2016-09-19, 20:28
Medlem
LaZZi3s avatar
Hej, ja egentligen är det väl bara att försöka pallra sig iväg till banken och prata med dem där på ett möte. Men tänkte slänga ut frågan här först.

Bor med sambo. Hon äger en bostadsrätt, värd idag ca 450 000. Köptes för 150 000 och med ett lån på ca 115 00 idag. Hon är sjukskriven, får in typ 11 000 i månaden. Jag är nyexad och får idag 25 000 i lön (Brutto).

Jag har i och med mina studier inte kunnat spara undan några pengar och min sambo har heller inte något sparat. Men det finns ju pengar i lägenheten som idag ägs av min sambo, efter skatt och återbetalning av det lånet återstår ju om min värdering stämmer ca 200 000.

Utan att innan sälja den, tror ni att det är möjligt att få ett lån på runt 700 000 för en större bostad. Ekonomiskt skulle vi klara av att betala det med marginal. Men i och med att vi inte har något kapital kan vi ju inte betala en handpenning på ett lån innan vi fått lägenheten såld.

Kan banken gå med på att låna ut pengar utan att vi lämnat en handpenning direkt eller måste vi försöka sälja först och sedan leta oss runt. Eller är det bara att sitta lugnt i båten och spara undan pengar i ett halvår och sedan se vad man har för chanser?

Förstår att det inte är någon av er som vet garanterat, men tror ni att det är lönt att boka in ett möte med banken?

/Tack.
Citera
2016-09-19, 20:34
Medlem
Hej, borde inte vara något problem, men dom kan nog bli oroliga ang sjukskrivningen, men kan ni visa att det är temporärt så borde det inte vara ngt problem, är hon sjuksriva pga psykisk ohälsa tror jag kanske det kan vara svårare.

Det enklaste är ju givetvis att sälja, men med lång utflyttningstid innan ni köper. Då borde banken inte vara ngt problem.
Citera
2016-09-19, 23:51
Medlem
Xer0s avatar
Det går att göra på båda sätten, antingen så säljer man först, och köper sen, eller så köper man först och säljer sedan. Vid det senare kan man få ett sk. överbryggningslån från banken.

Om du väljer det skall du dock vara stenhård med att du vill ha in förbehåll i köpekontraktet för den nya bostaden att det gäller endast under förutsättning att du får din nuvarande bostad såld till förväntat pris.

Mäklaren kommer att slingra sig och hålla på "Det brukar vi aldrig ha nu fört tiden, bla bla.". Skit i honom. Säg att du vill ha det, annars blir det ingen affär och att de är fria att välja en annan budgivare i så fall.

Det är nämligen såhär att om du skriver på ett köpekontrakt utan försäljningsklausul så är det du som blir skadeståndsskyldig om du senare inte kan uppfylla kontraktet pga. att du inte lyckas få din nuvarande lägenhet såld. Att inte fullfölja köpekontraktet är ett kontraktsbrott om det inte finns en klausul som gör att kontraktet hävs.
Senast redigerad av Xer0 2016-09-19 kl. 23:58.
Citera
2016-09-20, 07:01
Medlem
De flesta banker kräver att du ska ha ett påskrivet försäljningskontrakt för din nuvarande bostad senast den dag då det nya lånet ska tas upp. Du behöver alltså inte nödvändigtvis sälja innan du köper (i betydelsen skriver på ett köpekontrakt). Men du måste ha krängt din nuvarande bostad (i betydelsen ha ett påskrivet säljkontrakt) senast tillträdesdagen på din/er nya bostad. Här kan det vara bra att redan idag ta kontakt med en mäklare, så att ni tar foton och allt sådant i förebyggande syfte. När ni väl skrivit på kontrakt för en ny bostad behövs bara ett samtal till er mäklare, som då omgående kan publicera annonsen på nätet.

Överbyggningslån är något helt annat, det är bara för att låna pengar till handpenningen på den nya bostaden (vanligtvis betalar man ju in handpenningen i omedelbar anslutning till att man skriver på köpekontraktet).

Bra tips om förbehållet i köpekontraktet (som du givetvis inte ska acceptera i ditt eget säljkontrakt). Förbehållet är faktiskt en nödvändighet för dig som köpare när du inte sålt redan, men du ska inte räkna med att säljaren nödvändigtvis accepterar förbehållet. Mäklaren har inget att säga till om, så den kan du strunta i. Mäklaren är skyldig att till säljaren framföra din begäran, sen är det säljaren som avgör hur de vill göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in