Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-10-05, 16:49
  #97
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Stort lycka till, till er som söker i år. Hoppas det går vägen.
När jag jobbade i Texas så träffade jag ett brödrapar som båda (!) lyckats vinna GC-lotteriet.
Citera
2018-11-25, 21:26
  #98
Medlem
Om man vinner ett GC, hur länge gäller det? Får man bo kvar i Sverige men flyga och vara obegränsat i USA? Eller måste man packa lådorna och flytta direkt (inom rimlig tid)?
Citera
2018-11-26, 02:05
  #99
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Om man vinner ett GC, hur länge gäller det? Får man bo kvar i Sverige men flyga och vara obegränsat i USA? Eller måste man packa lådorna och flytta direkt (inom rimlig tid)?
Poängen med ett GC är att man skall bosätta sig permanent i USA. Är man borta mer än sex månader på raken så blir man av med sitt GC. Åker du ofta in och ut ur landet och stannar borta längre än du är i landet så kan en CBP neka dig inträde i landet igen om han/hon anser att du tillbringar mer tid ute ur USA än i land. Så om man besvärar sig med att gå igenom hela processen (om man vunnit i lotteriet), så bör man ha för avsikt att faktiskt bo i landet, och det frågar om dina framtida planer i intervjun, och har du inte konkreta planer för ett liv i USA så blir du nekad, och turen går till näste man i kön.
Citera
2018-11-26, 06:49
  #100
Medlem
Bravess avatar
Får man det 10-åriga non-conditional greencardet om man vinner lotteriet och flyttar till USA? Eller är det fortfarande det 2-åriga conditional som gäller?
Citera
2018-11-27, 18:49
  #101
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Poängen med ett GC är att man skall bosätta sig permanent i USA. Är man borta mer än sex månader på raken så blir man av med sitt GC. Åker du ofta in och ut ur landet och stannar borta längre än du är i landet så kan en CBP neka dig inträde i landet igen om han/hon anser att du tillbringar mer tid ute ur USA än i land. Så om man besvärar sig med att gå igenom hela processen (om man vunnit i lotteriet), så bör man ha för avsikt att faktiskt bo i landet, och det frågar om dina framtida planer i intervjun, och har du inte konkreta planer för ett liv i USA så blir du nekad, och turen går till näste man i kön.
Är det vanligt att människor blir av med green card pga att de bor utomlands, trots att de besöker USA regelbundet? Jag känner förvisso ingen som fått green card genom lotteriet, så jag vet inget om vilka regler som gäller i de fallen. Jag är dock bekant med åtminstone två personer som aldrig någonsin varit bosatta i USA, men som flyger in ett par gånger per år för att inte bli av med green card. Dessutom känner jag många fler som har bott i USA men har flyttat ut, och därefter kör samma system. Jag har aldrig uppfattat någon oro för att de eventuellt skulle riskera att förlora GC så länge de gör regelbundna besök i landet.
Citera
  • 8
  • 9
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2765059

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback