Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2016-10-05, 17:36
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo, men detta har pågått en längre tid. För drygt hundra år sedan hade vi massor av berömda vetenskapsmän där industrier byggdes upp från deras uppfinningar. Sedan kom sossarna som tyckte att det var bättre att jobba som knegare, för det var ju dessa som tillverkade prylarna egentligen, forskarna bakom var mindre betydelsefulla.

Men det är inte bara sossarna i synnerhet eller politiker i allmänhet som bär skulden. Många företag har på något sätt haft samma inställning, typ "tro inte att du är någonting, din belästa jävel".
Välutbildade tekniker har kommit in som nyanställda där de inte får blomma ut, istället blivit åsidosatta med totalt själsdödande arbetsuppgifter.

Priset får vi betala nu. Och nu är det försent att vända skutan. Om högst 10 år så kommer Sverige att vara ett U-land

http://www.nyteknik.se/innovation/ku...elpris-6792994
Citera
2016-10-05, 22:31
  #110
Medlem
Tradens avatar
Haha ska man skratta eller gråta? Vart ska man börja.... Alla kollegor som jobbat på Ericsson bevittnar samma sak, det slösas åt helvete massa pengar, man bygger enorma lokaler med extremt avancerad utrustning för att några år senare sälja av allt med förlust eftersom det inte passade i Ericssons kärnverksamhet. Just det, vad fan sysslar ens Eriksson med nowadays? Telefontillverkning har man slutat med för där finns Samsung, Sony, Apple. Chiptillverkning håller man inte på med vad jag vet då det finns Intel och AMD, det kostar enormt med pengar för att hänga med i utvecklingen eftersom den sker exponentiellt. På nätverksfronten finns det Cisco etc..

Man är rätt bra på allt men inte riktigt världsledande på någonting... Förutom radioteknik då kanske.. Dom kläms helt enkelt ihjäl från alla håll och kanter.

Sen att man lägger ner tillverkning i Sverige är väl inte så konstigt? Metallare som lallar runt och kräver skyhöga löner för att sedan gråta och börja häva ur sig helt irrelevanta floskler som "vi måste ta ansvar för den svenska modellen!" eller "dom måste ändra sig och öka produktionen i Sverige istället!". Eller jag gillar när Damberg kallar till presskonferens endast för att häva ur sig någon meningslös floskel som "Ericsson är ett enormt viktigt för Sverige och det är viktigt att dom tar sitt ansvar". Ansvar för vadå? Sveriges skyhöga skatter som han själv hejjar på? Sen när bryr sig ett aktiebolag om någon "svensk modell" eller ta sitt påhittade "ansvar" som vänstern alltid tjatar om?

Alla som vill ha kvar tillverkning i Sverige, vad sägs som att faktiskt köpa Ericsson aktier och rösta på stämmorna om att ha kvar tillverkningen i Sverige? Nää det var för jobbigt och dyrt..

Det här berör för övrigt inte FoU så mycket, till skillnad från LO har ingenjörsfacket varit väldigt restriktiva med lönerna och låtit arbetsgivare/tagare själva kommit överens om lön, så en svensk ingenjörslön ligger ungefär på ett EU snitt och inte i toppen som arbetarlöner gör.. Svenska ingenjörer är dessutom inte lika hjärndöda som många kinesiska och indiska ingenjörer är, även fast dom blivit lite smartare på senare år.

Tack och godnatt, Ericsson
Citera
2016-10-06, 23:34
  #111
Medlem
Hegamons avatar
Jag har sett det som märkligt att Ericsson fungerat så länge. Bara bra att fabrikerna lägger ner. Klarar vi i Sverige inte av att konkurrera med utlandet ska vi inte ha några företag här.

Volvo personbilar håller förövrigt på att följa samma utveckling. Ifrånsprungna av konkurrenterna, då utvecklingen går "exponentiellt" och är svindyr även inom bilindustrin.

Jag menar att den tunga industrin är på väg åt samma håll, dvs bort från Sverige. Sverige kommer inte ha råd med nästa avancerade uppdateringar inom teknik inom tillverkningsindustrin. Se exempelvis ABB:s turbintillverkning.
Citera
2016-10-28, 09:57
  #112
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shas
Hej på Er !

Jag som egen företagare har förutspått detta sedan länge. Vi svenskar har tyvärr tappat tron på vårt eget land.

Vi går mot ett individualistiskt tänkande där varje handling måste innebära en fördel för en själv...

Vi tar ett exempel från min egen vardag. Jag jobbar 12-13 timmar om dagen för att hålla mitt företag på rätt köl och så länge jag gör detta fungerar det ekonomiskt. 35 anställda får ut sin lön inklusive mig själv. Jag tar endast ut ca 2-3000kr mer än mina anställda, mer är det inte och då jobbar de 8 timmar.

Som företagare innebär nu de nya pålagorna från sossarna att vi nu får ett ännu tuffare skattetryck. Jag kör ingen ny bil, jag har inget fantastiskt boende eller på annat sätt några utsvävningar och även om jag skulle ha detta så finns det ingen tid för att nyttja detta. Jag åsidosätter allt, inklusive min familj.

Dråpslaget är egentligen inte att vi får en allt högre ekonomisk börda utan det är att de pengar som jag betalar till staten vilket är ofantliga 800 000kr i månaden slarvas bort av kommun och stat.

Det jag får kämpa för att ge mina barn, får Ahmed och Mohamed.. De får nya kläder, lägenheter telefoner körkort ja allt...

Jag försöker förklara för mina barn att de måste kämpa skaffa sig en utbildning jobba extra men vad ger samhället för svar....

Jag har beslutat att avveckla/sälja mitt företag det är helt enkelt inte värt det arbete och uppoffringar man får göra...

Svetsaren har tyvärr inte fattat vad det handlar om. Att Ericsson flyttar är ju faktiskt precis lika bra som att ta hit all världens folk. De förmodade låglöneländer som kommer få Ericssons produktion kommer ju att få det bättre...


Om alla världens folk ska få det lika bra så måste vi acceptera en rejäl sänkning av vår levnadsstandard konstigare än så är det inte....

Mvh // Shas
Svenskarna accepterar gladerligen andra svenskars rejäla sänkning av levnadsstandard för att få in alla möjljiga och omöjliga invandrare.

Ditt inlägg är bra och tragiskt. Hoppas verkligen att du fixar det på något sätt.
Citera
2016-10-28, 10:13
  #113
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Befinner sig inte Sverige i en högkonjunktur?

Eller varselvågen är början på en lågkonjunktur?
Vi är redan i lågkonjunktur som heter duga. Den började egentligen 2008 men skjöts upp och tog fart igen rejält nedåt 2014. Just nu är det väldigt illa på alla fronter men ja, bagdad bobs dubbelgångare anser att vi är i högkonjunktur.
Citera
2017-08-21, 18:05
  #114
Medlem
Mosbulles avatar
Hur kommer det att gå i framtiden för Ericsson tror ni?
Är det någon som har lite koll på läget?
Alla mina vänner har inte sina jobb kvar där längre.
__________________
Senast redigerad av Mosbulle 2017-08-21 kl. 18:12.
Citera
2017-08-21, 18:23
  #115
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Hur kommer det att gå i framtiden för Ericsson tror ni?
Är det någon som har lite koll på läget?
Alla mina vänner har inte sina jobb kvar där längre.


intressant
har dem fått jobb någon annan stans eller är de arbetslösa nu?
Citera
2017-08-21, 20:16
  #116
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
intressant
har dem fått jobb någon annan stans eller är de arbetslösa nu?

Några fick nya jobb direkt men några har haft det lite jobbigare. En ska starta eget tydligen.
Citera
2017-09-19, 21:00
  #117
Medlem
Wallenbergarnas tiding i Polen idag ;
https://www.pb.pl/ericsson-bedzie-ws...zka-sse-871689
Erocsson skriver på at investera mera i skatte fria zoner i Polen
Cioa Multi Kulti Sverige
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback