Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-27, 17:20
  #25
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfine
Palme var extremt hatad av alla. I princip alla borgeliga hatade honom. SJÄLVKLART.

Men ÄVEN många rättroende vänstermänniskor hatade honom.
Det var nämligen han som införde den s.k. kulturmarxismen i Sverige.
Hur kan man införa något som inte finns?

Citat:
Ursprungligen postat av adolfine
Sen till råga på allt så var det han som först ville införa multikulturalismen i Sverige. Det sa han 1975...
Har du läst det där "styrdokumentet"? Man skulle inte kunna ta över en korvkiosk med den slappheten.
Citera
2018-05-28, 18:41
  #26
Medlem
Jag tror att mycket av hatet byggde på att OP ansågs svika den klass han växte upp i. Han var uppvuxen i en högreståndsfamilj och förväntades att vara en borgare. Det sved nog ganska mycket bland högerfolk när han i.st blev tämligen radikal med dagens mått mätt. Att OP dessutom var en lysande talare och intellektuellt överlägsen många av dåtidens borgerliga politiker blev helt enkelt för mycket.

Från min uppväxtby har jag hört följande. Handlaren i byn var en högerman av den gamla sorten. Han öppnade som vanligt butiken morgonen efter mordet. Kunder strömmade in, fyllde vagnar och korgar och gick och ställde sig i kassakön. Med hög röst förkunnade då handlaren:

- Äntligen fick de bort honom!

Eftersom byn till större delen bestod av socialdemokrater och en och annan kommunist så lämnade de flesta kunder sina fyllda varukorgar eller vagnar precis där de stod i kassakön eller inne i butiken. Därefter gick de ut.

Nog var OP rent ut sagt hatad av många.
Citera
2019-11-04, 22:13
  #27
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är nog svårt för nån som inte var med då när OP var aktiv, att fullt ut förstå hur fullständigt dominerande han var. T o m när han inte var statsminister!

Så skedde mordet och det blev knäpp tyst. Inte om själva mordet och allt runt om det. Men om Palme som person blev det knäpp tyst sånär som på de vanliga hyllningstalen. Och på den vägen har det fortsatt.

Man skulle ju tänka sig att han skulle blivit helgonförklarad i sitt parti iaf, martyren som gav sitt liv. Men icke.

Det är något märkligt avvaktande runt honom. Man vill gå vidare, glömma. Men vaddå?

Jag har läst mycket om OP och jag var hyfsat insatt medan han levde. Jag minns affärer och kontroverser men ju mer jag läser på om honom desto mindre fattar jag. Och minst av allt fattar jag varför mordet tvunget skedde där, då och på det viset. Vem i hela friden hatade honom så mycket?
Citera
2019-11-10, 14:07
  #28
Medlem
Massajens avatar
Sågs som potentiell landsförrädare i militära kretsar. Men glöm inte att han hade en internationell lyskraft som ingen annan svensk politiker, något som ofelbart väcker hat och avund. På många håll i Afrika och Latinamerika lever hans namn vidare.
Citera
2019-11-20, 17:32
  #29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Sågs som potentiell landsförrädare i militära kretsar. Men glöm inte att han hade en internationell lyskraft som ingen annan svensk politiker, något som ofelbart väcker hat och avund. På många håll i Afrika och Latinamerika lever hans namn vidare.

Stämmer bra om hur han sågs från många kretsar men det fanns ju orsaker till det. Hans entusiastiska diktaturkramande tex men det är kanske det du menar med "internationell lyskraft" och dessutom den som öppnade flodvågen av främmande folkslag som invaderat vårt land under flera årtionden.
Citera
2019-11-20, 17:59
  #30
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Stämmer bra om hur han sågs från många kretsar men det fanns ju orsaker till det. Hans entusiastiska diktaturkramande tex men det är kanske det du menar med "internationell lyskraft" och dessutom den som öppnade flodvågen av främmande folkslag som invaderat vårt land under flera årtionden.
Så med "diktaturens kreatur" avsåg han sig själv?
Du är ute och cyklar min vän. Med lyskraft avsåg jag det faktum att han fortfarande är ett namn bland vanligt folk i stora delar av världen.
Citera
2019-11-20, 18:15
  #31
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är nog svårt för nån som inte var med då när OP var aktiv, att fullt ut förstå hur fullständigt dominerande han var. T o m när han inte var statsminister!

Så skedde mordet och det blev knäpp tyst. Inte om själva mordet och allt runt om det. Men om Palme som person blev det knäpp tyst sånär som på de vanliga hyllningstalen. Och på den vägen har det fortsatt.

Jag gjorde lumpen när han mördades.
Och jag tillhör dem som håller med om att hatet mot honom var enastående.

Men orsakerna...? Det är svårare!
Min personliga gissning är att hans personlighet var en avgörande faktor. Han var en mycket obehaglig människa för dem som drabbades av hans nedlåtande behandling. Det gällde partikamrater likväl som meningsmotståndare till höger och till vänster.

Och han var den främste representanten för den socialdemokratiska politik som hade havererat redan på 1970-talet, även om alla inte fattade det med en gång.


Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag har läst mycket om OP och jag var hyfsat insatt medan han levde. Jag minns affärer och kontroverser men ju mer jag läser på om honom desto mindre fattar jag. Och minst av allt fattar jag varför mordet tvunget skedde där, då och på det viset. Vem i hela friden hatade honom så mycket?

Det internationella läget hade spetsats till, och faran närmade sig. Tonläget, både från Washington och från Kreml hade höjts, Sovjetunionens militära och ekonomiska styrka överdrevs kraftigt av västliga propagandister, general Jaruzelski styrde i Polen, och Sverige misstänktes av många för att gå Sovjetunionens ärenden. Palme (och andrarangsfigurer som Maj Britt Theorin) misstänktes agera som agenter för arvfienden.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback