• 1
  • 2
2016-09-21, 15:29
Medlem
Jag har för närvarande ett försäkrings ärende hos folksam, och det gäller en stulen dator. Insåg att datorn var kvar i hotellet när jag kom hem från resan, detta hotell ligger innanför tullarna och jag undrar om datorn går att spåra? Det är en lenovo dator.
Citera
2016-09-21, 15:31
Bannlyst
Har den GPS?
Citera
2016-09-21, 15:47
Medlem
Om du har ett spårnings/spion program installerat från början, så ja.
Om inte, otur. Köp ny dator och var inte så slarvig i framtiden.
Citera
2016-09-21, 16:59
Medlem
pyro860s avatar
Hotell brukar städa mellan olika gäster. Har du pratat med receptionen?
Citera
2016-09-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av get.chomp
Om du har ett spårnings/spion program installerat från början, så ja.
Om inte, otur. Köp ny dator och var inte så slarvig i framtiden.

Jag menar... är det så att polisen eller folksam kan spåra datorn med hjälp av datorns serienummer eller något? Sannolikheten att den fortfarande finns kvar på hotellet är liten :/ Jag har pratat med receptionisten, och den finns inte kvar.
Citera
2016-09-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Hotell brukar städa mellan olika gäster. Har du pratat med receptionen?

Ja det har jag gjort, men jag undrar om folksam kan hjälpa mig att spåra datorn? Vad händer om jag ger de datorns serienummer?
Citera
2016-09-21, 19:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Ja det har jag gjort, men jag undrar om folksam kan hjälpa mig att spåra datorn? Vad händer om jag ger de datorns serienummer?
Nej o ingenting.

Skrev du datorns serienummer i polisanmälan så finns det en chans på miljonen att dom kan härleda den till dig om dom mot förmodan skulle snubbla över den av misstag.
Citera
2016-09-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej o ingenting.

Skrev du datorns serienummer i polisanmälan så finns det en chans på miljonen att dom kan härleda den till dig om dom mot förmodan skulle snubbla över den av misstag.

Okej för när jag kontaktade polisen fråga de nämligen efter mitt serienummer, och jag vet inte på vilket sätt det kan hjälpa de då jag inte är en IT-Expert. Vet du hur serienumret kan hjälpa de?
Citera
2016-09-22, 07:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Okej för när jag kontaktade polisen fråga de nämligen efter mitt serienummer, och jag vet inte på vilket sätt det kan hjälpa de då jag inte är en IT-Expert. Vet du hur serienumret kan hjälpa de?
Om dom hittar en dator så kollar dom serienumret mot det du lämnade och du får då ett meddelande om att datorn är upphittad. Du tar då kontakt med försäkringsbolaget och reder ut hur du skall göra ifall du vill ha tillbaks den. Nej polisen letar inte aktivt efter din dator det brottet är redan avskrivet.
Citera
2016-09-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om dom hittar en dator så kollar dom serienumret mot det du lämnade och du får då ett meddelande om att datorn är upphittad. Du tar då kontakt med försäkringsbolaget och reder ut hur du skall göra ifall du vill ha tillbaks den. Nej polisen letar inte aktivt efter din dator det brottet är redan avskrivet.

Vilka är "dom"? Och vilka är det som hittar min dator i utbyte mot det serienummer jag överlämnar?
Citera
2016-09-22, 21:34
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Vilka är "dom"? Och vilka är det som hittar min dator i utbyte mot det serienummer jag överlämnar?

Men herregud, polisen?
Citera
2016-09-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Men herregud, polisen?

Okej, summa summarum: de kan inte hitta datorn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in