Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-21, 11:23
  #1
Medlem
OmarSharifs avatar
För att bo i Sverige är jag relativt lyckligt lottad när det gäller ljusföroreningar och mörker. Jag bor i Gällivare och kan genom att ta mig några mil bort ifrån centralorten få riktigt mörk himmel och kan t.ex. se vintergatan med blotta ögat. Under vinterhalvåret så är det riktigt mörkt här uppe och så har vi så klart ofta norrsken.

Pga. grund av midnattsolen så är det kämpigt under sommaren. De få gånger det är riktigt klart på vintern är det oftast riktigt kallt. Att springa omkring och dona med stativ, kikare och kameror är inte så roligt i minus 25-30 grader.

Tanken slog mig att jag skulle vilja göra en resa till varmare ställen för att kunna njuta av klara nätter i en behaglig temperatur och med klar himmel. Det finns många ställen jag kan tänka mig på rak arm, de många öknarna som finns på vår jord. Någon av Kanarieöarna ( Teneriffa?) vill jag minnas ofta används placering av teleskop pga. det stabila klimatet.

Har någon av er erfarenhet av semesterresor med mörka, klara och behagliga nätter som huvudupplevelse? Skulle ni kunna tänka er att flytta för att kunna främja ert intresse i astronomi?

Jag är särskilt intresserad av att höra om ni varit på semesterresa med familj. Jag tror att jag skulle ha det kämpigt att övertyga fru och barn att spendera semesterkassan på en resa till Atacamaöknen i Chile.
Citera
2016-09-21, 11:28
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Kalifornien och de många nationalparkerna där, t.ex. Joshua Tree, Death Valley et.c är mycket mörka med fantastiska stjärnhimlar. Klimatet behagligt och inte så långt från storstäderna heller = lättare att få med sig familjen

/K
Citera
2016-09-21, 11:29
  #3
Avstängd
Skåne är ju ett nära och ekonomiskt alternativ för skapande av en större budget inför kommande utlandsflytt.. kanske
Citera
2016-09-21, 11:56
  #4
Medlem
I Australien tog jag tåget rätt in i landet tills rälsen tog slut, utgick från Brisbane. Hyfsad natthimmel där kan jag lova.

Inre Mongoliet är inte fy skam heller, är man ute på stäppen så finns det nada i närheten som stör. Däremot suger mer eller mindre allt annat där, så en flytt dit är kanske inte att rekommendera.

Colorado är fint också, Boulder och dess omnejd rekommenderas varmt om du gillar natur och hälsosamma, välutbildade människor. Bra, om än dyra, skolor för små barn... och som bonus är weed legaliserat, perfekt för stjärnskådning.
__________________
Senast redigerad av 666ten 2016-09-21 kl. 12:01.
Citera
2016-09-21, 13:09
  #5
Moderator
pudelluss avatar
Det ska vara omöjligt att se Vintergatan från exempelvis Stockholm, men man behöver inte åka särskilt långt därifrån för att kunna se den.
Teneriffa har ju flera hundra tusen invånare. Speciellt södra delarna av ön har ofta klart väder. Då är öar som La Palma mindre bebyggda.
Citera
2016-09-21, 13:17
  #6
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famouz
Skåne är ju ett nära och ekonomiskt alternativ för skapande av en större budget inför kommande utlandsflytt.. kanske
Öh?
Jo, det går att se Vintergatan där på vissa håll. Norrsken är inte vanligt. Var folk som lyckades fotografera dessa ett par gånger 2015.
Citera
2016-09-21, 15:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmarSharif
Tanken slog mig att jag skulle vilja göra en resa till varmare ställen för att kunna njuta av klara nätter i en behaglig temperatur och med klar himmel. Det finns många ställen jag kan tänka mig på rak arm, de många öknarna som finns på vår jord. Någon av Kanarieöarna ( Teneriffa?) vill jag minnas ofta används placering av teleskop pga. det stabila klimatet.

Har någon av er erfarenhet av semesterresor med mörka, klara och behagliga nätter som huvudupplevelse? Skulle ni kunna tänka er att flytta för att kunna främja ert intresse i astronomi?

Jag är särskilt intresserad av att höra om ni varit på semesterresa med familj. Jag tror att jag skulle ha det kämpigt att övertyga fru och barn att spendera semesterkassan på en resa till Atacamaöknen i Chile.

Jag kan ju hålla med om att Teneriffa har bra siktbetingelser, det beror ju på att de öarna ligger gynnsamt både vad gäller vädret och avsaknaden av dis på hög höjd, det är dock dyrt att bo där en längre tid. Södra Spanien en bit inåt landet är det dock rätt så billigt att hyra bostad och god sikt, Atlasbergen i Marocko, södra delen har mycket fina siktförhållanden, jaghar inte varit där själv, men har en vän som åkt dit med husbil just för de bra siktförhållandena. En annan jag vet har då och då åkt till Turkiets bergsområden.

Chile nja, det är väl skitdrygt att resa dit - det finns väl inte ens vatten nog i den öknen att tvätta kläder o duscha mm. Chile har ju bitvis mycket dåliga vägar, vilket ju förstås beror på bergstrakterna där..

Indien har i sina bergstrakter väldigt fin sikt, men mycket infrastruktur med vägar osv är ju extremt eftersatt på sina håll. Järnvägarna är ett bättre val men de går ju inte riktigt överallt. Bussarna kan vara allt ifrån skraltiga vrak till splitt nya bussar, men de kör som dårar allihopa.

Citat:
Ursprungligen postat av OmarSharif
Skulle ni kunna tänka er att flytta för att kunna främja ert intresse i astronomi?

De flesta platser med bra sikt har ju å andra sidan avsaknaden av svensk bekvämlighet med tex elförsörjning, vatten, magsjukor, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av famouz
Skåne är ju ett nära och ekonomiskt alternativ för skapande av en större budget inför kommande utlandsflytt.. kanske

Skåne, nja då får man undvika närheten till Malmö och Lund och Helsingborg pga störande ljus, tips på bättre platser är det inre av Skåne och tex Österlen, Någon jag känner var mycket nöjd med Bornholm - Vintertid så är tex Skåne och Bornholm ofta mulet tyvärr.
Citera
2016-09-21, 20:48
  #8
Medlem
OmarSharifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famouz
Skåne är ju ett nära och ekonomiskt alternativ för skapande av en större budget inför kommande utlandsflytt.. kanske

Skåne är betydligt sämre än Norrlands inland. Avsevärt mer ljusföroreningar och riktigt pissigt vinterväder.

Ta en titt på den här kartan över Europa med ljusföroreningar.

http://www.darkskydiscovery.org.uk/images/darksky02.jpg

Spanien ser ut att ha en viss potential.
Citera
2016-09-26, 01:11
  #9
Medlem
ImanMirblokis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmarSharif
Skåne är betydligt sämre än Norrlands inland. Avsevärt mer ljusföroreningar och riktigt pissigt vinterväder.

Ta en titt på den här kartan över Europa med ljusföroreningar.

http://www.darkskydiscovery.org.uk/images/darksky02.jpg

Spanien ser ut att ha en viss potential.

Nu kan detta inte räknas som att flytta, men jag har skaffat en sommarstuga utanför Ängelholm, strax bakom flygplatsen.
Det är relativt (jämfört med Stockholm där jag bor) fri från ljusföroreningar så länge det man observerar inte är för nära horisonten. (Malmö, osv. syns som orange fläck på bilderna.)
Det ligger närmare sagt i Magnarp. Det är så underbar seeing att man ser Andromeda som en grumlig fläck stor som en halv måne när vädret är bra nog. Innan hade jag en enkel 4.5 tums teleskop, men har just fått en 6-tummare och tänker åka ner nu i vinter.
Det är så långt jag kan sträcka i mig när det gäller "flytt" pga. ljusföroreningar. Det finns dessutom filter som tar bort en del, men har även sina nackdelar som att nebulosor blir suddiga.
Citera
2016-09-26, 06:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmarSharif
Skåne är betydligt sämre än Norrlands inland. Avsevärt mer ljusföroreningar och riktigt pissigt vinterväder.

Ta en titt på den här kartan över Europa med ljusföroreningar.

http://www.darkskydiscovery.org.uk/images/darksky02.jpg

Spanien ser ut att ha en viss potential.

Jo, Skåne har ju nästan alltid mulet under vintern så det är tyvärr ett rätt dåligt val, det finns heller inga höga berg eller så - Det inre av Spanien har faktiskt fin stjärnhimmel vintertid och det är ofta klart väder där faktiskt. Undantag sydkusten som kan vara dimmigt nattetid.

Tex bergsområdet Sierra Nevada i södra Spanien ska vara bland de bästa platserna, eller har iallafall varit, dock så kommer det vintertid ibland mycket snö där.

Men om man tittar på kartan så ser Sierra Nevada inte numera vara bland de mörkaste platserna direkt.

Det är dock en hel del satelliter som stör, man ser dem tydligt ibland, Spanien ligger inte så jättelångt ifrån ekvatorn så det syns fler satelliter ifrån Spanien än vad vi kan se tex i norra Sverige

Någon jag känner har varit en del på bla Svalbard o Lofoten, och där kan det vara enastående klart och perfekta siktförhållanden, särskilt när det är smällkallt, men ibland är det ju mycket dis och dimma.

Några jg känner har varit bla i Tanzania, Kenya och Kongo och tex vid Kilimanjaro är stjärnhimmeln kanonfin om man tar sig upp ovanför molnen. Det är dock kallt där att bo tex i ett tält - vet ej om det numera är tillåtet för tex parkvakterna vill väl hålla ordning på turisterna. Eftersom vandringen dit upp (man kan bara ta sig till fots har jag för mig) det är fuktigt och lerigt och dant så får man vara rädd om instrumenten. Soluppgången ifrån Kilimanjaro är dock spektakulärt häftigt.

Stjärnhimmeln är också kanonfin i Himalaya, tex Nepal, men det är som sagt rätt knepigt med att man måste bära grunkorna, iofsig kan man ha tex en åsna som lastdjur. Räkna med att det är mycket obekvämt att tälta där. Det fins vanligtvis ingen ved att elda med osv...

JAg skulle tro att Spanien är nog det bästa kompromissen just för oss svenskar, inget dyrt att flyga med tex Norwegian Stockholm/Köpenhamn -- Malaga, cirka 4,5 timmar.

Ifall man ska åka till några riktiga tassemarker, offside-platser tex i Afrika så se till att du har några broschyrer som förklarar vad det är för grunkor du har med dig, annars tror de gärna att det är bomber och raketgevär och allt möjligt och ska skruva isär dem och titta...

Man ska inte tro att de sen skruvar ihop grejorna heller efteråt....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback