Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-24, 13:33
  #1
Medlem
Hej,

Jag har på senare tid börjat att ifrågasätta om mitt kaloribehov verkligen ligger på 3290, vilket det enligt denna sida och kalkyl gör: http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/

Jag är 21 år, väger 90kg och är 192cm lång. På aktivitetsnivå valde jag "normal aktivitet". Kanske är det här som felet ligger. Då jag läser på Uni blir det givetvis mycket tid sittandes i och med plugg. Utöver det går jag i snitt en mil om dagen och gymmar ungefär varannan. Vidare så löptränar jag två till tre gånger i veckan.

Låter detta, enligt er, som "normal aktivitet"?
Citera
2016-09-24, 13:40
  #2
Medlem
Pirreboys avatar
Du märker väll ganska bra själv., Jag brukar känna mig mosig när jag får i mig för mycket kalorier.
får man en lagom mängd så stannar du på samma vikt. Och jag tror kalori behovet varier från dag till dag beroende på din dagliga aktivitet
Citera
2016-09-24, 13:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirreboy
Du märker väll ganska bra själv., Jag brukar känna mig mosig när jag får i mig för mycket kalorier.
får man en lagom mängd så stannar du på samma vikt. Och jag tror kalori behovet varier från dag till dag beroende på din dagliga aktivitet

Anledningen till varför jag frågar är för att jag vill tappa lite fett som återfinns på magen, men samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt. Jag tänker därför, minimalt kaloriunderskott och 200g protein per dag. Jag är medveten om att jag inte kommer kunna bygga muskler under "deff", men under ovan nämnda taktik borde jag väl ändå inte tappa allt för mycket?
Citera
2016-09-24, 16:23
  #4
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarrokhBulsara
Anledningen till varför jag frågar är för att jag vill tappa lite fett som återfinns på magen, men samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt. Jag tänker därför, minimalt kaloriunderskott och 200g protein per dag. Jag är medveten om att jag inte kommer kunna bygga muskler under "deff", men under ovan nämnda taktik borde jag väl ändå inte tappa allt för mycket?
Du kan gå ner rätt rejält i kalorier. Muskler kommer du inte förlora, jag lovar! De kanske krymper en aning men det är för att glykogen-nivåerna inte är lika höga vid deff. Så oroa dig inte över att få i dig för få kalorier, du kommer inte att förlora muskler. En seglivad jävla skitmyt.
Citera
2016-09-24, 18:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Du kan gå ner rätt rejält i kalorier. Muskler kommer du inte förlora, jag lovar! De kanske krymper en aning men det är för att glykogen-nivåerna inte är lika höga vid deff. Så oroa dig inte över att få i dig för få kalorier, du kommer inte att förlora muskler. En seglivad jävla skitmyt.

Kul att höra! Hur stort underskott kan jag lägga mig på, enligt dig? Utan att tappa muskler då dvs. 300kcal?
Citera
2016-09-24, 20:04
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vill du ha kvar muskelmassan eller t.om öka den,även på underskott, så krävs styrketräning och proteinrik kost.
Citera
2016-09-24, 23:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vill du ha kvar muskelmassan eller t.om öka den,även på underskott, så krävs styrketräning och proteinrik kost.

Yes, det vet jag.
Citera
2016-09-25, 12:24
  #8
Medlem
Du kan testa att lägga dig på 2000 kalorier om dagen. Ta bild på kroppen framifrån 1 gång i veckan. Känn efter varje vecka hur det känns och se om det är skillnad på bilderna. På en vecka bör man inte se så stor skillnad, men när du jämför bild 1 och 4 så borde det synas. Då är du på rätt väg.
Citera
2016-09-25, 13:01
  #9
Medlem
Börja med ett kalorieunderskott på 300-400 , händer inget efter 1-2veckor, minska med ytterligare 200kcal och släng in nått cardiopass i veckan.
Citera
2016-09-27, 00:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du kan testa att lägga dig på 2000 kalorier om dagen. Ta bild på kroppen framifrån 1 gång i veckan. Känn efter varje vecka hur det känns och se om det är skillnad på bilderna. På en vecka bör man inte se så stor skillnad, men när du jämför bild 1 och 4 så borde det synas. Då är du på rätt väg.

Citat:
Ursprungligen postat av CoopaCoopa
Börja med ett kalorieunderskott på 300-400 , händer inget efter 1-2veckor, minska med ytterligare 200kcal och släng in nått cardiopass i veckan.

Tack för vettiga svar! 2000 känns väldigt lite... Tappar man inte muskler garanterat då?
Citera
2016-09-27, 10:24
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarrokhBulsara
Tack för vettiga svar! 2000 känns väldigt lite... Tappar man inte muskler garanterat då?

Om du tappar muskler eller inte beror på hur bra du sköter kosten och styrketräningen.
Citera
2016-09-27, 10:32
  #12
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarrokhBulsara
Tack för vettiga svar! 2000 känns väldigt lite... Tappar man inte muskler garanterat då?

Tja, 2000 kcal är ganska lite, men det är cirkus så mycket du gör av med på en dags sängliggande (dvs din basala förbränning). Se bara till att få i dig bra med proteiner och fortsätt aktivera musklerna så ska du se att det händer grejer. Det krävs en hel del för att bli av med muskler så det behöver du inte oroa dig för.

Jag skulle tro att du kommer behöva höja ditt intag något efter att ha legat på 2000kcal i ett par månader:-)

Mvh Tucane
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback