Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-23, 21:48
  #1
Medlem
Blingons avatar
Nu drar den nya tjänsten igång som gör att du, eller din partner, på 1177.se kan läsa dina sjukjournaler och journalanteckningar direkt på skärmen hemma. Inloggning sker med mobilt bank-id.

Gäller än så länge följande landsting:

Landstinget Dalarna
Landstinget i Värmland
Landstinget Sörmland
Landstinget i Blekinge län
Landstinget i Kalmar län
Landstinget i Uppsala län
Norrbottens läns landsting
Region Halland
Region Jönköpings län
Region Kronoberg
Region Skåne
Region Örebro län
Region Östergötland
Västerbottens läns landsting
Västmanlands läns landsting
Västra Götalandsregionen

Har själv verifierat att Västra Götalandsregionen nu är igång.

Att diskutera:
  • Faror med detta?

  • Om du plötsligt får en könssjukdom eller din partner blir gravid, skulle du kräva att din partner loggar på systemet och visar upp sina journaler, annars är det slut?

  • Om du träffar en ny partner, skulle du kräva att få läsa vad som står där? T.ex. missbruk, psykiska problem, medicinering och annat spännande?

  • Skulle du vid behov 'låna' din partners mobil och logga in själv för att läsa, om du misstänker att något inte står rätt till?
Citera
2016-09-23, 21:52
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
[*]Skulle du vid behov 'låna' din partners mobil och logga in själv för att läsa, om du misstänker att något inte står rätt till?[/list]

En mer relevant fråga. Varför i halva friden skulle min partner få ha koden till mitt bankID? Koden till mobilen, visst, men BankID? Nejdu.
Citera
2016-09-23, 22:04
  #3
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
En mer relevant fråga. Varför i halva friden skulle min partner få ha koden till mitt bankID? Koden till mobilen, visst, men BankID? Nejdu.

Beror väl helt på vilket förhållande ni har. Själv hjälper jag min partner att betala räkningar ibland. Eller rota runt på skatteverket. Eller beställa mediciner på Apoteket. Eller genomföra online-köp.

Frågan gäller främst vad som händer när en partner kräver att få se dina journaler.
Citera
2016-09-23, 22:04
  #4
Medlem
Ratis avatar
Nackdelen är att man kan hinna läsa provsvar och liknande innan läkaren har hunnit kontakta dig. Kan ge ordentliga orosmoment.
Citera
2016-09-23, 22:05
  #5
Medlem
Pungt.s avatar
Söker du diskussion gällande sjukjournaler online eller själva grejen om att partners kan få tag i dem? Eller både och kanske?

Till diskussion om journaler online:
Frugan, som jobbar inom vården, är lite tveksam till det här. Hon hanterar mycket folk som har insiktsproblematik i sin sjukdom som hon tror kommer bli jävligt griniga när de ser att det står "har dålig sjukdomsinsikt" i journalen, då de såklart är övertygade om att de minsann inte har några problem. Att det kan leda till problem för anställda och att tjafs om sådant kommer ta tid ifrån själva rehabiliteringen. Ja, det är ju en negativ aspekt.
Citera
2016-09-23, 22:05
  #6
Medlem
Jag tycker att det är bra, kul att se vad dom skriver om en
Citera
2016-09-23, 22:11
  #7
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
[*]Om du plötsligt får en könssjukdom eller din partner blir gravid, skulle du kräva att din partner loggar på systemet och visar upp sina journaler, annars är det slut?
[*]Om du träffar en ny partner, skulle du kräva att få läsa vad som står där? T.ex. missbruk, psykiska problem, medicinering och annat spännande?
[*]Skulle du vid behov 'låna' din partners mobil och logga in själv för att läsa, om du misstänker att något inte står rätt till?[/list]

Om man måste tvinga sin partner att visa upp sina journaler för att bevisa ditt eller datt så är det nog dags att lägga ner. Vad förväntas det ens stå om hon blir gravid? Faderns namn? Oftast kissar väl folk på en sticka och pratar med sin partner innan de uppsöker mödravården? Och vet du att du inte knullar runt och ändå blir smittad.. Tja.. det lär ju inte stå i hennes journal vem hon knullat med.
Kräva journal från en ny partner? Ehhh.. skulle inte vara speciellt intresserad av någon som gjorde det!!

Däremot finns det säkert massor av säkerhetsluckor och rätt som det är kommer det visa sig att x antal journaler ligger helt öppet för vem som helst. Det känns ju mindre bra.
Citera
2016-09-23, 22:44
  #8
Medlem
Ryggradsluss avatar
Skulle inte vilja läsa min eller nån annans journal och bryr mig inte om systemet.
Citera
2016-09-23, 22:50
  #9
Medlem
Det känns ju jävligt olämpligt måste jag säga. Fattas bara att folks sjukjournaler hamnar på vift eftersom hopplösa myndigheter inte kan sköta säkerheten ordentligt.

Vissa saker ska inte vara på internet överhuvudtaget. Sjukjournaler är en sådan som borde administreras i ett slutet system inom vården och inget annat.
Citera
2016-09-23, 22:56
  #10
Medlem
RadikalFails avatar
Jag tycker det är bra att kunna se sin journal. Ibland är ju ett möte med läkaren ganska förvirrande och man fattar nada av vad dom sagt. Då går jag in och ser anteckningar.
Eller kolla hur mina prover är.

Men det är nog inte bra för alla att ha tillgång till sin journal. För dom kan inte hantera det som står i den.
Skulle aldrig kolla i en partners journal. Jag ser det som intrång på sekretess. Så därför skulle jag aldrig göra det om än jag hade fått kolla för dom.
Citera
2016-09-23, 23:08
  #11
Medlem
cybergrodans avatar
Inte för att vara den som är den, men den funktionen har funnits ganska länge nu...
Tyvärr fungerar det ännu inte i mitt landsting, men jag tycker att det är perfekt! Det kan vara virrigt att hänga med på allt som doktorn säger, och ifall man är där ofta är det ju kanon att kunna läsa igenom allt i lugnt och ro hemma.

Och jag förstår inte vad du menar med ''din partners journal'', om du loggar in på sidan får du upp denna text: Du har för närvarande inte tillgång till någon annans journal. De måste själva dela ut sin journal till dig först. Självklart kan du ju ta och logga in på din partners/vän/kollegas (ja vem som helst) journal om du har dennes BankID. Men så är det ju överallt? Då kan ju lika gärna banken skriva ''logga in på din partners konto''. Ifall man ger ut sin kod till BankID får man ju skylla sig själv.
Citera
2016-09-23, 23:17
  #12
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Funktionen har funnits ett bra tag nu. Inget nytt under solen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback