Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-22, 21:25
  #1
Medlem
SD arrangerar en alternativ Nobelfest den 4 november där pristagaren ska vara en tidigare europeisk statschef (!).
Citat:
Sverigedemokraterna har hyrt exklusiva Grand Hôtel i Stockholm för en alternativ Nobelfest – "European Freedom Awards".
Politiker från ett tiotal länder väntas delta när "frihetspriset" delas ut till en tidigare europeisk statschef, kan Expressen i dag avslöja.
Bland de som ska hålla tal på festen finns den tidigare UKIP-ledaren och Brexitförespråkaren Nigel Farage från Storbritannien.


http://www.expressen.se/nyheter/sd-b...tiv-nobelfest/

Över 400 gäster är inbjudna, däribland företrädare för SD:s vänpartier i Europa, men även amerikanska politiker, NATO företrädare (!) och Nigel Farrage, som kommer att tala.

btw. Karlsson attackerar Nobelkommittén ovanligt rakt och hårt, det lär nog inte höja SD-ratingen hos kommittén
Citat:
– Men till skillnad från Nobelkommittén så kommer vi inte att bjuda in representanter från länder som halshugger folk.



Ja, vad tycker flashback om det här?
Kommer SD att vinna på det här?
Hur kommer media att reagera på det här?
Vem är pristagaren?
Betyder detta att SD räknar med att än en gång inte bli inbjudna till Nobelfesten?
Citera
2016-09-22, 21:38
  #2
Medlem
Tjoflos avatar
Bra initiativ och det stämmer. Riktigt bra och jag önskar att jag var bjuden
Citera
2016-09-22, 21:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmon
SD arrangerar en alternativ Nobelfest den 4 november där pristagaren ska vara en tidigare europeisk statschef (!).




http://www.expressen.se/nyheter/sd-b...tiv-nobelfest/

Över 400 gäster är inbjudna, däribland företrädare för SD:s vänpartier i Europa, men även amerikanska politiker, NATO företrädare (!) och Nigel Farrage, som kommer att tala.

btw. Karlsson attackerar Nobelkommittén ovanligt rakt och hårt, det lär nog inte höja SD-ratingen hos kommittén




Ja, vad tycker flashback om det här?
Kommer SD att vinna på det här?
Hur kommer media att reagera på det här?
Vem är pristagaren?
Betyder detta att SD räknar med att än en gång inte bli inbjudna till Nobelfesten?

Intressant, undrar vem denne tidigare statschef kan vara. Men en nuvarande statschef som borde ha priset skulle gärna få vara Viktor Orban.
Citera
2016-09-22, 21:52
  #4
Medlem
Arthass avatar
Intressant arrangemang helt klart. Stil och klass att man inte hyrde in sig på folkets hus utan satsar stort på Grand Hotell. Kommer absolut bli hype medialt och självklart kommer smutskastningen stå som spön i backen. Men det kommer ändå väcka intresse bland folket att något extra är på G.

Tror för övrigt pristagaren kan vara https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Klaus

Några andra stalltips? De flesta statschefer i Europa har ju tyvärr varit lortar.
Citera
2016-09-22, 22:01
  #5
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Intressant, undrar vem denne tidigare statschef kan vara. Men en nuvarande statschef som borde ha priset skulle gärna få vara Viktor Orban.

Statschef betyder antingen en kung eller president. I vissa länder har presidenten liksom kungen endast en symbolisk ställning, medan presidenten i andra länder har stor eller mycket stor makt.

Viktor Orban är regeringschef i Ungern och har den verkliga makten, medan statschefen (presidenten) inte har mycket att säga till om.
Citera
2016-09-22, 22:09
  #6
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Intressant arrangemang helt klart. Stil och klass att man inte hyrde in sig på folkets hus utan satsar stort på Grand Hotell. Kommer absolut bli hype medialt och självklart kommer smutskastningen stå som spön i backen. Men det kommer ändå väcka intresse bland folket att något extra är på G.

Tror för övrigt pristagaren kan vara https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Klaus

Några andra stalltips? De flesta statschefer i Europa har ju tyvärr varit lortar.

Det slog mig direkt att någon statschef (president) med makt i västra EU finns endast i Frankrike, och kanske Finland. Har aldrig hört att någon president därifrån "motarbetat" EU.
Därför måste det handla om en president från östra EU!
Citera
2016-09-22, 22:12
  #7
Medlem
gunnarks avatar
jag hoppas dom mörkar lite vem som skall få det
för den enda som jag anser skall ha detta pris är Nigel Farage
Citera
2016-09-22, 22:21
  #8
Medlem
8711s avatar
En alternativ Nobelfest på Grand Hotel låter strålande! Ett Frihetspris låter också bra och passande för kretsen och rörelsen av invandringskritiker och eu-motståndare.

Kul att Nigel Farage ska tala, har velat se honom i Sverige under lång tid. Nu när han känner Sverigedemokraterna som parti vore det kul om han dök upp i våra valrörelser 2018 och 2019 här i Sverige! Han är ju en riktig frihetskämpe med motstånd mot eu som han lyckades så väl med att Storbritanniens folk röstat för ett utträde vilket är helt fantastiskt!

Blir spännande att se gästlistan! Vilka dom mest kända från utlandet kommer vara. Om man lyckas boka upp några artister och liknande kan också bli intressant. Om det tv-sänds når det en enorm publik, det antar jag att ett så stort evenemang kommer göras i flera länder.

Blir riktigt roligt. Nya priskategorier och värdiga vinnare till skillnad från Nobelpriset där fredspriset kan gå till vilken krigshetsare och antidemokrat som helst. Bra poäng också av Mattias Karlsson att vi självklart inte kommer bjuda in diktaturer och massmördare som nobelstiftelsen gör. Viktig poäng att framhålla.
Citera
2016-09-22, 22:25
  #9
Medlem
Socialkonservativs avatar
Pristagaren lär säkert vara någon som antingen aktivt motsatt sig EU, eller ännu mer troligt Lissabonfördraget 2009.

Jag skulle därför gissa på Václav Klaus, som var känd kritiker av både EU och fördraget. Tjeckiens president mellan 2003-2013.
Citera
2016-09-22, 22:32
  #10
Medlem
SD-Kalles avatar
Bra initiativ från SD!

Blir spännande att se vilka partier i Europa som skickar representanter till festen. De som ingår i EFDD-gruppen lär ju vara där men blir också spännande att se om tex Dansk Folkeparti, Sannfinländarna eller till och med Conservatives från Storbritannien kommer dit. (Trots att de tillhör en annan grupp i parlamentet). Intressant också om man kan få dit några riktiga politiker från USA.
Citera
2016-09-22, 22:44
  #11
Medlem
8711s avatar
Man kan väl tänka sig att det ska bli en årlig festlighet med denna alternativa Nobelfest? Då kan man fundera på varför man valt Sverige som första land att hålla den första alternativa Nobelfesten i? Ett tänkbart motiv kan ju vara att den politiska korrektheten och massinvandringen gått som längst här, att behovet är som störst i Sverige?

Blir som sagt spännande att se vilka som kommer och vilka som bjuds. I större länder och i länder där man inte är lika politiskt korrekta har ju dessa partier en mycket större acceptans och ett stort kontaktnät, så det kan nog bli rätt stora kända personer. Rörelsen kring detta i Europa är ju enorm så det lär finnas kontakter till mycket kända personer över Europa och USA exempelvis.

Man får inte vara för mesiga och snäva tycker jag. En person som Marine Le Pen ska absolut bjudas in.

Donald Trump lär väl vara upptagen som värst med valet i USA, annars vore det en intressant person att bjuda
Citera
2016-09-22, 22:56
  #12
Medlem
nedboys avatar
Oavsett vad SD tycker om Nobelfesten så tror jag man skjuter sig i foten här. Folket (potentiella väljare) ser normalt Nobelfesten som något positivt och fint, roligt, trevligt, bra etc. Här tror jag SD skulle göra bäst i att bara blunda sig genom faktumet att de är ratade. Det här kommer bara ge negativa vibbar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback