Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-20, 00:08
  #1
Medlem
Valde dom av mina val av fiber leverantörer för dem har ingen startavgift och ingen bindningstid och medel pris men jag får åtminstånde 2 st 1-3 minuters internet avbrott om dagen.. höll på att skriva ner en lista av alla avbrott som jag tänkte skicka till dem och klaga men jag slarvade lite och sparade inte den och sen krasha datorn :P


Skit störande ifall ni sysslar med något där avbrott på internet går inte att leva med.

Vet att det inte är något jag gjort fel för jag har ingen wifi eller router.. det går direkten in till fiber dosan i väggen och båda mina datorer förlorar internet sammtidigt.
Citera
2016-09-20, 00:55
  #2
Medlem
jag har haft liknande problem, och då var någon kabel boven i dramat. testa byta nätverkskablar!
Citera
2016-09-20, 01:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
jag har haft liknande problem, och då var någon kabel boven i dramat. testa byta nätverkskablar!

Det låter otroligt osannolikt?
En av kablarna är helt ny och den andra kabeln har jag använt tidigare utan problem.
Internet avbrottet händer sammtidigt på båda datorerna och båda kablarna går direkten in i fiber dosan.
Citera
2016-09-20, 01:45
  #4
Medlem
christerys avatar
Jag bytte router från den finska skiten till en D-link och då försvann problemen.
Citera
2016-09-20, 02:03
  #5
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag bytte router från den finska skiten till en D-link och då försvann problemen.
Först och främst undrar jag vad du menar med "den finska skiten", sen vill jag poängtera att om du läst tråden så skulle du sett att TS inte använder router.

Ditt inlägg är med andra ord fullständigt irrelevant.

Till TS:

Gör det du har inne på, logga några tidpunkter när nätet går ner. Få med klockslag både när det går ner och kommer tillbaka, kontakta sedan bredbandsbolaget.

Jag vill som alltid poängtera att man får den hjälp och support man förtjänar, var trevlig mot den person du kommer i kontakt med så ökar dina chanser att få bra hjälp.

//Tripportreat
Citera
2016-09-20, 02:06
  #6
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Först och främst undrar jag vad du menar med "den finska skiten", sen vill jag poängtera att om du läst tråden så skulle du sett att TS inte använder router.

Ditt inlägg är med andra ord fullständigt irrelevant.

Till TS:

Gör det du har inne på, logga några tidpunkter när nätet går ner. Få med klockslag både när det går ner och kommer tillbaka, kontakta sedan bredbandsbolaget.

Jag vill som alltid poängtera att man får den hjälp och support man förtjänar, var trevlig mot den person du kommer i kontakt med så ökar dina chanser att få bra hjälp.

//Tripportreat
Jag har åxå BBB men har en router emellan, har inte sett lösningen utan en router i alla fall.
Citera
2016-09-20, 02:13
  #7
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag har åxå BBB men har en router emellan, har inte sett lösningen utan en router i alla fall.
Det spelar ingen roll vad du har sett eftersom TS uppenbart inte använder router, det står i trådstarten.

Många som har bredband via fiber/stadsnät har ett bredbandsuttag där det går alldeles utmärkt att koppla in en dator utan router. Vissa leverantörer har i vissa nät en lösning som kräver att man använder en router som de tillhandahåller, det är långt ifrån alla som har det så och eftersom TS uppenbarligen får nätåtkomst utan router så gäller definitivt inte hans fall.
Citera
2016-09-20, 06:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltidsammavisa
Det låter otroligt osannolikt?
En av kablarna är helt ny och den andra kabeln har jag använt tidigare utan problem.
Internet avbrottet händer sammtidigt på båda datorerna och båda kablarna går direkten in i fiber dosan.

Nu vet inte jag vad du har för nätverksutrustning, men det kan var något fel på den som behöver åtgärdas. Om det är Bredbandsbolaget som är nätägaren, då får du kontakta deras support.


Här hittar du svar på vanliga frågor som rör din fiberanslutning.
Citat:
Internet försvinner med jämna mellanrum, varför då?

Din inkopplade dator och/eller router förnyar löpande den IP-adress den blivit tilldelad. Om routern eller datorn misslyckas med det kan ett avbrott uppstå, du måste då starta om eventuellt modem, router och/eller dator för att bredbandet ska fungera igen. Har du router, koppla bort den och se om problemet kvarstår. Om det försvinner, kontakta din routersupport för uppgraderingar.

Skulle du ha samma symptom när du är direktansluten till datorn kan det vara nätverkskortets drivrutin som orsakar problemet. Prova därför med en annan dator och se om problemet försvinner. Observera också att, i sällsynta fall, kan också vissa brandväggar orsaka detta.
Citera
2016-09-20, 08:10
  #9
Medlem
Under alla år som jag har varit kund har jag haft väldigt lite problem med Bredbandsbolaget (driftstörningar). Det jag har märkt är att överföringshastigheten kan vara lägre än vad de lovar så det bör man kolla då och då.
Citera
2016-09-20, 08:16
  #10
Avstängd
jonnajo88s avatar
Jag har helt avvikande åsikt om BBB än TS. Funkar klockrent och jag har snabbare uppkoppling än vad jag betalar för. Arbetar ofta hemma och detta skulle inte fungera om det strulade. Haft BBB i 8-10 år. Jag skulle kontakta dem om jag fick ständiga avbrott för felsökning. Sedan skiljer det sig säkerligen var man befinner sig.
Citera
2016-09-20, 08:31
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltidsammavisa
Det låter otroligt osannolikt?
En av kablarna är helt ny och den andra kabeln har jag använt tidigare utan problem.
Internet avbrottet händer sammtidigt på båda datorerna och båda kablarna går direkten in i fiber dosan.

Vad heter fiberdosan?

Från BBB får du 5 IP-adresser så du behöver ingen router för att köra upp till 5 enheter men du måste väl åtminstone ha en switch. Är alla uttag i fiberdosan avsedd för internet eller är det ett för dator, TV, respektive telefoni.
Citera
2016-09-20, 14:40
  #12
Medlem
Är ni säkra att ni inte har samma problem med BBB? jag menar liksom, sådana små avbrott kanske inte flesta användare är något som ni märker av. Jag använder internet rätt mycket och tungt så darför märker jag det av lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad heter fiberdosan?

Från BBB får du 5 IP-adresser så du behöver ingen router för att köra upp till 5 enheter men du måste väl åtminstone ha en switch. Är alla uttag i fiberdosan avsedd för internet eller är det ett för dator, TV, respektive telefoni.

Står inget modell nummer vad jag kunde se på någon sida men det ser ut som det står att det är en Rnycore och uttagen är LAN 1 till 4.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback