Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-10-06, 16:45
  #73
Medlem
Det är definitivt ett häftigt fordon. Jag kan hålla med T.S där till stor del, men det har också som vanligt funnits föregångare. Jag kanske överlappar vad andra sagt, men tråden börjar bli lång. Skulle kunna säga att nu har dom fått till det ordentligt. Inget förutom bränslet, som binder piloten/föraren, manöverbarheten är enorm.
*Hastigheten verkar vara åtminstone några hundra knyck av klipp att döma.
*Glidtalet är nog nära noll, som någon påpekade.
*Fossilt bränsle antar jag än så länge.
*Vätgas en möjlighet.
*Energieffektivt är det väl knappast. Kanske i trakterna av en helikopter i bästa fall. Med fossilt bränsle är det nog omöjligt att göra till ett mer allmänt fordon. Den tiden är förbi. Batteri är avlägset, men den "indirekta elen" vätgas kanske fungerar.
*Om alla 7 - 8 miljarder människor cirklar omkring någon gång varje dag har vi ett problem i alla tättbefolkade områden och även utanför dessa. Ska bli intressant att se hur trafikregler för det här fordonet skulle se ut.

Kanske kan det bli ett paradigmskifte för fordon, men säkert är det inte. Jag kan bara säga att jag gärna svävar omkring, som en fågel. Om det lyfter trots hinder, som stök i luftrummet och stor energiförbrukning återstår att se.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback