem
Ja som det står i rubriken.

Det är en bekant som säljer presentkort för ganska bra slant, men jag ställer mig frågandes till hans tillgång och även om jag inte vet om dem är fula så undrar jag om det finns konsekvenser för mig att köpa hans presentkort till billigare pris?

Det borde väl inte vara olagligt att köpa presentkort?
Citera
2016-09-24, 16:07
  #2
Avstängd
jonnajo88s avatar
Det beror ju på, nu vet du ju att de är "fula" som du beskriver det, då har du ett uppsåt. Erkänner du inte det så faller den biten om du ev blir påkommen. Bortser vi från den delen så är det god tro om du exempelvis köper ett presentkort värt 1000 kr för 600 kr men inte ett för 100 kr eller 10 st á 1000 kr.

Allt hänger på vad du säger vi ev konfrontation med ordningsmakten.

Edit: Läser som en kråka, du vet ju inte att de är fula, men kanske anar det.
__________________
Senast redigerad av jonnajo88 2016-09-24 kl. 16:12. Anledning: Feltolkning
Citera
2016-09-24, 16:41
  #3
Medlem
Om de nu är "fula" och det upptäcks så går det inte att hävda att du köpt dem i god tro och få behålla dem eller få några pengar tillbaka. Du får i så fall driva det mot din bekant för att få tillbaka några pengar.

Eller du kan ju alltid hävda god tro, men det betyder inte särskilt mycket.
Citera
2016-09-25, 01:47
  #4
Medlem
Funderar på en grej...korten du tänker köpa, är dom påladdade eller tomma? Hur vet du att dom har nåt påladdat värde, och att butiken dom är stulna från inte är svartlistad, eller att kortnumren inte är svartlistade? Jag hade skippat hela iden, känns som en luring.
Citera
2016-09-25, 09:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om de nu är "fula" och det upptäcks så går det inte att hävda att du köpt dem i god tro och få behålla dem eller få några pengar tillbaka. Du får i så fall driva det mot din bekant för att få tillbaka några pengar.

Eller du kan ju alltid hävda god tro, men det betyder inte särskilt mycket.
God tro funkar inte längre, den som köper ska försäkra sig om att varan är legitim, oftast genom att säljaren presenterar ett kvitto.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback