Citat:
Ursprungligen postat av
Chenille
Han åtalas inte för att han har fel åsikter, han åtalas för att han känner sig tvungen att lufta dessa åsikter i fullt olämpliga sammanhang riktat mot en enskild individ.
Hade någon från mellanöstern åtalats för att ha gjort liknande utspel mot en svensk så hade du förmodligen varit på svenskens sida.
Fast det är ju en intressant fråga, var går gränsen för individens fri och rättigheter?
Har mannen stått och gapat ut han "kassörskan" är en terrorist och självmordsbombare, eller har han uppgett till "kassörskan" att han inte vill bli servad av henne och sedan meddelat "kassörskans" handledare att han känner oro pga en rädsla, osv.?
Citat:
Mannen förnekar att han förolämpat någon. Han skriver i ett yttrande att han inte sagt att hon skulle ta av sig slöjan. Däremot har han till handledaren som stod bredvid sagt att han inte ville bli betjänad av människor med slöja.
"När mitt ärende var avslutat sade jag till [handläggaren] att jag i fortsättningen inte accepterar att bli betjänad av maskerade människor eftersom det där kan gömma sig självmordsbombare och terrorister. Exakt detta är vad jag sa och inget annat", skriver mannen i yttrandet.
Har mannen verkligen stått och gapat att "kassörskan"
är en självmordsbombare, etc. så är han ju antagligen på djupt vatten - rättsligt menat. Men om det har gått till som mannen beskriver det, är det inte hans rättighet att meddela banken sin oro och avsikt att byta bank?