Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-10-08, 12:15
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Men så rösta på något annat då! Ställer du inte upp på allas lika värde och en fri invandring så har du ändå inte i partiet att göra! Vi behöver inga inskränkta och bigotta människor! good riddance!

vi får väl se på valdagen! Personligen tror jag max 10% för sd. Det mesta pekar på ett snart ras.
Ja det ska jag göra SD blir det för mig och dom kommer snarare få 30+ än 10. Det är Nya Muslimpartiet som kommer få 10 och altså M.
Och ps alla är inte lika värda Hitler eller Mao var inte lika mycket värda som Martin Luther King och Nelson Mandela.
Citera
2017-10-10, 19:04
  #62
Moderator
Tinuviels avatar
Det verkar som jag låste tråden av misstag.

Nu upplåst.

// mod
Citera
2017-10-11, 17:24
  #63
Medlem
Ördögs avatar
Jimmies anspråkslösa insats i söndagens partiledardebatt har gjort Göran fullkomligt exalterad. Äntligen, äntligen kan den politiska bataljen börja utkämpas längs den enda front han anser att existerar - den mellan "klasserna".

När SD bleknar siktas både höger och vänster
https://www.etc.se/ledare/nar-sd-ble...er-och-vanster
Citat:
Bland det mest slående under partiledardebatten i söndags kväll var att SD-ledaren äntligen reducerades till en ganska marginell figur. Och när Jimmie Åkesson väl fick chansen att komma in på sina paradfrågor lät han mer stereotyp än på länge då han slog fast att den ökade brottsligheten är importerad utifrån. När han dessutom vägrade att be om ursäkt för sin gruppledare Mattias Karlssons senaste rasistiska bravad – det normala krav som skulle ställas på vilken annan partiledare som helst – är jag ganska säker på att åtskilliga av de tittare som lagt rösten på SD kände att något brast.

Jag har hävdat det länge: SD har stagnerat i opinionen och i vissa mätningar till och med börjat backa. I vart fall är den uppåtgående trenden från senhösten 2015 bruten. I bästa fall betyder det att de skandaler som från och med nu drabbat partiet kommer att fräta betydligt hårdare. I nedgångstider ökar risken/hoppet om att de inre striderna i partiledningen ökar. SD är ett mycket toppstyrt parti. Spricker det kan det mycket väl spricka uppifrån. Faktum är att om några opinionsmätningar i rad skulle peka på att partiet snarare ligger närmare 15 procent än 20 innebär ett ganska förödande slag mot partiets egen självbild, vilket kan starta en verklig nedgångsspiral.
----
Vi är tveklöst på väg att få mer av en klassisk höger-vänsterkonflikt i svensk politik där större offentliga åtaganden står mot krympta offentliga åtaganden. När SD nu troligen försvagas och den enda fråga de levt högt på – migrationen – inte längre står högst på dagordningen, klarnar politiken en smula.

Citera
2017-10-12, 01:18
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jimmies anspråkslösa insats i söndagens partiledardebatt har gjort Göran fullkomligt exalterad. Äntligen, äntligen kan den politiska bataljen börja utkämpas längs den enda front han anser att existerar - den mellan "klasserna".

När SD bleknar siktas både höger och vänster
https://www.etc.se/ledare/nar-sd-ble...er-och-vanster

Greider kan absolut ha sina poänger ibland men här tror jag nog att han mest önsketänker.
Citera
2017-11-09, 00:12
  #65
Medlem
Ördögs avatar
Greider debatterar med Katerina Janouch. Han tror att så kallade "klassiska" frågor kommer att tränga undan skendiskussionen om "volymer" och annat som han inte bryr sig ett skit om. (Skapa gärna en separat tråd om diskussionen, om ni anser det behövligt.)

https://www.expressen.se/tv/politik/...erina-janouch/

Göran tror att det "inte alls är otänkbart" att SD kommer att sjunka under sitt förra valresultat. Snälla svennsr - fixa så att hans nuna i september 2018 kommer att anta en ännu grällare scharlakansröd ton än idag, och att hans mjälliga hårman fortsätter blotta allt mer av flinten.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2017-11-09 kl. 00:23.
Citera
2017-11-09, 00:15
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Greider debatterar med Katerina Janouch. Han tror att så kallade "klassiska" frågor kommer att tränga undan skendiskussionen om "volymer" och annat som han inte bryr sig ett skit om.

https://www.expressen.se/tv/politik/...erina-janouch/
Greider är nog en av de mest naiva mäniskorna jag känner till. Han är ett gott exempel på att leva i en bubbla. Han lever kvar i 1968.
Citera
2017-11-09, 10:06
  #67
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Men så rösta på något annat då! Ställer du inte upp på allas lika värde och en fri invandring så har du ändå inte i partiet att göra! Vi behöver inga inskränkta och bigotta människor! good riddance!

vi får väl se på valdagen! Personligen tror jag max 10% för sd. Det mesta pekar på ett snart ras.

Vilka äckliga svin ni är! Glad att jag lämnade er. Ni förvandlades till extremister när jag var borta. M har lidit av att en hel del av de äldre vänt er ryggen. Nu är ni bara ett skämt.

Ni ansvarar alltså för att ha ställt om Sverige. Vitsen med Sverige är att ha så öppna gränser det bara är möjligt och ha kontinuerlig invandring till Sverige till antalet 50,000 - 100,000 personer om året. Det ska sparas på allt förutom på asylindustrin som krävs för att inflödet ska fortsätta och detta som är helt befängt argumenteras med:

"allas lika värde...." He he. Bara att kräkas på er och era EU-flaggor.
Citera
2017-12-29, 18:57
  #68
Medlem
Ördögs avatar
Greider försöker sig på att skildra det gångna året i en "årskrönika", vari han också gör sina sedvanliga utfästelser.

http://www.dalademokraten.se/opinion...-ar-kvar-i-den
Citat:
Mycket riktigt blev 2017

i vart fall det nådens år då

högerpopulismen nog stagnerade

och sakta började vika tillbaka:

Åkesson ska ner till tio procent i nästa val!

Jag brukar säga det högt,

det gör fanatikerna ilskna

och jag kan mycket väl få rätt.
Citera
2018-01-04, 11:46
  #69
Medlem
Superkufs avatar
Problemet med politiker och "tyckare" i största allmänhet är att de ofta fastnar i en mental världsbild eller förklaringsmodell som var aktuell under deras formbara år, vilket får dem att ignorera trender, händelser och annat som inte passar in i denna världsbild eller förklaringsmodell. Och eftersom deras partimedlemmar/väljare/läsare ofta lider av samma problem uppmuntras detta navelskåderi.

Greider sitter hårt fast i 68-smeten om klasskamp, antikolonialism, antietablissemang och "den ädle vilden"-tänket. Hans analyser är helt enkelt både fel i grunden och ignorerar alla förändringar av samhället som skett de två senaste generationerna, samt hur väljarkåren påverkats av förändringarna.

Exempelvis har Greider helt missat att den nya konfliktytan är "somewheres" och "anywheres" (antagligen eftersom han befinner sig till ögonbrynen i "anywhere"-lägret), han kan inte räkna utifrån flyktingmottagande och han har inte ens förstått att multikulturalism per definition innebär att attityder som svenskar avskyr blir officiellt sanktionerade.

Ge "vanliga människor" chansen att välja mellan Greider-alternativet och något annat inom vård, skola eller omsorg och de kommer välja det andra. Folk vill att skolan fokuserar på kunskap, de skiter i om vårdcentralen är offentlig eller privat, de vill ha fler poliser med längre batonger, de anser inte att integrationen hittills är framgångsrik och de tycker inte att pengabrist är statens största problem. Folket har övergivit såväl Aftonbladet som Dala-Demokraten, de söker sig till friskolor som Engelska Skolan, de köper såväl andra böcker som TV-serier än Greider rekommenderar och de har andra fritidssysselsättningar än Greider.
Citera
2018-03-07, 19:17
  #70
Medlem
Ördögs avatar
I höstas förutspådde Grejdern i triumferande ton SD:s kollaps. Nu är det dock sossarnas förestående krasch som tvingar honom att tröstäta.

En döv socialdemokrati
https://www.etc.se/ledare/en-dov-socialdemokrati
Citat:
När jag de senaste månaderna rört mig runt i olika delar av Sverige har jag noterat att pessimismen ökat markant bland rödgröna väljare: Vi kommer att förlora valet. Framför allt är det socialdemokratiska väljare och aktiva som stirrar tomt framför sig. Det här kommer att gå käpprätt åt helvete, säger somliga rakt ut medan andra försöker hålla anletsdragen i ordning utan att det övertygar. Till och med när jag håller föredrag om trädgård kommer folk fram efteråt och undrar mer över var socialdemokratin håller hus än över varför jag inte hatar kirskål.

Jag tror aldrig jag upplevt en sådan förlamad stämning inför ett valår som i år.

Den fortsatta betraktelsen är ännu en bekräftelse på min åsikt att Grejendär för det mesta är läsvärd, även när man inte håller med honom.
Citera
2018-04-30, 14:15
  #71
Medlem
Ördögs avatar
Greiders självbelåtna mysande över SD:s förestående braknederlag har förbytts i ett uppgivet snörvlande över sosseriets sammanstörtande.

Citat:
De senaste månaderna har jag känt det allt starkare: Risken är överhängande att socialdemokratin i det kommande valet direkt kollapsar. Kollaps betyder inte att partiet helt utraderas, men att det hamnar på kanske runt 20–25 procent i valet. Runtom i Europa har vi sett socialdemokratiska partier ibland närapå falla samman – i Holland, Tyskland, Frankrike.
----
Överallt när jag åker omkring i landet möter jag en ny nivå av uppgivenhet hos socialdemokratiska kärnväljare och gräsrötter. Den uppgivenheten har definitivt tilltagit sedan i höstas, då i alla fall en hyggligt expansiv budget gjorde att det såg lite mer hoppfullt ut. Och även om Vänsterpartiet i gengäld skulle öka med någon procent så hjälper inte det för att undkomma en borgerlig regering i höst.

https://www.etc.se/ledare/tre-fortvi...ll-s-ledningen
Citera
2018-05-09, 19:39
  #72
Medlem
Ördögs avatar
Inte heller denna gång ville Greider utveckla sina prognoser om SD:s stundande kollaps. Nå, tolv minuters sändningstid räcker inte till att avhandla alla intressanta ämnen. Det kommer väl fler tillfällen ...

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6948337
https://www.expressen.se/nyheter/val...t-s-ledningen/
Citat:
Göran Greider, journalist och socialdemokrat, säger i "P1 Morgon" att han är mycket orolig för att den nya strama migrationspolitiken kan "knäcka" partiet.

– Jag tror att de har mer eller mindre panikstämning i partiledningen just nu. Det är just kombinationen av hårdare migrationspolitik och samtidigt avsaknaden av riktigt offensiva välfärdssatsningar – jag tror att det knäcker partiet nu faktiskt, säger Greider i radiointervjun.

– Vid horisonten vet vi att det finns en risk för den här typen av kollapser som inträffat runtom i Europa. Vi har sett det i Frankrike, Holland och delvis i Tyskland, fortsätter han.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-05-09 kl. 19:43.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback