Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-09-19, 21:42
Medlem
cacas avatar
Finns i de flesta större butiker som ICA, Coop med flera,,,
Citera
2016-09-19, 22:33
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Tänk er för bara innan ni handlar. Jag är inte ofta ett föredöme när det kommer till miljön, men just här känns det angeläget.

"De flesta räkodlingar anläggs i mangroveområden, för att de ligger nära havet och man behöver god tillgång på vatten. Marken är ofta billig för räkodlarna, som sällan tar ansvar för miljön och människorna runtomkring utan kan dra vidare när odlingarna inte längre är produktiva...För räkodlarna är det lönsamt att odla scampi, eftersom de inte behöver stå för alla kostnader. Det är inte dom som betalar för miljöförstöringen, det minskade fisket, hälsoproblem för människorna runt omkring odlingarna det försämrade skyddet mot stormar och andra negativa effekter som kommer av odlingarna. Det är oftast några få personer som tjänar pengar på kort sikt på räkodlingarna, medan både lokalbefolkningen och miljön påverkas negativt under en lång tid."

http://kontakt.naturskyddsforeningen...om-tigerrakor/
Vem fan skiter inte hur det går med deras jävla apländer, bara vi får våra goda räkor. Ska ta deras råd med en näve salt-överdriver. Samma med svenska räkan o nu plötsligt är näten fulla bara sådär..nejdu. Jag kommer fortsätta äta mina friterade JÄTTE räkor o hoppas thaifanskapen bara har träsk kvar när jag är mätt.
Citera
2016-09-19, 22:42
Medlem
ps870s avatar
Nu vet jag inte vad det är för affärer du kollat i. Men testa en mataffär som t.ex ICA eller Coop och kolla i frysdisken eller om det finns en fiskdisk. Jag har utan problem hittat råa räkor på just sådana ställen.
Lycka till.
Citera
2016-09-19, 23:24
Medlem
Firewaias avatar
Vilken delikatessbutik som helst. Går folk till ICA när de ska tillaga sånt här? Trodde namnet "Delikatessbutik" var avslöjande nog.
Citera
2016-09-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Lite så är det. Men vi får det utbud vi förtjänar, gemene man vill ha billig och lättlagad mat. Vi saknar en kulinarisk tradition i det här landet brunsås.

http://www.picard.se/stockholm/hela-...-per-800g.html
https://www.mathem.se/varor/kungsrakor

Vilket larv.

Om vi pratar utbud så finns det mest i USA, men det är inte för att de har en fantastisk mattradition.

Min fru är från södra Italien, där finns fantastiska råvaror. Men ingen skulle komma på den idiotiska idén att gnälla för att det inte finns färska räkor från ett hav tusentals mil bort. Man har fantastiska råvaror från närområdet. Resten struntar man i.
Citera
2016-09-21, 10:39
Medlem
"svenska" råa räkor har jag svårt att tro finns i kommersionellt syfte, det är liksom gjejen att trålarna kokar dessa ombord direkt efter fångsten medan dom lever, det är det som menas med färska räkor..... skulle man först frysa dom och sedan koka dom kan aldrig dom få etiketten färska.

viva färska västkusträkor - bott i Grebbestad många år!
Citera
2016-09-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seminole
Det finns okokta smögenräkor att få tag på..
Var? Smögenräkor kokas på båten direkt när de fiskas...
Citera
2017-04-05, 02:22
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Var? Smögenräkor kokas på båten direkt när de fiskas...
Kontakter är A och O. Känner du någon som jobbar med fiske eller i hamn? Prata med dem. Om inte de vet så fråga i fiskbutik eller i fiskdisken i butiken där du bor. Var beredd på att det kan vara ruskigt dyrt dock. Det är i lite av en juridisk gråzon så berätta inte för alla du känner och bjud folk på dem utan ät dem själv eller med folk du litar på.
Citera
2017-04-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Kontakter är A och O. Känner du någon som jobbar med fiske eller i hamn? Prata med dem. Om inte de vet så fråga i fiskbutik eller i fiskdisken i butiken där du bor. Var beredd på att det kan vara ruskigt dyrt dock. Det är i lite av en juridisk gråzon så berätta inte för alla du känner och bjud folk på dem utan ät dem själv eller med folk du litar på.

HAHAHAHHAHA.. nej....
Citera
2017-04-07, 14:53
Medlem
Nemjungs avatar
Råa räkor... Antar att du menar de asiatiska tiger räkorna? Finns väl i varje frysdisk numera. Även färska hos fiskhandlaren. Färska svenska/norska råräkor däremot kan nog vara svårt att få tag i om man inte beställer hos sin fiskhandlare. Alltså räkorna som man oftast köper kokta inför fredagen De är ju förövrigt smarriga råa med..
Citera
2017-04-07, 15:35
Medlem
onnyts avatar
Råräka säljs nästan dagligen på Göteborgs Fiskauktion. Mycket av dessa går till rökning och en del säljs över disk i fiskbutiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in