Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-09-25, 13:21
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Svaret är enkelt: kommunerna kommer att höja kommunalskatten.

Gissningsvis till 82%.
Citera
2016-09-25, 23:37
  #86
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Nu är inte kommunen en bilverkstad utan lyder under kommunallagen. Lägg där till att numera är lag för dem att fixa boende till nyanlända.

Tyvärr. De kan inte göra ett piss efter som pengarna de inte fått beror ansökan om pengar som inte hanterats av Migrationsverket.

Det är visserligen sant men frågan är vad staten kan göra om kommuner bryter mot den lagen. Jag har inte koll på det så om någon vet vore det intressant att få en redogörelse av det.

En annan fråga är vilken standard för boendet som kommunerna är skyldig att hålla, står det någonstans att militärtält i skogen är för låg standard eller vilken standard för mat som krävs?
Citera
2016-09-25, 23:55
  #87
Medlem
GenesisPs avatar
Kommunerna får väl ett saftigt vite. Men det gör ju varken till eller från när de ändå inte har några pengar för baaarnen. Vem bryr sig om ett vite när kommunen ändå är pank liksom.
Citera
2016-09-25, 23:58
  #88
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
De får väl packa ihop korandjurbäbisarna och skjutsa de till Riksdagen och dumpa de där på torget.

"Där inne ska ni bo, där är dörren gå in där". *Pekar på Riksdagen*

Hade jag gjort om jag var kommunpamp, hade skjutsat korandjursbäbisarna till Riksdagen och även Migrationsverkets lokaler i Solna.

Sen hade min kommun aldrig tagit emot ett enda korandjur någonsin igen.

Kommunerna måste helt enkelt börja revoltera mot slöddren i Riksdagen, se till att fysiskt bli olydiga och skapa problem för fittorna i Riksdagen.

En kul grej hade varit att skicka korandjurbäbisarna till samtliga Riksdagspolitikers bostäder.
__________________
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2016-09-26 kl. 00:05.
Citera
2016-09-26, 22:47
  #89
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
De får väl packa ihop korandjurbäbisarna och skjutsa de till Riksdagen och dumpa de där på torget.

"Där inne ska ni bo, där är dörren gå in där". *Pekar på Riksdagen*

Hade jag gjort om jag var kommunpamp, hade skjutsat korandjursbäbisarna till Riksdagen och även Migrationsverkets lokaler i Solna.

Sen hade min kommun aldrig tagit emot ett enda korandjur någonsin igen.

Kommunerna måste helt enkelt börja revoltera mot slöddren i Riksdagen, se till att fysiskt bli olydiga och skapa problem för fittorna i Riksdagen.

En kul grej hade varit att skicka korandjurbäbisarna till samtliga Riksdagspolitikers bostäder.

Mycket bra förslag, man ger dem en enkel tågbiljett till Stockholm.
Sedan kan kanske flera kommuner slå sig ihop, för att erbjuda soppkök framför riksdagshuset.
Man kunde nog också låna ut vinter-sovsäckar för övernattning framför slottet!
Citera
2016-09-27, 06:57
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Mycket bra förslag, man ger dem en enkel tågbiljett till Stockholm.
Sedan kan kanske flera kommuner slå sig ihop, för att erbjuda soppkök framför riksdagshuset.
Man kunde nog också låna ut vinter-sovsäckar för övernattning framför slottet!
Soppkök framför riksdagshuset är icke lagligt och det skulle bommas igen direkt.
Citera
2016-09-27, 08:48
  #91
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Kommunerna får väl ett saftigt vite. Men det gör ju varken till eller från när de ändå inte har några pengar för baaarnen. Vem bryr sig om ett vite när kommunen ändå är pank liksom.

Om det är så att vite utdöms om en kommun inte följer lagen om att ge immigranterna en bostad så kan det vägas mot vad det kostar att ordna bostad. Lägg därtill alla andra kostnader som immigranterna för med sig så kan det bli en ren vinstaffär att betala vite istället. Dessutom en bra signal.

Men militärtält och soppkök kan vara en smidig lösning också, kommunerna är knappast skyldiga att ge lyx.
Citera
2016-09-27, 10:59
  #92
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det är så att vite utdöms om en kommun inte följer lagen om att ge immigranterna en bostad så kan det vägas mot vad det kostar att ordna bostad. Lägg därtill alla andra kostnader som immigranterna för med sig så kan det bli en ren vinstaffär att betala vite istället. Dessutom en bra signal.

Men militärtält och soppkök kan vara en smidig lösning också, kommunerna är knappast skyldiga att ge lyx.

Precis. Lite det jag menade med mitt inlägg. Hellre vite än kravmaskiner som ska bli försörjda livet ut.
Citera
2016-10-03, 12:08
  #93
Medlem
Hultabultans avatar
Är det någon som vet hur staten sköter sina betalningar till privata aktörer inom asyl-industrin?

Kanske är man skyldig lika mycket här som till kommunerna?
Citera
2016-10-03, 12:22
  #94
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Är det någon som vet hur staten sköter sina betalningar till privata aktörer inom asyl-industrin?

Kanske är man skyldig lika mycket här som till kommunerna?

Här är lite om det:

http://avpixlat.info/2016/10/02/fler...boendeplatser/
Citera
2016-10-03, 22:09
  #95
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Här är lite om det:

http://avpixlat.info/2016/10/02/fler...boendeplatser/

Men hur kommer det sig att staten har råd betala för outnyttjade platser för skäggebarnen hos privata aktörer, medan kommuner ej får betalt för verkliga befintliga "smuggelskägg"?

Kanske finns det ett stort mörkertal, där också privata hem ej får betalt för sina smuggelskägg?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback