Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-21, 18:46
  #1
Medlem
Det var stort hallå på Danderydsgatan i Sthlm idag, då någon slängt sin påse och kaffe på gatan och jagades av tre män under högljudda rop. Försvann springande ner mot Engelbrektsgatan då jag tappade dem ur sikte. Jag har sett att Kriminalvården ofta stannar med officiella bilar här och nu undrar jag om det kan bero på de ambassader som ligger på gatan, bl a Algeriets om jag inte minns fel?
Kan det jag såg varit en utvisning som gick fel, där personen som skulle utvisas smet? Förlåt min okunskap här men är ambassader och krimvårdrn inblandade i utvisningar?
Citera
2016-09-21, 18:49
  #2
Moderator
Schlesiens avatar
Möjligen BoB.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning


/Moderator
Citera
2016-09-21, 20:58
  #3
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarroBaronessa
Det var stort hallå på Danderydsgatan i Sthlm idag, då någon slängt sin påse och kaffe på gatan och jagades av tre män under högljudda rop. Försvann springande ner mot Engelbrektsgatan då jag tappade dem ur sikte. Jag har sett att Kriminalvården ofta stannar med officiella bilar här och nu undrar jag om det kan bero på de ambassader som ligger på gatan, bl a Algeriets om jag inte minns fel?
Kan det jag såg varit en utvisning som gick fel, där personen som skulle utvisas smet? Förlåt min okunskap här men är ambassader och krimvårdrn inblandade i utvisningar?
Kriminalvårdens transportenhet har uppdraget att verkställa utvisningar - ja.
Däremot är det helt oförklarligt att de skulle ta med sig en person i ett utvisningsärende in till Stockholm och strosa runt.

När de kopplas in för att verkställa transporten så är alla papper redan klara.


Utrikes sker transporter av intagna som till exempel ska utvisas efter avtjänat straff, men också avvisningar och utvisningar åt Migrationsverket.
https://www.kriminalvarden.se/om-kri...ansporttjanst/
Citera
2016-09-21, 22:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kriminalvårdens transportenhet har uppdraget att verkställa utvisningar - ja.
Däremot är det helt oförklarligt att de skulle ta med sig en person i ett utvisningsärende in till Stockholm och strosa runt.

När de kopplas in för att verkställa transporten så är alla papper redan klara.


Utrikes sker transporter av intagna som till exempel ska utvisas efter avtjänat straff, men också avvisningar och utvisningar åt Migrationsverket.
https://www.kriminalvarden.se/om-kri...ansporttjanst/
Kan det inte varit så att kriminalvårdens transporttjänst haft med sig någon som ska avvisas/utvisas till hans hemlands ambassad för att införskaffa någon typ av resehandlingar så att han blir insläppt i landet? Något som på formella grunder kanske kräver personlig inställelse på ambassaden?
Citera
2016-09-21, 22:46
  #5
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Kan det inte varit så att kriminalvårdens transporttjänst haft med sig någon som ska avvisas/utvisas till hans hemlands ambassad för att införskaffa någon typ av resehandlingar så att han blir insläppt i landet? Något som på formella grunder kanske kräver personlig inställelse på ambassaden?
Min erfarenhet är att det är något som myndigheterna ordnar -- utvisning/avvisning är ju inget som den enskilde behöver samarbeta kring.
Och att ta någon till ambassaden verkar konstigt - eftersom svensk lag inte gäller inne på en ambassad och svensk kriminalvård och polis därmed förlorar befogenheten när personen går in på ambassaden.
Citera
2016-09-21, 22:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min erfarenhet är att det är något som myndigheterna ordnar -- utvisning/avvisning är ju inget som den enskilde behöver samarbeta kring.
Och att ta någon till ambassaden verkar konstigt - eftersom svensk lag inte gäller inne på en ambassad och svensk kriminalvård och polis därmed förlorar befogenheten när personen går in på ambassaden.
Nej det är ju något som komplicerar att personalen förlorar sina befogenheter i samma stund de går in genom ambassadens dörr. Tänkte bara på att det händer då och då att kriminalvården får vända tillbaka med dem som ska utvisas eftersom myndigheterna vägrat att släppa in dem. Och då skyller de emellanåt på att de saknar rätt dokument. Och det vill man nog helst undvika. Kan dock inte de exakta rutinerna i såna här fall...
Citera
2016-09-21, 22:55
  #7
Medlem
tigerrakets avatar
Man får knappast ha med sig kaffe och påsar i kriminalvårdens bilar. Kaffet kan ju kastas på föraren, och tillhörigheterna kan användas mot föraren och passagerare.
Citera
2016-09-21, 23:11
  #8
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kriminalvårdens transportenhet har uppdraget att verkställa utvisningar - ja.
Däremot är det helt oförklarligt att de skulle ta med sig en person i ett utvisningsärende in till Stockholm och strosa runt.

När de kopplas in för att verkställa transporten så är alla papper redan klara.


Utrikes sker transporter av intagna som till exempel ska utvisas efter avtjänat straff, men också avvisningar och utvisningar åt Migrationsverket.
https://www.kriminalvarden.se/om-kri...ansporttjanst/

Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Kan det inte varit så att kriminalvårdens transporttjänst haft med sig någon som ska avvisas/utvisas till hans hemlands ambassad för att införskaffa någon typ av resehandlingar så att han blir insläppt i landet? Något som på formella grunder kanske kräver personlig inställelse på ambassaden?
Posthoran micro113 har fel som vanligt. Vissa länder kräver att den som vill ha resehandlingar utfärdade avlägger ett personligt besök på ambassaden. För den som ska utvisas och är tagen i förvar finns således inget annat val än att transportera vederbörande till ambassaden. Man kan givetvis inte tvinga en utvisad till att samarbeta varför den där sortens transporter endast sker till ambassader när den utvisade uppgett att denne vill samarbeta. I det här fallet är det antagligen en utvisad som kommit på andra tankar.
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Man får knappast ha med sig kaffe och påsar i kriminalvårdens bilar. Kaffet kan ju kastas på föraren, och tillhörigheterna kan användas mot föraren och passagerare.
Kaffet kan ju ha tillhört personalen, det vet vi ju inget om. För övrigt tillämpas inte samma strikta regler för tex utvisade eller den som ska transporteras till ett LVU-hem jämfört med tex långtidsdömda fångar.
__________________
Senast redigerad av Fnissturken 2016-09-21 kl. 23:17.
Citera
2016-09-21, 23:23
  #9
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Posthoran micro113 har fel som vanligt. Vissa länder kräver att den som vill ha resehandlingar utfärdade avlägger ett personligt besök på ambassaden. För den som ska utvisas och är tagen i förvar finns således inget annat val än att transportera vederbörande till ambassaden. Man kan givetvis inte tvinga en utvisad till att samarbeta varför den där sortens transporter endast sker till ambassader när den utvisade uppgett att denne vill samarbeta. I det här fallet är det antagligen en utvisad som kommit på andra tankar.
Kaffet kan ju ha tillhört personalen, det vet vi ju inget om. För övrigt tillämpas inte samma strikta regler för tex utvisade eller den som ska transporteras till ett LVU-hem jämfört med tex långtidsdömda fångar.
Varför skulle kriminalvården behöva transportera någon som samarbetar?


Ur DN
När polisen har gjort sitt i ett avvisningsärende tar oftast Kriminalvårdens transporttjänst över. De ansvarar för transporten utomlands.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-...as-ur-sverige/
Citera
2016-09-22, 09:25
  #10
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle kriminalvården behöva transportera någon som samarbetar?
Ärligt talat. Du är helt dum i huvudet. Om den som ska utvisas är tagen i förvar, anledningarna kan vara många, så kan man givetvis inte försätta denne på fri fot för att själv besöka ambassaden. Förstår du inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ur DN
När polisen har gjort sitt i ett avvisningsärende tar oftast Kriminalvårdens transporttjänst över. De ansvarar för transporten utomlands.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-...as-ur-sverige/
Jaha, och vad vill du visa med det? Ingen har väl ifrågasatt att att polisen tar folk i förvar eller att kriminalvården är den som ombesörjer flygtransporter av förvarstagna?
Citera
2016-09-22, 15:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarroBaronessa
Det var stort hallå på Danderydsgatan i Sthlm idag, då någon slängt sin påse och kaffe på gatan och jagades av tre män under högljudda rop. Försvann springande ner mot Engelbrektsgatan då jag tappade dem ur sikte. Jag har sett att Kriminalvården ofta stannar med officiella bilar här och nu undrar jag om det kan bero på de ambassader som ligger på gatan, bl a Algeriets om jag inte minns fel?
Kan det jag såg varit en utvisning som gick fel, där personen som skulle utvisas smet? Förlåt min okunskap här men är ambassader och krimvårdrn inblandade i utvisningar?

Allt du såg var tre män som jagade en fjärde? ingen uniform, inte om det var KV bil eller om de kom från ambassaden?

Det kan det i så fall ha varit precis vad som helst.
Kan ha varit civilpolis som var i färd med att gripa någon. Om det var en utvisning som gått fel borde de tre jagande männen haft uniform.
Citera
2016-10-24, 18:15
  #12
Medlem
Det var en rymning från NTE inrikes som var på plats på Algeriets ambassad med en klient som skulle få ett laisse passe för att kunna utvisas till Algeriet.
Klienten ville inte deltaga och tyckte det var bäst att rymma.
Han vart ej fasttagen och är åter efterlyst av polisen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback