Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-02, 23:31
  #13
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
Tjena

Har tröttnat på min bil så jag tänkte byta mot antigen en BMW 5a eller Merca E-Klass. årsmodellen är 2010-2014 ungefär.

Motorn kommer vara 3.0L Minst men det måste va diesel. (miljöråttor --> )

Finns de några för och nackdelar med dessa modeller? har kört och har kunskap om de äldre modellena men inte de nya.

vilken av dom är bättre? är de stor skillnad? vilken har mer plats inne i bilen? vilken drar mer om de skulle ha liknande motorer?

och tillägg gärna något eget om bilarna.

är på språng kunde inte skriva mer nogrannt och utförligt

Tacksam i förhand!

Jag går emot strömmen o säger mercedes e klass. Har ägt bådadera. Har du frågor så fråga på. E klass är betydligt mycket rymligare, mera lastutrymme. Den knäpper bmw på näsan på allting... enda bimmern vinner på är inredningsdetaljerna. Mercedes e klass är helt enkelt bara en bättre bil på det stora hela. Oavsett vad någon påstår. Kia sorento tipsade någon om... hahaha. Inte att jämföra. En sladdrig sket suv med gungande jänke suv känsla. Nej tack.

Pojkar kör bmw o audi, män kör mercedes. Skämtsamt menat. Såklart. Men valet av bil säger lite om vem man är o vad man söker.
Citera
2017-11-05, 18:58
  #14
Medlem
Jan-As avatar
Lyfter den här råden lite och främst med tanke på E-klass 2010->>
Hur är de att äga och sköta om själv utan märkesverkstadens inblandning?

Kan man byta bromsar och serva de själv?
Citera
2017-11-15, 06:38
  #15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
Tjena

Har tröttnat på min bil så jag tänkte byta mot antigen en BMW 5a eller Merca E-Klass. årsmodellen är 2010-2014 ungefär.

Motorn kommer vara 3.0L Minst men det måste va diesel. (miljöråttor --> )

Finns de några för och nackdelar med dessa modeller? har kört och har kunskap om de äldre modellena men inte de nya.

vilken av dom är bättre? är de stor skillnad? vilken har mer plats inne i bilen? vilken drar mer om de skulle ha liknande motorer?

och tillägg gärna något eget om bilarna.

är på språng kunde inte skriva mer nogrannt och utförligt

Tacksam i förhand!

Köp bil med hjärtat! Så olika är inte dessa modeller! Men ska du köpa begagnat så vårdar Mercedes-ägare nog sina bilar bättre eftersom inköpspriset är något högre för en motsvarande. Med BMW har du turkeffekten, dvs att det fusklagas för att hålla uppe fasaden till lägsta pris typ. Vid nyköp kanske BMW däremot ger mer bil för pengarna.
Citera
2017-11-15, 10:08
  #16
Medlem
mercan är bättre. Men se upp för rosten.
Citera
2017-11-15, 17:09
  #17
Medlem
Libérées avatar
Skippa dieseltugget, en rak 6:a bensinare ska det givetvis vara när man snackar 5-serie. Ett prisvärt alternativ är att köpa en 523i (F10/F11) 2010 eller 2011 års modell, det är en treliters rak sexa. Billig årskatt, tror den är på 1,8-1,9k. Original har den runt 200 hästar, men med en uppgradering från V-Tech för 8000 får du 60 till. Precis lagom. Pigg och komfortabel.

Mycket bil för pengarna.

Önskar att jag hade något att tillägga om mercan, men om du undrar över förvaringsutrymmen, olika mått osv finns det mycket data på car.info.

Var inte rädd för att få någon "turkstämpel" om du väljer BMW:n. Det är bara osäkra kärringar som lyssnar till sånt trams.
__________________
Senast redigerad av Libérée 2017-11-15 kl. 17:26.
Citera
2017-11-15, 17:19
  #18
Medlem
Libérées avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag går emot strömmen o säger mercedes e klass. Har ägt bådadera. Har du frågor så fråga på. E klass är betydligt mycket rymligare, mera lastutrymme. Den knäpper bmw på näsan på allting... enda bimmern vinner på är inredningsdetaljerna. Mercedes e klass är helt enkelt bara en bättre bil på det stora hela. Oavsett vad någon påstår. Kia sorento tipsade någon om... hahaha. Inte att jämföra. En sladdrig sket suv med gungande jänke suv känsla. Nej tack.
Får man fråga lite mer specifikt vilka modeller det var du ägde? Har tyvärr själv aldrig ägt en E-klass, bara åkt med. Minns att jag reagerade över hur tyst det var i kupén, tycker det är jäkligt viktigt. Kan hålla med om inredningen, känns som att BMW legat långt framme där länge.
Citera
2017-11-18, 16:45
  #19
Medlem
KinkyActs avatar
Har haft en E-klass MB 220d -10 i ett drygt år som nu gått knappt 12000 mil och har bara bra saker att säga om bilen. Kör i stadstrafik och den ligger runt 0,61 milen (vid långkörning går det ner till 0,52).
Är supernöjd med komfort och även prestanda fast den bara har 170 hästar.. Den sticker iväg bra vid rödljus och man kan våga sig på omkörningar som inte funkade med min gamla SAAB 9-5'a fast den var turboladdad.
Citera
2017-11-23, 02:47
  #20
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag går emot strömmen o säger mercedes e klass. Har ägt bådadera. Har du frågor så fråga på. E klass är betydligt mycket rymligare, mera lastutrymme. Den knäpper bmw på näsan på allting... enda bimmern vinner på är inredningsdetaljerna. Mercedes e klass är helt enkelt bara en bättre bil på det stora hela. Oavsett vad någon påstår. Kia sorento tipsade någon om... hahaha. Inte att jämföra. En sladdrig sket suv med gungande jänke suv känsla. Nej tack.

Pojkar kör bmw o audi, män kör mercedes. Skämtsamt menat. Såklart. Men valet av bil säger lite om vem man är o vad man söker.

Håller med e klass är bättre än allt utom prislappen. Men de man betalar extra har man igen i längden.
Förresten ett exempel e klass taxi kolla bara där varför tror du åkarna o förarna väljer merca? Jo hållbara utrymmena stora , feta tyskar vill inte ha en ful trång v70/v90. Bmw hmm njae lite mindre utrymme.

Största kombin e eklass o skoda superb
Citera
2017-11-25, 22:50
  #21
Medlem
Nurembergs avatar
När det kommer till 5 serie f10/f11 är motorn i 520d inte att rekomendera. Välj istället 525d eller 530d. Nuvarande generation G30 har jag dock ingen erfarenhet av.

Motorerna i e klass 220 diesel föregående och nuvarande generation finns det inget negativt att säga till om. Själv föredrar jag dock E350 med en 258 hästars diesel som ger bra drag i låga växlar och är därmed en bra omkörningsbil. Men e220 duger gott och väl som ett billigare alternativ.

Mercedes E klass är även mycket komfortabel.
__________________
Senast redigerad av Nuremberg 2017-11-25 kl. 22:54.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback