Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-22, 19:47
  #1
Medlem
Hej!

Jag brukar tillaga kycklingen genom att marinera filén cirka 2-4 dagar innan tillagning. Nu till min fråga:

Hur många kcal extra tror ni att en kycklingfilé kommer att innehålla om den ligger täckt över sojasås / lite olivolja?

Kan även tillägga att jag torkar av kycklingen innan tillagning.

Mvh
Citera
2016-09-22, 20:03
  #2
Medlem
Är du dum eller?
Kolla innehållsförteckning på sojan eller vad du nu har på.
Sen får du väl uppskatta hur mycket som är kvar på kycklingen.

Det kan inte vara mycket som är kvar. Inte så att det är något att bry sig om iallafall
Citera
2016-09-22, 21:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MO0nsHinE
Är du dum eller?
Kolla innehållsförteckning på sojan eller vad du nu har på.
Sen får du väl uppskatta hur mycket som är kvar på kycklingen.

Det kan inte vara mycket som är kvar. Inte så att det är något att bry sig om iallafall

Vad är det för vidrigt svar du ger? Om det nu är en dum fråga så kan du väl besvara hur mycket soja som faktist går in i kycklingen under 48 timmar då?
Citera
2016-09-22, 23:10
  #4
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlixx
Vad är det för vidrigt svar du ger? Om det nu är en dum fråga så kan du väl besvara hur mycket soja som faktist går in i kycklingen under 48 timmar då?

Beror på kycklingens yta både till storlek och konsistens. Det krävs avancerade algoritmer för detta.
Citera
2016-09-22, 23:35
  #5
Medlem
Tucanes avatar
Jag hade nog skippat sojasåsen om jag var du! Om du inte är en man med östrogenbrist och vill balansera upp den mot ett högt testosteron.

För att svara på din fråga så handlar det mycket om hur skadad ytan på köttet är och vilken viskositet marinaden har plus några småfaktorer. Om vi utgår från ett normalfall med en något ruggad köttyta och en sammanlagd oljehalt för marinaden på 25% får vi ett genomsnittligt kaloripåslag på 6 kcal för varje 8 timmar kycklingen förbereds under dygn 1-3, därefter anses kycklingen mättad och resterande påslag blir försumbart. Detta per medelstor filebit (totalyta≈80cm^2).

Snabbt räknat blir detta 54 kcal extra per bit. Du kan justera uträkningen om bitarna skiljer sig nämnvärt.

Mvh Tucane
Citera
2016-09-23, 08:46
  #6
Medlem
Fenjal888s avatar
Om du är nyfiken så kan du väga kycklingfilén innan och efter marineringen. Kommer nog inte vara så mycket skillnad, men skillnaden är ju marinaden. Sedan släpper väl lite om du tillagar också. Multiplicera med marinadens näringsvärde.

Men jag skulle tro det är en marginell skillnad. Inget man behöver bry sig om såvida man inte är väldigt petig med sitt kaloriintag av någon anledning.
Citera
2016-09-23, 10:16
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Inte mycket extra. Marinaden tränger bara in någon millimeter i köttet vad jag hört, så det blir inte mycket kvar om du torkar av det yttre lagret.

Det enda som ger några extra kalorier att bry sig om är oljan, men även där är det så lite att det nästan är försumbart. Fettnivån varierar ju även den från filé till filé, och jag brukar inte räkna fett i kyckling alls för enkelhetens skull.

Många gör så att de har förenklade formler för vissa livsmedel, till exempel är min för (rå) kycklingbröstfilé 20g 0g 0g/100g. Gör någon sån formel för din marinerade kyckling, typ 20g 0g 5g (20g protein, 0g kolhydrater, 5g fett) och håll den konstant. Äter man ungefär samma livsmedel vecka efter vecka kan man istället där se om man går upp eller ner i vikt, och justera därefter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback