Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-20, 22:15
  #1
Medlem
Norge planerar ett nationellt förbud för niqab.

Leyla som pluggar på högskolan säger att hon kommer att avsluta sina studier och leva på föräldrarna/samhället om så sker.

För mig är hennes "hot" ytterst provocerande. Jag har inte hundra koll på hur debatten i Sverige är kring ett sådant förbud men vet att det står på agendan i flera av Eruopas länder.

Hur bemöter man detta? Man kan ju inte tvinga någon att studera.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/i...ge/a/23798789/
Citera
2016-09-20, 22:21
  #2
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Hur bemöter man detta? Man kan ju inte tvinga någon att studera.

Man kan ju alltid kasta ut patrasket ur landet, och skicka dem tillbaka till det gudsförgätna kackerlackshål de kom ifrån?
Citera
2016-09-20, 22:22
  #3
Medlem
sajebiss avatar
Finns nog en stor risk att hon kommer att leva på samhället hur som. Vem fan anställer någon i niqab?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...e95ed85a84.jpg
Citera
2016-09-20, 22:24
  #4
Medlem
Aurochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

Hur bemöter man detta?
Hota värdfolket och bli hanterad som den parasit du är.
Citera
2016-09-20, 22:30
  #5
Medlem
Citat:
Derfor fikk hun fortsette. Det går helt greit, ifølge Leyla. Men hun vet ikke om andre som har studert videre.
Nu har vi ju ingen aning om huruvida detta är sant eller ej då vi inte vet vem det är som gömmer sig i tältet...
Citera
2016-09-20, 22:34
  #6
Medlem
GenesisPs avatar
När muslimerna (som kommit hit frivilligt, till historiskt kristna länder) inte får leva ut sin dödsbringande våldsonani till "religion" beter de sig som trumpna, gråtfärdiga barn.

Vem i helvete kan ha en anställd som springer runt i niqab!? Plz. Jag skulle aldrig lite på någon jag mötte i offentliga sammanhang som täckte hela sig. Det är något kriminellt över det.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2016-09-20 kl. 22:56.
Citera
2016-09-20, 22:46
  #7
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Norge planerar ett nationellt förbud för niqab.

Leyla som pluggar på högskolan säger att hon kommer att avsluta sina studier och leva på föräldrarna/samhället om så sker.

För mig är hennes "hot" ytterst provocerande. Jag har inte hundra koll på hur debatten i Sverige är kring ett sådant förbud men vet att det står på agendan i flera av Eruopas länder.

Hur bemöter man detta? Man kan ju inte tvinga någon att studera.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/i...ge/a/23798789/

Jag är emot ett generellt förbud mot niqab eller burka på allmän plats som i t.ex. Frankrike. Det ger dessa extremister en martyrstatus som de inte på något vis förtjänar. Dessutom vore det en inskränkning av religionsfriheten.

Däremot finns det ett stort antal arbeten där dessa utstyrslar försvårar eller rent av omöjliggör bruket av dem på arbetsplatser. Men det är en annan sak än ett generellt förbud.

Så visst ska vi tillåta dessa bizarra och kulturfrämmande kreationer. Däremot ska man inte kunna kräva att bära dem i alla yrken. Bärarna ska inte heller skyddas från konsekvenserna av sina val att göra sig svåranställningsbara genom att leva på bidrag.

Vill kvinnan i fråga parasitera på sina föräldrar/släkt i stället för att arbeta så har jag inga synpunkter på det. Bidragspengar från norska skattebetalare ska hon rakt inte ha eftersom hon i praktiken väljer att inte ställa sig till arbetsmarknadens förfogande.
__________________
Senast redigerad av NSO 2016-09-20 kl. 22:49.
Citera
2016-09-20, 22:48
  #8
Medlem
sylvia.borins avatar
Jag är rasseparatist, så jag bemöter niqaber och andra tält med glädje. Nu är förvisso denna Leyla bosnier och vit, men de flesta tältbärare är ju rasfrämlingar. Jag anser det vara positivt att de beslöjar sig, ju mer desto bättre. Dels slipper man se dem och dels bidrar det till att hålla våra respektive folk åtskilda.

Jag tycker att det är löjligt att förbjuda tält, det vore bättre att repatriera orchkvinnorna på en gång.
Citera
2016-09-20, 22:56
  #9
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Finns nog en stor risk att hon kommer att leva på samhället hur som. Vem fan anställer någon i niqab?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...e95ed85a84.jpg

Jag ser inget problem med niqab i arbetslivet.

Dessutom är nog fördelarna med niqab större än nackdelarna, jag kan inte så direkt just nu komma på någon egentlig nackdel med niqab, däremot finns det ju en del fördelar, det kan vara så att kvinnan känner sig friare eftersom färre män då tar kontakt med henne, och det kan ju vara skönt för kvinnan att slippa om hon redan tillhör en man.
Citera
2016-09-20, 22:58
  #10
Medlem
grey.eagles avatar
Ja va säger man, att hon vill bestämma över sin kropp är väl en sund tanke.

Men VI bestämmer i vårat land.

Djävla trollpacka, å Journalisten är fan på samma nivå.
Citera
2016-09-20, 23:08
  #11
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Detta är så löjligt. Folk i Bosnien hade skrattat åt henne ifall hon kom till jobbet i det färggranna skynket. Så jävla trött på dessa "landsmaninnor" som säkert gift sig med en arab och där han sedan konverterat henne. Ingen jävel jobbade i burka innan kriget i Bosnien!
Citera
2016-09-20, 23:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSO

Vill kvinnan i fråga parasitera på sina föräldrar/släkt i stället för att arbeta så har jag inga synpunkter på det. Bidragspengar från norska skattebetalare ska hon rakt inte ha eftersom hon i praktiken väljer att inte ställa sig till arbetsmarknadens förfogande.

Absolut, om hon vill leva på sina föräldrar så är det en lösning. Frågan är om föräldrarna vill försörja sin dotter hur länge som helst. Kvinnan i fråga tänker sig kanske kunna leva på en framtida make, men om han har en vanlig inkomst blir det en låg standard.

Om hon vill leva på samhället så finns det i Sverige vissa regler. Jag vet inte hur de norska ser ut. I Sverige är grundidén att man inte ska kunna få socialbidrag om man har arbetsförmåga. Man ska då stå till arbetsmarknadens förfogande. Här blir det en del tolknings- och gränsdragningsproblem. Ska det anses att man inte står till arbetsmarknadens förfogande om man bär en niqab? Ja, säger jag. Man ska vara skyldig att göra sig anställningsbar, vilket på den svenska arbetsmarknaden betyder inte niqab.

Samma sak inträder om kvinnan i fråga kommer till arbetsförmedlingen och vill ha a-kassa eller hjälp att få ett arbete. En arbetssökande är skyldig att ta erbjudet arbete som kan anses lämpligt för personen, och även att flytta till annan ort om det finns arbete där.

Vi har redan våra regler och principer. Nu måste vi se till att de tillämpas. Det måste vara tydligt att man inte kan undandra sig att arbeta genom att hänvisa till religiösa påbud.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback