Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-04, 04:11
  #13
Medlem
Ja, vikter är godkänt. Löste det själv med vikter och en falsk vägg. Vapenskåpet syns inte.
Citera
2016-12-05, 20:00
  #14
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
150 kilo är alldeles för låg viktgräns egentligen.

Jag har 2 fullhöjds-skåp bultade ihop sida vid sida ca 400kg total tomvikt, samt 8 kemankare i betonggolvet, 4 expander i betongväggen. Larmad ståldörr till vapenrummet i källaren. Räknar med att grejerna finns kvar.

/capmac

Om vi bortser från argumentet att man inte ska vara vapenägare i lägenhet, vad är normalt tillåtet att åsamka vägg och golv i lägenhet?
Citera
2016-12-05, 20:43
  #15
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Om vi bortser från argumentet att man inte ska vara vapenägare i lägenhet, vad är normalt tillåtet att åsamka vägg och golv i lägenhet?

Jag började mitt vapenägande i lgh. Hade ett bra förrådsutrymme inne i lgh där jag fick skruva även i golvet, samt 200kg skåp.

Lite enkelt sett, inget, som motsvarar lagens krav på fastbultning.

Jag ser 2 alternativ:

1. Kontakta Brf eller Hv och försök i samråd med t ex en fastighetsansvarig få tillstånd till tillräcklig bultning. Expander eller kemankare i golv eller vägg om dessa är riktig betong. Rejäla franska om du kan hitta tillräcklig regel bakom. Erbjud att stå för en överenskommen summa för återställning.

Har man bara moderna gipsväggar med plåtregel och ett golv man inte kan/får göra åverkan på vete fan om det ens är möjligt att uppfylla lagkrav, gå då direkt till 2..

2. Har du ovillig brf/hv, eller bara moderna innerväggar att jobba med, satsa på ett tungt eller viktat skåp så att det på det sättet uppfyller lagkravet, skruva sedan fast det så gått det går för att hindra tippning och ytterligare försvåra tillgrepp. Sätt t ex 4 mollypluggar in i väggen.

/capmac
Citera
2016-12-06, 01:58
  #16
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jag började mitt vapenägande i lgh. Hade ett bra förrådsutrymme inne i lgh där jag fick skruva även i golvet, samt 200kg skåp.

Lite enkelt sett, inget, som motsvarar lagens krav på fastbultning.

Jag ser 2 alternativ:

1. Kontakta Brf eller Hv och försök i samråd med t ex en fastighetsansvarig få tillstånd till tillräcklig bultning. Expander eller kemankare i golv eller vägg om dessa är riktig betong. Rejäla franska om du kan hitta tillräcklig regel bakom. Erbjud att stå för en överenskommen summa för återställning.

Har man bara moderna gipsväggar med plåtregel och ett golv man inte kan/får göra åverkan på vete fan om det ens är möjligt att uppfylla lagkrav, gå då direkt till 2..

2. Har du ovillig brf/hv, eller bara moderna innerväggar att jobba med, satsa på ett tungt eller viktat skåp så att det på det sättet uppfyller lagkravet, skruva sedan fast det så gått det går för att hindra tippning och ytterligare försvåra tillgrepp. Sätt t ex 4 mollypluggar in i väggen.

/capmac

Just så.

När jag bodde i lägenhet kommunalt bostadsbolag fick jag inte bulta vapenskåpet, utan var hänvisad till vikter.

När jag senare hyrde bostad av privat hyresvärd fick jag ha skåpet bultat, men hyresvärden ville bulta skåpet själv så att det blev ordentligt gjort utan att skada huset jag hyrde.

Nu när jag bor i eget hus har jag bultat mina skåp själv. Sotaren framförde dock synpunter på att jag bultade det ena i murstocken.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2016-12-06 kl. 02:00.
Citera
2016-12-06, 23:01
  #17
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jag började mitt vapenägande i lgh. Hade ett bra förrådsutrymme inne i lgh där jag fick skruva även i golvet, samt 200kg skåp.

Lite enkelt sett, inget, som motsvarar lagens krav på fastbultning.

Jag ser 2 alternativ:

1. Kontakta Brf eller Hv och försök i samråd med t ex en fastighetsansvarig få tillstånd till tillräcklig bultning. Expander eller kemankare i golv eller vägg om dessa är riktig betong. Rejäla franska om du kan hitta tillräcklig regel bakom. Erbjud att stå för en överenskommen summa för återställning.

Har man bara moderna gipsväggar med plåtregel och ett golv man inte kan/får göra åverkan på vete fan om det ens är möjligt att uppfylla lagkrav, gå då direkt till 2..

2. Har du ovillig brf/hv, eller bara moderna innerväggar att jobba med, satsa på ett tungt eller viktat skåp så att det på det sättet uppfyller lagkravet, skruva sedan fast det så gått det går för att hindra tippning och ytterligare försvåra tillgrepp. Sätt t ex 4 mollypluggar in i väggen.

/capmac

Tackar. Det får bli ett NL12 på 150kg
Citera
2016-12-08, 12:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Om vi bortser från argumentet att man inte ska vara vapenägare i lägenhet, vad är normalt tillåtet att åsamka vägg och golv i lägenhet?
Varför skulle man inte vara vapenägare i en lägenhet? Det måste ju vara från hem till hem hur säkerheten att komma in i trapphus o lägenhet ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac

Jag ser 2 alternativ:

1. Kontakta Brf eller Hv och försök i samråd med t ex en fastighetsansvarig få tillstånd till tillräcklig bultning. Expander eller kemankare i golv eller vägg om dessa är riktig betong. Rejäla franska om du kan hitta tillräcklig regel bakom. Erbjud att stå för en överenskommen summa för återställning.
/capmac

Bor man i en brf som man "äger" kan jag inte se varför man skulle behöva ha styrelsens godkännande för att bulta fast ett vapenskåp, så länge man inte förstör lägenheten. Sitter i styrelsen i vår förening och om någon frågade om den fick borra i väggarna skulle jag tror att personen blivit galen.Bultar du i golvet så är det ju ditt eget golv du förstör. Bor man som hyresgäst kan man ju bli skyldig att ersätta hyresvärden för skador på tex golv. Sätta igen borrhål i väggen är ju en baggis och inget som en värd kommer kunna märka om man vet vad det är för färgnyans etc. Tycker att ni göra saker lite mer komplex än vad den behöver vara, under förutsättning att man har betongväggar att dra fast skåpet i.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback