Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-22, 16:52
  #1
Medlem
TheLightstones avatar
Hej. De senaste dagarna har jag haft problem med min dators snabbhet.

Det är lite svårt att förklara, men datorn jobbar otroligt långsamt när jag växlar mellan fönster och program. Den slutar att jobba och ibland kan den vara så långsam att program eller min webbläsare slutar att svara. Till exempel om jag surfar i en flik på nätet och sedan ska växla till en annan så tar det fem sekunder innan sidan växlas, datorn fryser i princip. Även när jag spelar spel får jag stora fps-drops. Jag hoppas att denna förklaring är logisk. Vad kan det bero på?

Jag har scannat datorn med AVG Premium, rensat tempfiler och prefetch, defragat min hårddisk, använt CCleaner och avinstallerat onödiga program, men datorn är fortfarande otroligt långsam.

Jag har knappt någon kunskap inom IT eller mjukvara, men det låter ju som att minnet i datorn spökar.

Specs: Intel Core i5-4690k@ 3.50Ghz
4 gig RAM
64 bit OS

Tacksam för svar!
Citera
2016-09-22, 18:31
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kör en memtest.
Citera
2016-09-22, 19:05
  #3
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kör en memtest.

Memtest86? Finns det några andra alternativ som är pålitliga?
Citera
2016-09-22, 19:58
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Är det inte läge att titta i aktivitetshanteraren (Esc+Shift+Ctrl) och se vad som drar processorlast och minne, till att börja med?
Citera
2016-09-22, 20:25
  #5
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Är det inte läge att titta i aktivitetshanteraren (Esc+Shift+Ctrl) och se vad som drar processorlast och minne, till att börja med?

Det var en av de första sakerna jag gjorde. Jag ser ingenting utöver det vanliga, har jag igång de program som jag vanligtvis har ligger minnet på cirka 60% och de som drar mest är Hearthstone och Chrome, 300 mb vardera. Den här försämringen kom från ingenstans för två dagar sedan, jag har inte installerat några nya program eller mixtrat med datorn.
Citera
2016-09-23, 07:53
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Jag har scannat datorn med AVG Premium, rensat tempfiler och prefetch, defragat min hårddisk, använt CCleaner och avinstallerat onödiga program, men datorn är fortfarande otroligt långsam.

Utöver detta så antar jag att du har en fullt uppdaterad dator när det gäller drivrutiner, patch?
Citera
2016-09-23, 10:49
  #7
Medlem
Hur har du det med ledigt utrymme på hårddisken?
Citera
2016-09-24, 11:53
  #8
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Utöver detta så antar jag att du har en fullt uppdaterad dator när det gäller drivrutiner, patch?

Ja det stämmer. Jag får inte memtest att fungera, kan bero på att jag inte har någon cd-läsare. Problemet har fortsatt, jag körde ms vanliga minnestest och den hittade inga fel i minnet.
Citera
2016-09-24, 11:54
  #9
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Hur har du det med ledigt utrymme på hårddisken?

Jag har en hårddisk som jag har alla mina filmer på, spel osv, den har 400/900 gig ledigt utrymme. Hårddisken för Windows ligger på 100 gig och har 20 gig ledigt utrymme.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback