Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-24, 00:18
  #1
Medlem
Hallå! Har nyligen blivit smått intresserad av aktier, fonder & sparande.

Satt och funderade på ifall det skulle fungera att sätta in pengarna jag sparar varje månad till semestern, dvs semester ersättningen jag får direkt i lönen. Möjligen inte som någon jätte-bonus, men så det kanske blir någon krona extra.

Någon som har en idé på fond att lägga på då? Då handlar det om några tusen åt gången, var månad i insättning.

Jag har länsförsäkringar som min bank & skaffade avanza häromdagen.
Citera
2016-09-24, 06:08
  #2
Medlem
Välj någon fond med låg/ingen avgift låt kapitalet växa till sig, det har ingen betydelse om det blir börsras så länge du sparar regelbundet eftersom du får fler andelar vid börsras som sedan kompenserar raset nästa uppgång. Det motiverar alltså inte risken för en sparare som startar från början försöka hoppa in och ur marknaden jag har kollat mot tidigare börsras och skillnaden var försumbar, efter du upplevt en börscykel och samtidigt fått en större summa sparad kan du ta titta på om du har intresse och förmåga gå in/ur marknaden men kolla först om du tycker det är värt risken.

Vill du prova på handla föreslår jag du testar med ett mindre belopp hos någon CFD-handlare typ cmcMarket eller IG för att ge några exempel hos dessa kan du för mindre belopp ta ganska stora positioner billigt.
Citera
2016-09-24, 06:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Välj någon fond med låg/ingen avgift låt kapitalet växa till sig, det har ingen betydelse om det blir börsras så länge du sparar regelbundet eftersom du får fler andelar vid börsras som sedan kompenserar raset nästa uppgång. Det motiverar alltså inte risken för en sparare som startar från början försöka hoppa in och ur marknaden jag har kollat mot tidigare börsras och skillnaden var försumbar, efter du upplevt en börscykel och samtidigt fått en större summa sparad kan du ta titta på om du har intresse och förmåga gå in/ur marknaden men kolla först om du tycker det är värt risken.

Vill du prova på handla föreslår jag du testar med ett mindre belopp hos någon CFD-handlare typ cmcMarket eller IG för att ge några exempel hos dessa kan du för mindre belopp ta ganska stora positioner billigt.

Hur skulle det bli om man väljer ne högrisk med lite högre förvaltningsavgift? Skulle inte de funka med tanke på att det bara är 1 är åt gången?
Citera
2016-09-24, 07:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Hur skulle det bli om man väljer ne högrisk med lite högre förvaltningsavgift? Skulle inte de funka med tanke på att det bara är 1 är åt gången?
Låg/högrisk tar jag för givet att du förstår skillnaden på..

Desto högre förvaltningsavgiften är, desto mer kostar/betalar du för fonden. Den käkar upp en del av din potentiella vinst.
Citera
2016-09-24, 08:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Hallå! Har nyligen blivit smått intresserad av aktier, fonder & sparande.

Satt och funderade på ifall det skulle fungera att sätta in pengarna jag sparar varje månad till semestern, dvs semester ersättningen jag får direkt i lönen. Möjligen inte som någon jätte-bonus, men så det kanske blir någon krona extra.

Någon som har en idé på fond att lägga på då? Då handlar det om några tusen åt gången, var månad i insättning.

Jag har länsförsäkringar som min bank & skaffade avanza häromdagen.
Oetiska fonder det är grejer det, vapen, cigaretter och sprit går alltid med vinst.
Citera
2016-09-24, 09:17
  #6
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Hur skulle det bli om man väljer ne högrisk med lite högre förvaltningsavgift? Skulle inte de funka med tanke på att det bara är 1 är åt gången?

Du ska givetvis inte köpa några som helst fonder eller aktier med den sparhorisonten. Det blir ju mindre än 1 år dessutom eftersom den sista insättningen sker 1 månad innan semestern, det är bara den första insättningen som nästan får ett år på sig.

OM det inte är så att att du endast tullar lite på hörnet av sparandet på semestern så ska du verkligen inte köpa aktier eller fonder. Du riskerar helt enkelt att få semestra på närmaste camping eller om du har riktig otur inte få någon semester alls.
Citera
2016-09-25, 14:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Hur skulle det bli om man väljer ne högrisk med lite högre förvaltningsavgift? Skulle inte de funka med tanke på att det bara är 1 är åt gången?

Jag missförstod dig, skall du bara spara 1 år välj bästa bankränta lämna en lördagsgottepåse för chansen bli rik under året = liten risk men med chans till knalle
Citera
2016-09-28, 13:12
  #8
Medlem
För kort tidshorisont för aktier/fonder.

Annars så är Avanza zero, Länsförsäkringars tillväxtfond och globalfond billiga och bäst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback