2016-09-20, 22:34
Medlem
Har ätit denna tricykliska i 3 månader nu 30mg/dag (relativt låg dos). Detta på grund av kronisk smärta som flyttar sig, medicinen hjälper mig att sova bättre på natten.

Har dock märkt att jag inte är lika "vass" längre i hjärnan gällande koncentration och minne, är också trött på dagarna. Detta påverkar min skolgång. Funderar på om det är på grund av den antikolinergiska verkan av medicinen. Har börjat trappa ned själv lite smått.

Funderar på att prata med doktorn om att ersätta medicinen mot något annat, SNRI varianten venlafaxin tycks vara ett alternativ. Men frågan är dock hurvida detta påverkar kognitionen.

Någon med mycket erfarenhet inom området, är det kanske bara jag som upplever att jag inte är lika skarptänkt och beskyller medicinen. Synpunkter?
Senast redigerad av Facemash 2016-09-20 kl. 22:46.
Citera
2016-09-20, 22:51
Medlem
flottnisses avatar
Det är en vanlig biverkan. Men man sover bättre

Ta hela dosen på kvällen då?
Citera
2016-09-20, 23:44
Medlem
Finiss avatar
Tror att Cymbalta (även snri) är ett närmare altenativ till att behandla eventuell smärtproblematik än än venlafaxin.

Värdefull kunskapsbank gällande forskning samt nationella register över smärtbehandling.
Ser att de byggt om sidan lite och finner ej forskningen som tidigare varit tillgänglig ang SNRI valet vid smärtbehandling. Men där kan du säkerligen finna något som kanske kan vara till
hjälp.

http://www.ucr.uu.se/nrs/

Finis
Citera
2016-09-21, 13:06
Medlem
flottnisses avatar
Har prövat dessa du föreslog, då föreslår jag Venlafaxin mot smärtan men du kan bli lite borta på den med i höga doser men biverkningarna upplevde jag som mindre än men Cymbalta.
Citera
2016-09-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flottnisse
Har prövat dessa du föreslog, då föreslår jag Venlafaxin mot smärtan men du kan bli lite borta på den med i höga doser men biverkningarna upplevde jag som mindre än men Cymbalta.
Ja, jag brukar ta cirka 19-20 på kvällen innan jag skall sova. Min doktor nämnde vid ett tillfälle att eventuellt byta till Venlafaxin.

Jag antar att det är den antikolinerga effekten som påverkar koncentration och minne?
Citera
2016-09-21, 23:26
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Ja, jag brukar ta cirka 19-20 på kvällen innan jag skall sova. Min doktor nämnde vid ett tillfälle att eventuellt byta till Venlafaxin.

Jag antar att det är den antikolinerga effekten som påverkar koncentration och minne?

Skulle inte tro det, den biverkningen finns på alla antidepressiva. Har blivit mycket mer efter i huvudet och kan typ stirra utan att tänka något. När jag försökte sluta med dem så var mycket mycket klarare, men abstinensen var outhärdig och vela ta mitt liv. Så är fast vid dem livet ut.

edit: äter Escitalopram (SSRI)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in