Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-20, 22:19
  #1
Medlem
esants avatar
Kollade på en gammal "Kalla fakta" från 2010 (https://www.youtube.com/watch?v=LzL26bEQQ6w) och "Den välklädde knarkaren" (https://www.youtube.com/watch?v=WL86hc_JBf0) och får känslan att kolan typ skulle bli helt ointressant i Sverige om den var laglig.

Detta för att det mest verkar handla om status och en känsla av att man är häftig om man tar det ute.
Får inte intrycket att handlar om ruset i sig för de individerna, inte primärt i alla fall. Folk ränner ut och in som tokar på toaletten och till bilar under kvällen för att ta mer, gör de så i Spanien eller Peru också?? Har svårt att tro det men jag vet inte.

Jag tror att marknaden skulle vara ganska oförändrad vad gäller cannabis, amfetamin, exctacy och heroin efter som dessa oftast verkar tjäna helt andra syften. E är visserligen en partydrog liksom kokain men har inte samma kaxiga status eller rykte och kan inte heller tas lika ofta. Blå spöken och rosa supermans är väl inte lika "coolt" som salta pulver i små påsar.

Självklart skulle många gilla kokainets rus även om det var lagligt men färre skulle betala så pass dyra pengar för drogen som ofta är kraftigt utspädd till råga på allt om den var tillåten kanske? Undantaget dem som redan är torsk då.

Tror att krogmiljön skulle bli av med detta "problem" och de kriminella som de säger följer med det eftersom det helt enkelt inte skulle finnas något exotiskt eller kriminellt med det längre.

Vad tänker ni?

(Vore häftigt om Sverige blev det första(?) land att legalisera kola tycker jag .)
Citera
2016-09-20, 22:22
  #2
Medlem
Det skulle inte försvinna. Men om ingen tjänar pengar på det så skulle man nog flytta kriminell verksamhet till mer lönsammare områden.
Citera
2016-09-20, 22:41
  #3
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det skulle inte försvinna. Men om ingen tjänar pengar på det så skulle man nog flytta kriminell verksamhet till mer lönsammare områden.

Kraftigt minska i alla fall? Tänk ändå vad snopet det antagligen skulle kännas för många som tar det på fester och krogar om det helt plötsligt blev legalt. Koolhetsfaktorn skulle bara dyka liksom .

Vad skulle det ersättas med? Amfetamin har smutsrykte och ger otrevlig AT, heroin har råpundarrykte och lämpar sig inte med alkohol, E är för empatogent och för riskabelt att ta varje helg, cannabis blir svårt att ta diskret...

EDIT:
Det kändes även så bakvänt när man såg de där videorna. Det är ju inte så att folk blir allmänt farligare för omgivningen på kola än på alkohol. "Kokainet drar till sig kriminella till krogarna". Jepp, men även det löser ju sig på samma gång . Sådant slöseri med polisresurser....
__________________
Senast redigerad av esant 2016-09-20 kl. 22:45.
Citera
2016-09-20, 22:54
  #4
Medlem
Man blir alltid cool av kola, det ligger i sakens natur.

Och lagligt hade den förmodligen varit både bättre och billigare när den inte behöver smugglas och lite mer renhårigt folk kan börja sälja den.

Jag tror det skulle öka.
Citera
2016-09-20, 23:03
  #5
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Man blir alltid cool av kola, det ligger i sakens natur.

Och lagligt hade den förmodligen varit både bättre och billigare när den inte behöver smugglas och lite mer renhårigt folk kan börja sälja den.

Jag tror det skulle öka.

Fast nog ligger väl en stor del av det coola i att den inte är alla förunnad (både vad gäller ekonomi och lättillgänglighet)? Vore den laglig skulle ju kreti och pleti kunna få tag i den lika lätt.

Skulle inte det påverka drogens attraktionskraft?

Om den inte skulle försvinna från marknaden så i alla fall till stor del från krogmiljön i alla fall?

Tycker att det faktum att folk nöjer sig med detta så kallade sverigeladd som vad jag förstår inte ens ger mycket till rus och dessutom betalar mycket för det pekar ditåt. Men jag vet ju inte...

Hade det kommit en RC som var så svag och dyr skulle den ju totalsågas här, det kan man ju i alla fall vara säker på.
Citera
2016-09-20, 23:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Fast nog ligger väl en stor del av det coola i att den inte är alla förunnad (både vad gäller ekonomi och lättillgänglighet)? Vore den laglig skulle ju kreti och pleti kunna få tag i den lika lätt.

Skulle inte det påverka drogens attraktionskraft?

Om den inte skulle försvinna från marknaden så i alla fall till stor del från krogmiljön i alla fall?

Tycker att det faktum att folk nöjer sig med detta så kallade sverigeladd som vad jag förstår inte ens ger mycket till rus och dessutom betalar mycket för det pekar ditåt. Men jag vet ju inte...

Hade det kommit en RC som var så svag och dyr skulle den ju totalsågas här.

Visst, vissa coola kids hade väl kanske lagt undan det, men kompenserats av de som låtit bli att använda det pga att det är olagligt och nu kan ta det vid tillfälle istället. Och kola är onekligen en bra drog för krogmiljön med det självförtroende den ger och fördelarna att man inte mår kasst efteråt vilket gör att den passar för de flesta, går o sova, allt fint dagen efter.

Och om det blev lagligt skulle priset gå ner då det inte behöver smugglas och ingen behöver få betalat för risken att bli inlåst ett par år när man tar in det, och det skulle förmodligen bli renare produkter på marknaden.
Citera
2016-09-20, 23:25
  #7
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Visst, vissa coola kids hade väl kanske lagt undan det, men kompenserats av de som låtit bli att använda det pga att det är olagligt och nu kan ta det vid tillfälle istället. Och kola är onekligen en bra drog för krogmiljön med det självförtroende den ger och fördelarna att man inte mår kasst efteråt vilket gör att den passar för de flesta, går o sova, allt fint dagen efter.

Och om det blev lagligt skulle priset gå ner då det inte behöver smugglas och ingen behöver få betalat för risken att bli inlåst ett par år när man tar in det, och det skulle förmodligen bli renare produkter på marknaden.

Ok, du har nog rätt i att vissa som idag inte använder skulle börja istället, i alla fall om det gav rena och prisvärda produkter. Att det är bra i krogmiljön (liksom många andra stims) är också korrekt, men krogarna skulle slippa en hel del av de kriminella på sina hak så polisen hade kunnat hitta på något annat.

Tragiskt att polisen plockar in festande småanvändare sådär. Om nu kola ska vara olagligt så lägg även de resurserna på att ta smugglarna. Det hemska med t ex kokain och heroin är ju att många mer eller mindre ofrivilliga tvingas svälja det och inte bara riskerar att åka dit utan även dö. Tänker man på det så är det ju direkt osexigt dessutom att dra i sig något som legat i någons mage och tarmar.
Citera
2016-09-20, 23:59
  #8
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2016-09-21, 03:39
  #9
Medlem
BewilderedHulders avatar
Knappast. Snarare öka då stigmat skulle minska PLUS en skattefri kriminell marknad på sidan.
Citera
2016-09-21, 07:35
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Knappast. Snarare öka då stigmat skulle minska PLUS en skattefri kriminell marknad på sidan.
Men om man ska gå efter de ställen som avkriminaliserat konsumtion, så ser man ju en omvänd utveckling.
Så hur det blir i en legalisering är en bra fråga.
En sak som är uppenbart, det är inte så klart som innan man testade avkriminalisering och tex legalisering på cannabis.
Men ser en ökad folkhälsa kring droger i övrigt, vilket går tvärtemot vad man trodde före.
Citera
2016-09-21, 08:35
  #11
Medlem
Drinkycrows avatar
Nej absolut inte. Dels hade renheten säkert varit bättre och dels hade folk sluppit gå igenom de "coola" snubbar som står för handeln idag. Jag tror rätt många hade både börjat och fastnat om de fick tag på riktigt bra kola utan krångel.
Citera
2016-09-21, 08:54
  #12
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men om man ska gå efter de ställen som avkriminaliserat konsumtion, så ser man ju en omvänd utveckling.
Så hur det blir i en legalisering är en bra fråga.
En sak som är uppenbart, det är inte så klart som innan man testade avkriminalisering och tex legalisering på cannabis.
Men ser en ökad folkhälsa kring droger i övrigt, vilket går tvärtemot vad man trodde före.

Hur politiker med dollartecken i ögonhålorna räknar orkar jag inte ens tänka på
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback