• 1
  • 2
2016-09-22, 10:25
Medlem
Neonights avatar
"Ett samhälle i förfall" är något man ofta kan läsa om på flashback. I vissa forumdelar mer återkommande än andra.

Jag satt och tänkte på det där för ett par veckor sen och då kom en liten tanke till mig:

För att ett samhälle skall vara i förfall, måste inte det föranledas av att ett samhället varit helt vid någon tidpunkt?

Kan det vara så att vårat samhället mer eller mindre aldrig varit helt, någonsin? Det finns alltid ett visst mått av "förfall" och "helhet" i ett samhälle.

Vad är det som gör att vi tycker att ett samhälle är "helt" och i "förfall"? För vissa räcker det med att infrastruktur osv fungerar för att samhället skall vara helt, andra tycker att samhället förfaller för att homosexuella får gifta sig. Spridda skurar med andra ord.

Skulle va intressant att höra era tankar om detta.
Citera
2016-09-22, 11:07
Medlem
Samhället har väl varit i förfall sedan det uppstod, precis som den äldre generationen alltid klagat på den förtappade ungdomen. Man kan se det lite som en "barbershop illusion".

Men, trots allt, har hela samhällens uppgång och fall observerats genom historien. Se till exempel på mayakulturen eller romarriket. Så visst kan det vara så att västvärldens förfall faktiskt sker. Jag tror att vi just nu bevittnar västvärlden förfall även om jag är medveten om att röster genom alla tider höjts för att samhället är i förfall.
Citera
2016-09-22, 11:14
Medlem
När utvecklingen går bakåt, utbildningsnivån sjunker, så blir kvalitén på samhället och tjänster sämre. Om folk som "kastar sten-IQ" blir för många förfaller samhället sakta men säkert eftersom pengar och resurser då också behöver gå till fel saker.
Jag är ingen rasist men att Sverige tar emot så enormt många lågutbildade flyktingar tror jag alltså inte är så jättebra för samhällets utveckling speciellt då inte i en tid när det redan är ont om jobb.

"De senare åren har invandringen ökat mycket kraftigt, till följd av generösare regler för invandring till Sverige. Invandringen till Sverige skiljer sig starkt från den i andra industriländer. I Sverige har nästan alla invandrare kommit som asylsökande eller som anhöriga, i andra länder är invandringen i långt högre grad inriktad på arbetsmarknadens behov. Under perioden 1980–2002 är andelen asylsökande 33,3 procent och anhöriginvandrare 51 procent. Arbetsmarknadsinvandrare utgör 1,2 procent av de beviljade uppehållstillstånden."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverig...ationshistoria
Citera
2016-09-23, 13:02
Medlem
Samhället må aldrig ha varit perfekt, men värre är att samhällsbyggandet som gemensamt projekt är i upplösning. Projektet byggde på en stark gemensamhetskänsla där vi uppmuntrades att hjälpa varandra framför att hjälpa andra, vilket numera är kriminaliserat i diskrimineringslagstiftningen.

Den ende som får kalla sig svensk är den som inte är det, allt annat vore exkluderande. Vilken legitimitet har ett välfärdssystem där bara medborgare behöver betala skatt men alla har rätt till bidrag? Varför skall vi svettas för att bygga ett sådant samhälle?
Citera
2016-09-23, 20:17
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Samhället må aldrig ha varit perfekt, men värre är att samhällsbyggandet som gemensamt projekt är i upplösning. Projektet byggde på en stark gemensamhetskänsla där vi uppmuntrades att hjälpa varandra framför att hjälpa andra, vilket numera är kriminaliserat i diskrimineringslagstiftningen.

Den ende som får kalla sig svensk är den som inte är det, allt annat vore exkluderande. Vilken legitimitet har ett välfärdssystem där bara medborgare behöver betala skatt men alla har rätt till bidrag? Varför skall vi svettas för att bygga ett sådant samhälle?

"Vi uppmuntrades att hjälpa varandra framför att hjälpa andra" Det var en intressant formulering. Jag kommer ju osökt att tänka på "Finlands sak är vår" och att vi tog emot finnska barn. I det fallet hjälpte vi "andra" och jag vet inte om det går att räkna på hur mycket "vi" fick tillbaks. Ibland verkar det som om vi måste knäcka lite ägg för att göra en omelett så att säga.

Finns det några bra exempel när vi eller andra kulturer har varit nära ett utopiskt samhälle? Det känns som om det borde finnas någon matematisk formel för hur man skapar ett bra samhälle.

Nu kommer jag tillskriva Churchill det här citatet (lite osäkert om han verkligen sa det):

"Democracy is the worst form of government, except for all the others."
Citera
2016-09-23, 20:44
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
"Ett samhälle i förfall" är något man ofta kan läsa om på flashback. I vissa forumdelar mer återkommande än andra.

Majoriteten av människan förstår ju att vi i nuläget lämnar något enormt
bakom oss (olja), för att möta en framtid som i nuläget är högst ovis.

Vilket skapar denna logiska konsensus om att samhället faktiskt är i förfall.

Jag tror att vissa behöver lätta på locket vad gäller insikten till ny energi men
problemet med detta är ju såklart hotet mot det rådande kapitalistiska systemet.
Citera
2016-09-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
"Vi uppmuntrades att hjälpa varandra framför att hjälpa andra" Det var en intressant formulering. Jag kommer ju osökt att tänka på "Finlands sak är vår" och att vi tog emot finnska barn. I det fallet hjälpte vi "andra" och jag vet inte om det går att räkna på hur mycket "vi" fick tillbaks. Ibland verkar det som om vi måste knäcka lite ägg för att göra en omelett så att säga.
Att hjälpa Finland och Tyskland handlade inte om solidaritet utan om att hålla Ryssland på avstånd. Det var aldrig tal om att skicka frivilliga till Norge för att köra ut tyskarna, för det låg aldrig i vårt intresse.

Ur ett nationalstatligt perspektiv är det inte heller stor skillnad mellan finska krigsbarn och våra egna. Sverige har delvis byggts upp av finnar och de barn som blev kvar skulle inte vara svårare att assimilera än tidigare generationer.

Däremot var det knappast tal om att finska desertörer skulle vara välkomna. För inte så länge sedan var det en plikt att försvara sitt land, vilket sedan övergått att bli ett asylskäl om man vill slippa göra så.

Jag påstår inte på något sätt att det gamla samhället skulle vara felfritt. Däremot att det fanns en nationell samling som numera är i upplösning.
Citera
2016-09-23, 21:07
Medlem
Neonights avatar
Så hur ser vi skillnad på ett förfall och bara en förändring? Är det ens möjligt att se förändringar och konsekvenser för ett samhälle på så kort tid?

Zhou Enlai

På frågan, från en fransk journalist, om vad den franska revolutionen haft för betydelse:

"Det är det alldeles för tidigt att uttala sig om"
Citera
2016-09-23, 21:12
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Majoriteten av människan förstår ju att vi i nuläget lämnar något enormt
bakom oss (olja), för att möta en framtid som i nuläget är högst ovis.

Vilket skapar denna logiska konsensus om att samhället faktiskt är i förfall.

Jag tror att vissa behöver lätta på locket vad gäller insikten till ny energi men
problemet med detta är ju såklart hotet mot det rådande kapitalistiska systemet.

Det här med ny energi är väldigt spännande. Gamla häst och vagn-samhället kontra förbränningsmotor-samhället. Nu rör vi oss in i en ny era av förnyelsebar energi. Detta ska jag läsa på om då jag inte alls är särskilt insatt i moderna teknik osv.
Citera
2016-09-23, 21:13
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Så hur ser vi skillnad på ett förfall och bara en förändring? Är det ens möjligt att se förändringar och konsekvenser för ett samhälle på så kort tid?

Förfall är en förändring. På hur lång tid tänkte du?

Tror vi kan bli överraskade över hur fort det faktiskt kan gå, i alla fall.
Citera
2016-09-23, 21:24
Medlem
Missplacedgunks avatar
Det är som Popper menade.. En utopi är aldrig bra för samhället då ett samhälle som aldrig förändras inte skulle kunna utvecklas.
Citera
2016-09-23, 21:27
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Förfall är en förändring. På hur lång tid tänkte du?

Tror vi kan bli överraskade över hur fort det faktiskt kan gå, i alla fall.

Det är jag tänker är att; det alltid verkar finnas människor som tycker att vi är i ett förfall. Att vara konservativ måste vara problematiskt då man historiskt sätt lutar sig mot ett ganska svagt träd, tänker jag. Sverige känns som att det alltid har rört sig framåt genom århundradena. Visst har vi haft missväxt och emigrering, men på nåt sätt har vi alltid rört oss framåt. Och resten av världen verkar har gjort samma sak på nåt vänster.

Edit: Sen är jag ju självklart medveten om att det inte gäller överallt på jorden osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in