Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-24, 01:50
  #1
Medlem
AdjooooglEs avatar
Min andra hårddisk börjar att dö så jag måste köpa en ny hårddisk för lagring.

Jag undrar om jag ska köpa en 5400RPM hårddisk eller en 7200RPM hårddisk för att kunna spela upp 4k filmer? Kommer det att hacka, lagga osv om jag spelar upp från en 5400RPM hårddisk istället för en 7200RPM?
Citera
2016-09-24, 02:09
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Det är inga som helst problem med att spela upp 4K från en 5400-varvare. Dagens 5400-diskar är plenty snabba.
Citera
2016-09-24, 02:20
  #3
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är inga som helst problem med att spela upp 4K från en 5400-varvare. Dagens 5400-diskar är plenty snabba.

Jag har läst lite och det verkar som att dagens 5400RPM hårddiskar läser fortare än dom som var från förr. Men finns det något riktmärke man ska gå efter när det gäller läshastigheten? Jag ser att det finns 150MB/sek och runt 175MB/sek. Fast det kanske spelar roll hur många TB disken har?
Ju mer lagringsförmåga = Desto viktigare blir läshastigheten?

Kort och gått ska jag bara spela upp media. Inte redigera media. Jag antar att om man ska redigera filmer och dylikt så måste man ha väldigt snabba diskar.
Citera
2016-09-24, 02:22
  #4
Medlem
Alla nya hårddiskar klarar av 4K media. Köp den som är mest prisvärd.
Citera
2016-09-24, 02:22
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Jag har läst lite och det verkar som att dagens 5400RPM hårddiskar läser fortare än dom som var från förr. Men finns det något riktmärke man ska gå efter när det gäller läshastigheten? Jag ser att det finns 150MB/sek och runt 175MB/sek. Fast det kanske spelar roll hur många TB disken har?
Ju mer lagringsförmåga = Desto viktigare blir läshastigheten?

Kort och gått ska jag bara spela upp media. Inte redigera media. Jag antar att om man ska redigera filmer och dylikt så måste man ha väldigt snabba diskar.
Dagens 5400 är ungefär lika snabba som 7200 var "förr" så det ska som sagt inte vara några problem.
Citera
2016-09-24, 02:26
  #6
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Alla nya hårddiskar klarar av 4K media. Köp den som är mest prisvärd.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dagens 5400 är ungefär lika snabba som 7200 var "förr" så det ska som sagt inte vara några problem.

Okej tackar för snabba svar.
Citera
2016-09-24, 11:16
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Jag har läst lite och det verkar som att dagens 5400RPM hårddiskar läser fortare än dom som var från förr. Men finns det något riktmärke man ska gå efter när det gäller läshastigheten? Jag ser att det finns 150MB/sek och runt 175MB/sek. Fast det kanske spelar roll hur många TB disken har?
Ju mer lagringsförmåga = Desto viktigare blir läshastigheten?

Kort och gått ska jag bara spela upp media. Inte redigera media. Jag antar att om man ska redigera filmer och dylikt så måste man ha väldigt snabba diskar.


Alltså... Okej.. vi säger att disken faktiskt klarar 150MB/s konstant (låt oss hålla oss till teoretiska siffror).

Vi säger att en normal långfilm är 100 minuter lång (1h40m alltså)

Det skulle innebära att din disk skulle kunna läsa 150*60*100MB på den tiden. Det är 900 000MB(!) räknar man slarvigt kan man säga 900Gig.

Hur stor är en av dina filmfiler sa du?

(Sorry, men det här måste ha varit en av de mest onödiga trådarna i år )
Citera
2016-09-24, 11:52
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Jag har läst lite och det verkar som att dagens 5400RPM hårddiskar läser fortare än dom som var från förr. Men finns det något riktmärke man ska gå efter när det gäller läshastigheten? Jag ser att det finns 150MB/sek och runt 175MB/sek. Fast det kanske spelar roll hur många TB disken har?
Ju mer lagringsförmåga = Desto viktigare blir läshastigheten?

Kort och gått ska jag bara spela upp media. Inte redigera media. Jag antar att om man ska redigera filmer och dylikt så måste man ha väldigt snabba diskar.
Nej läshastigheten blir inte viktigare då.

Dock är det ju så att om skivan snurrar i samma hastighet så kommer du ju få fler bitar lästa ju tätare datan är packad och sannolikheten är större för tätare packad data på en större hårddisk.

Ett varv rymde mindre data förr än vad det gör nu så även med samma rotationshastighet är de snabbare.

Behov av snabbare diskar vid redigering skulle väl i.s.f. bero på att filmen kanske var okomprimerad / lägre komprimerad / hade lägre upplösning / man lägger ihop data ifrån flera datakällor samtidigt.
Citera
2016-09-24, 16:46
  #9
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Alltså... Okej.. vi säger att disken faktiskt klarar 150MB/s konstant (låt oss hålla oss till teoretiska siffror).

Vi säger att en normal långfilm är 100 minuter lång (1h40m alltså)

Det skulle innebära att din disk skulle kunna läsa 150*60*100MB på den tiden. Det är 900 000MB(!) räknar man slarvigt kan man säga 900Gig.

Hur stor är en av dina filmfiler sa du?

(Sorry, men det här måste ha varit en av de mest onödiga trådarna i år )

Jo jag hade på känn att det kunde vara en onödig tråd för vissa. Jag kan inte riktigt detta, men så kom jag på hur det var förr i tiden när 1080 filmer kom och då kunde hårddisken i väldigt sällsynta fall vara en flaskhals om man hade en gammal 5400RPM. Men kan ha fel.

Jag är inte alls insatt i just världen kring hårddiskar. Så bäst att fråga och vara ett stolpskott för en dag eller två.
Citera
2016-09-24, 16:47
  #10
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Nej läshastigheten blir inte viktigare då.

Dock är det ju så att om skivan snurrar i samma hastighet så kommer du ju få fler bitar lästa ju tätare datan är packad och sannolikheten är större för tätare packad data på en större hårddisk.

Ett varv rymde mindre data förr än vad det gör nu så även med samma rotationshastighet är de snabbare.

Behov av snabbare diskar vid redigering skulle väl i.s.f. bero på att filmen kanske var okomprimerad / lägre komprimerad / hade lägre upplösning / man lägger ihop data ifrån flera datakällor samtidigt.

Jaha, då förstår jag lite bättre, tack.
Citera
2016-09-24, 19:25
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Jo jag hade på känn att det kunde vara en onödig tråd för vissa. Jag kan inte riktigt detta, men så kom jag på hur det var förr i tiden när 1080 filmer kom och då kunde hårddisken i väldigt sällsynta fall vara en flaskhals om man hade en gammal 5400RPM. Men kan ha fel.

Jag är inte alls insatt i just världen kring hårddiskar. Så bäst att fråga och vara ett stolpskott för en dag eller två.

Nejdu, hårddiskarna har fasiken inte varit en flaskhals för uppspelning. En IDE från 1990 skulle klarat det utmärkt.
Citera
2016-09-24, 19:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Jo jag hade på känn att det kunde vara en onödig tråd för vissa. Jag kan inte riktigt detta, men så kom jag på hur det var förr i tiden när 1080 filmer kom och då kunde hårddisken i väldigt sällsynta fall vara en flaskhals om man hade en gammal 5400RPM. Men kan ha fel.

Det måste ha varit något annat som var flaskhalsen i ditt system. En film som har en upplösning på 1920×1080 kräver ca. 5 Mbit/s.

Om det var okomprimerad video så kan jag tänka mig att hårddisken var flaskhalsen. En 8-bitars 1920x1080 29.97 fps kräver 119 MB/s och en 10-bitars 1920x1080 29.97 fps kräver 158 MB/s.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback