• 29 047 online
  • 1 138 663 medlemmar
  • 58 986 370 inlägg
2016-09-21, 00:41
Medlem
Klappasäftens avatar
Hej!

Tjejens Macbook Pro känns väldigt slö. Har tänkt att sätta dit dubbelt så mycket RAM och en SSD-disk. Det är en MacBook Pro Early 2011. Får en 2,5tums SSD plats i en sådan? Hur installerar jag iOS på den?

Tack på förhand!
Citera
2016-09-21, 01:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Får du plats med en 2.5" hårddisk så kan du sätta en 2.5" ssd i samma utrymme.
Citera
2016-09-21, 01:39
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hej!

Tjejens Macbook Pro känns väldigt slö. Har tänkt att sätta dit dubbelt så mycket RAM och en SSD-disk. Det är en MacBook Pro Early 2011. Får en 2,5tums SSD plats i en sådan? Hur installerar jag iOS på den?

Tack på förhand!

Det går alldeles utmärkt att uppgradera hårdvaran. Jag kan personligen rekommendera Samsungs SSD, gärna något ur deras Pro-serie.

iOS är för iPads och telefoner och inget du kan installera på en mac. På den installerar du MacOS, förslagsvis El Capitain 10.11.6 vilken är en fri uppdatering som går att ladda ner från AppStore.
Citera
2016-09-21, 02:08
Medlem
losfers avatar
Sist jag bytte en hd mot SSD så klonade jag den gamla disken till den nya först (en exakt kopia av den installerade OSet och all program och filer) och sen var det var bara byta diskar och starta upp datorn igen.
Om det är nåt sånt du tänker dig så behöver du en extern USB enclosure för din nya SSD och nån typ av kloningsmjukvara.

Här är en guide, på engelska.

https://discussions.apple.com/docs/DOC-4741
Citera
2016-09-21, 08:56
Medlem
storytellers avatar
Jag hade helt klart koncentrerat mig på att köpa en SSD-disk. Gärna någon Samsung Pro som nämnts ovan, 500 gb rekommenderas. Hellre en lite större än att lägga pengarna på RAM också. Det gör en helt enorm skillnad i en Mac av din typ att byta till SSD, blir som en ny dator. RAM verkar få märka skillnad av.

Jag hade inte klonat disken utan tagit tillfället i akt att lägga in en fräsch OS-kopia och storstädat datorn på filer du inte behöver. Sedan lägger du El Capitan på ett USB och installerar om därifrån.
Att installera SSD är inte svårt heller, kolla innan att du har alla skruvmejslar bara.
Citera
2016-09-21, 11:54
Medlem
Redaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
... På den installerar du MacOS, förslagsvis El Capitain 10.11.6 vilken är en fri uppdatering som går att ladda ner från AppStore.
FYI: Den finns inte att tillgå längre (om man inte har laddat ned den sedan tidigare) då Mac OS Sierra 10.12 släpptes igår. TS Mac klarar dock av Sierra.
Citera
2016-09-21, 16:36
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
FYI: Den finns inte att tillgå längre (om man inte har laddat ned den sedan tidigare) då Mac OS Sierra 10.12 släpptes igår. TS Mac klarar dock av Sierra.

Helt rätt, såg att de släppt den nu.
Citera
2017-01-31, 01:07
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screem
Tänkte låna denna tråd eftersom den handlar ungefär om samma ämne.

Jag vill uppgradera min dator (MSI GE 60 20C MS-16GC) med ny SSD disk och ram-minne. Men jag är osäker på vad för ram-minne jag ska köpa. Har nog lyckats lista ut vad för ssd jag ska köpa.

Kan ni komma med tips? Om den passar och ifall det är något bra

Planerade att köpa en 240gb SSD.
Gå ifrån 6GB ram till 8 eller 16gb

Nuvarande HDD
Eventuellt nya SSD

Har ingen aning vad för ram minne jag ska köpa just nu.
Så ser det ut iallafall

En bra början vore att posta i rätt forumdel > (FB) Hårdvara: PC
Citera