Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-09, 20:08
  #1
Medlem
Hej gott golk!

Har tänkt att fixa till datorn lite grann, det jag främst tänker på är en ny hårddisk, 512 MB extra minne och ett nytt grafikkkort.

Min fråga är nu, hur vet man om det är kompatibelt med ens dator? Är ju inte så kul att stå där med prylar för 6000:- och så funkar det inte.
Citera
2005-12-09, 21:09
  #2
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilless
Hej gott golk!

Har tänkt att fixa till datorn lite grann, det jag främst tänker på är en ny hårddisk, 512 MB extra minne och ett nytt grafikkkort.

Min fråga är nu, hur vet man om det är kompatibelt med ens dator? Är ju inte så kul att stå där med prylar för 6000:- och så funkar det inte.

Det är sällsynt med att olika fabrikat på delar strular tillsammans nuförtiden.

Berätta vad Du har idag och vad Du har tänkt att köpa, så skall vi försöka hjälpa dig med att berätta om det är kompatibelt.
Citera
2005-12-09, 21:35
  #3
Medlem
Jag har ett nVIDIA Nforce 2 moderkort TROR jag (99%). En AMD Athlon(tm) processor på 2.08Ghz. Minnena har jag inte den blekaste om, ett stycke 512 mb är det iallafall

Grafikkortet är är GeForce FX5600 256 mb. Hårddisken ska vi inte tala om, det är en 5400 rpm 20giggare, (den förra kraschade).

Det jag nu tänkt att inhandla är:

En 17" TFT Acer bildskärm
512 mb minne, alternativ två st 256or. Jag har för närvarande 3 minnesportar, varav minnet som satt i datorn sitter i den mellersta. MEN! Två portar är syskon medan den ena är skiljd från dom andra.

Minnesport1, minnesport2 (här satt minnet) 2cm mellanrum, minnesport3. Fick lära mig förut att vissa minnen måste sitta parallelt med varandra.

En Seagate Barracuda 200 GB 7200 rpm 8mb cache (vad menas med cache)?

Palit Geforce 6600GT 256mb grafikkort.

Det var vad jag hade att berätta

EDIT: Asus står det på moderkortet också.
Citera
2005-12-09, 21:44
  #4
Medlem
Bingolikets avatar
Hämta Everest på http://lavalys.com/ så får du mer information vad det är för dator.Men tänk på att ett 6600GT kräver minst ett 350W nätaggregat för att fungera bra.
Citera
2005-12-09, 22:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Hämta Everest på http://lavalys.com/ så får du mer information vad det är för dator.Men tänk på att ett 6600GT kräver minst ett 350W nätaggregat för att fungera bra.

Tackar, jag återkommer med all information imorgon inte är hemma för tillfället.
Citera
2005-12-09, 22:57
  #6
Medlem
ReAsOns avatar
Köp uppgraderingskit på komplett.se lr nåt..D gjorde ja funkar bra. Dock att tänka på är att du har exakt likadana ram minnen annars e d inte säkert att d funkar. Om du köper nytt moderkort o så. Skaffa pciexpress för grafikkortet och minst 1024mb i ram om du ska lira mkt
Citera
2005-12-10, 09:34
  #7
Moderator
tobess avatar
-> Köpråd & Tips

/Moderator
Citera
2005-12-10, 11:47
  #8
Medlem
Jaggers avatar
Låter som du sitter på hyfsat gamle grejer. Det första du ska kolla upp är om ditt moderkort stödjer ddr-ram. Risken finns att du sitter med sdram-minnen och då är det inte mycket värt att uppgradera någonting. Byt moderkort i sådan fall och bygg därifrån. Har just bytt själv från en slö pentium 1,8 ghz-processor med 256 mb slött sdram. Nu går det betydligt snabbare. Tjoho...
Citera
2005-12-10, 12:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Låter som du sitter på hyfsat gamle grejer. Det första du ska kolla upp är om ditt moderkort stödjer ddr-ram. Risken finns att du sitter med sdram-minnen och då är det inte mycket värt att uppgradera någonting. Byt moderkort i sådan fall och bygg därifrån. Har just bytt själv från en slö pentium 1,8 ghz-processor med 256 mb slött sdram. Nu går det betydligt snabbare. Tjoho...

Hur kan man kolla om man har SDRAM eller ddr?
Citera
2005-12-10, 13:01
  #10
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilless
Hur kan man kolla om man har SDRAM eller ddr?

Moderkort stödjer vanligen bara det ena eller det andra, så titta efter vad moderkortet heter. Annars kan Everest som Du fick tips om ovan berätta det och mycket annat.
Citera
2005-12-12, 14:28
  #11
Medlem
Nu ska ni få se gott folk:

CPU Typ: AMD Athlon XP, 2083 MHz, (12.5 x 167) 2600+
Moderkortsnamn: Abit NF7/NF7-M/NF7-S (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, LAN)

Moderkortschipset: nVIDIA nForce2 IGP

Grafikkort: NVIDIA GeForce FX 5600 (256 MB)

Systemminne: [ TRIAL VERSION ]

Lite mer specifikt. Så vad tror ni om mina inköpstankar?
Citera
2005-12-15, 10:42
  #12
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilless
Nu ska ni få se gott folk:

CPU Typ: AMD Athlon XP, 2083 MHz, (12.5 x 167) 2600+
Moderkortsnamn: Abit NF7/NF7-M/NF7-S (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, LAN)

Moderkortschipset: nVIDIA nForce2 IGP

Grafikkort: NVIDIA GeForce FX 5600 (256 MB)

Systemminne: [ TRIAL VERSION ]

Lite mer specifikt. Så vad tror ni om mina inköpstankar?

Kan inte se att det skulle vara några problem. Men som någon sa ett tidigare inlägg kolla upp så att nätagget har tillräckligt med kraft för att driva kortet. Lättast är att helt enkelt att öppna burken och läsa vad som står på aggregatet. Med de där uppgraderingarna hänger nog burken med hyfsat ett år eller två till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback