Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-22, 19:17
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Chauffören friad i hovrätten
https://amp-svt-se.cdn.ampproject.or...A5n%20%251%24s
Ja, det var skönt att se att HR kom fram till den här domen. Cyklister har ju, som fordonsförare, ett eget ansvar.
Citera
2018-12-23, 09:47
  #242
Medlem
Vit cykel står fortfarande i ett cykelställ vid Myntgatan. Har dock ingen aning vad detta är relaterat till.

När det gäller olyckan i denna tråden så hävdar jag fortfarande att lastbilschauffören åtminstone måste få ett delat ansvar för detta. Jag passerar denna platsen rätt ofta och det går inte komma upp i den hastigheten som lastbilen hade utan att vara vårdslös. Lastbilschauffören har ingen möjlighet att se om det kommer en cyklist utan att stanna och har därför agerat vårdslöst.
Citera
2018-12-23, 15:39
  #243
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vit cykel står fortfarande i ett cykelställ vid Myntgatan. Har dock ingen aning vad detta är relaterat till.

När det gäller olyckan i denna tråden så hävdar jag fortfarande att lastbilschauffören åtminstone måste få ett delat ansvar för detta. Jag passerar denna platsen rätt ofta och det går inte komma upp i den hastigheten som lastbilen hade utan att vara vårdslös. Lastbilschauffören har ingen möjlighet att se om det kommer en cyklist utan att stanna och har därför agerat vårdslöst.

Som tur är håller inte hovrätten med dig. Det är en bedrift att bli överkörd av en lastbil i den korsningen som man endast klarar av om man helt saknar självbevarelsedrift. Äntligen en vettig dom.
Citera
2018-12-23, 16:20
  #244
Avstängd
Paris24s avatar
Minns jag fel, men var det inte i just Göteborg som man gjorde ett forskningsprojekt och satte 100 kameror på 100 cyklister och spelade in deras färd till jobbet. Efter ett tag hade man naturligtvis ett antal olyckor och skadade. Filmerna visade att nästan alla orsakades av cyklisten eller en annan cyklist. Någon kanske kan hitta artikeln/sammanfattning.

Jag bor i Lund. Vet inte hur många som skadas i cykelolyckor här, men jag har dagligen incidenter med dem. De har varken hjälm eller lyse, cyklar på fel sida gatan eller i fel riktning, cyklar rakt ut i gatan osv. Det är helt sjukt.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-12-23 kl. 16:23.
Citera
2018-12-23, 18:14
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vit cykel står fortfarande i ett cykelställ vid Myntgatan. Har dock ingen aning vad detta är relaterat till.

När det gäller olyckan i denna tråden så hävdar jag fortfarande att lastbilschauffören åtminstone måste få ett delat ansvar för detta. Jag passerar denna platsen rätt ofta och det går inte komma upp i den hastigheten som lastbilen hade utan att vara vårdslös. Lastbilschauffören har ingen möjlighet att se om det kommer en cyklist utan att stanna och har därför agerat vårdslöst.
Nej. Cyklisten har ju cyklat in i lastbilen. Cyklisten har ju, givet hur korsningen är utformad, ett eget ansvar som fordonsförare.
Citera
2018-12-27, 17:09
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Minns jag fel, men var det inte i just Göteborg som man gjorde ett forskningsprojekt och satte 100 kameror på 100 cyklister och spelade in deras färd till jobbet. Efter ett tag hade man naturligtvis ett antal olyckor och skadade. Filmerna visade att nästan alla orsakades av cyklisten eller en annan cyklist. Någon kanske kan hitta artikeln/sammanfattning.

Jag bor i Lund. Vet inte hur många som skadas i cykelolyckor här, men jag har dagligen incidenter med dem. De har varken hjälm eller lyse, cyklar på fel sida gatan eller i fel riktning, cyklar rakt ut i gatan osv. Det är helt sjukt.

Här ha du en sammanfattning med en länk till själva studien i Göteborg´, du famlar efter.
Du bör kanske läsa rapporten innan du fabulerar om olycksstatistik för cykeltrafik.
http://www.mynewsdesk.com/se/chalmer...bikesafe-29200
http://www.mynewsdesk.com/material/d...ource_document
Citera
2018-12-27, 17:34
  #247
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Här ha du en sammanfattning med en länk till själva studien i Göteborg´, du famlar efter.
Du bör kanske läsa rapporten innan du fabulerar om olycksstatistik för cykeltrafik.
http://www.mynewsdesk.com/se/chalmer...bikesafe-29200
http://www.mynewsdesk.com/material/d...ource_document
Eftersom du inte skriver ur resultatet:
63 incidenter inträffade. 30% orsakad av bil, 29% av fotgängare, 16% av annan cyklist, 25% av cyklisten själv. Dvs bilar stod för 30% av incidenterna med cyklister, 70% var cyklar eller fotgängare. Ungefär som jag mindes. Innan studien förutsatte de flesta i debatten att bilister orsakade nästan alla incidenter med cyklar. Så är det inte.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-12-27 kl. 17:36.
Citera
2018-12-27, 17:56
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Eftersom du inte skriver ur resultatet:
63 incidenter inträffade. 30% orsakad av bil, 29% av fotgängare, 16% av annan cyklist, 25% av cyklisten själv. Dvs bilar stod för 30% av incidenterna med cyklister, 70% var cyklar eller fotgängare. Ungefär som jag mindes. Innan studien förutsatte de flesta i debatten att bilister orsakade nästan alla incidenter med cyklar. Så är det inte.

Intressant du klassar alltså Tungt Fordon (3 %) Djur (3 %) Annat (8%) och Inget (11%) som cyklisten själv!

Sen vill jag tillägga att det mesta av cyklingen ägde rum på cykelbana och bara 20 % tiden befinn sig cyklisterna nära en korsning.
Citera
2018-12-27, 18:34
  #249
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Intressant du klassar alltså Tungt Fordon (3 %) Djur (3 %) Annat (8%) och Inget (11%) som cyklisten själv!

Sen vill jag tillägga att det mesta av cyklingen ägde rum på cykelbana och bara 20 % tiden befinn sig cyklisterna nära en korsning.
Om en cyklist skadas av en hund så skyller jag nog på cyklisten. Liksom om han skadar sig av Inget eller Annat. Denna forskning visade att cyklisten själv och andra gående/cyklande är överlägset farligast för cyklister. Verkligheten verkar irritera dig. Inte mig.
Citera
2018-12-27, 22:56
  #250
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vit cykel står fortfarande i ett cykelställ vid Myntgatan. Har dock ingen aning vad detta är relaterat till.

När det gäller olyckan i denna tråden så hävdar jag fortfarande att lastbilschauffören åtminstone måste få ett delat ansvar för detta. Jag passerar denna platsen rätt ofta och det går inte komma upp i den hastigheten som lastbilen hade utan att vara vårdslös. Lastbilschauffören har ingen möjlighet att se om det kommer en cyklist utan att stanna och har därför agerat vårdslöst.
Och efter drygt två år så kommer Hovrätten fram till vad jag ansåg i mitt första inlägg i tråden, att lastbilschauffören var oskyldig till olyckan.
Jag har tack vare den här tråden fått lära mig skillnader på olika cykelvägar och hur cyklister tänker, framförallt om vad vissa tänker om oss yrkeschaufförer.
Jag passerade som sagt olycksplatsen dagligen under ett halvt års tid då jag körde byggmaterial till det nybyggda tegelhuset vid olyckskorsningen. Jag har även skrivit om hur cyklister försökte cykla in i mitt släp då jag inte passerade tillräckligt fort och cyklister som sparkar på släpet i protest.
Jag kan säga att jag såg cyklisterna utan att behöva stanna mitt fordon men det verkade som att cyklisterna inte såg mitt 24 meter långa fordon.

I huset och närmast olycksplatsen finns idag ett café med namnet "Livet" och slogan "här börjar livet"...
Citera
2018-12-28, 11:50
  #251
Medlem
Då jag ofta passerar korsningen med både bil och cykel så måste jag envisas med att hävda att lastbilen inte kört tillräckligt långsamt. Vi har siffror på hastigheten från lastbilen och jag hävdar fortfarande att man inte kan passera denna korsningen som fordonsförare utan att stanna helt. Jag stannar alltid helt med min bil när jag passerar för att kunna se om det kommer cyklister.

Kan även tillägga att sedan de målade om vägen så att man måste passera en fil innan man kommer fram till cykelbanan vid högersväng så är det mycket lättare att få överblick på cykelbanan. Antalet incidenter mellan cyklister och fordon har (uppskattningsvis) minskat rejält sedan vägen målades om för några veckor sedan. Jag hoppas man behåller målningen efter att byggarbetena är klara också.

Och rörande HRs dom, utifrån när lastbilen började bromsa och vart cykeln låg så har cyklistens och lastbilens bana korsats mitt på övergångsstället, vilket gör att jag inte förstår hur man kan hävda att lastbilen var först då denna skall väja enligt högerregeln. Det skulle i så fall innebära att cykeln framförts mycket snabbt, vilket inte vittnena styrker. Cykeln har framförts i max ca 20km/h, vilket inte är särskilt snabbt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback