Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-20, 22:56
  #1
Medlem
rawsezxs avatar
Luddig rubrik, ber om ursäkt för den men vet inte riktigt hur jag ska formulera min fråga!

Bakgrund.

Har en liten portal gjord i PHP med bootstrap där användare kan logga in och se lagerstatus samt lägga beställningar, dom kan även bygga ihop olika konfigurationer av delar från lagret, ointressant men som bakgrundsinfo.

Den funktion som jag skulle vilja ha till är följande när en användare använder en smartphone:

När en användare vill skicka ett meddelande till en annan användare så skulle jag vilja ha en textruta och en skicka knapp samt en checkbox där man kan välja SMS.

Klickar man i SMS boxen så skulle jag vilja att den hämtar användarens telefonnummer, kopierar texten och sedan skickar iväg ett SMS med dess innehåll. Fast jag vill använda användarens SMS applikation i telefonen.

Vi har idag en "ring-funktion" idag där man kan gå in på en användares info och bara klicka på dennes telefonnummer, i Android så fungerar det bra att bara klicka på telefonnumret så kommer man direkt till telefonens ring-funktion om man formaterat telefonnumret korrekt. (Exempelvis: 070-123 45 67) klickar man en gång på numret ovan så kommer man direkt så att man kan ringa.

Finns likande funktion fast man kan skicka med en textsträng och få iväg ett SMS istället?
Citera
2016-09-21, 00:19
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx

Finns likande funktion fast man kan skicka med en textsträng och få iväg ett SMS istället?

Varesig Android eller iOS tillåter att en sandboxad applikation såsom webbläsaren får systemaccess.

Telefonnumren blir highlightade eftersom webläsaren har mönster den känner igen som telefonnummer, och kan lyfta ut dessa.
Citera
2016-09-21, 06:48
  #3
Medlem
rawsezxs avatar
Efter en hel den googlande så fann jag svaret själv,

iOS:
Kod:
<a href="sms:070-123 45 67;body=meddelande">Skicka SMS</a>

Android:
Kod:
<a href="sms:070-123 45 67?body=meddelande">Skicka SMS</a>

Verkar finnas lite olika syntax på detta beroende på telefon, ska testa av och se hur det fungerar på olika lurar...

Click to sms är korrekt sökord på Google varjefall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback