Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-19, 10:55
  #1
Medlem
CommonSenses avatar
Vad är det för skilland? Båda innehåller nästan samma mängd kolhydrater per 100g. Varför hoppas folk över makaroner och äter ris iställe? Jag personligen gillar pasta mer än ris
Citera
2016-09-19, 10:57
  #2
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Vad är det för skilland? Båda innehåller nästan samma mängd kolhydrater per 100g. Varför hoppas folk över makaroner och äter ris iställe? Jag personligen gillar pasta mer än ris
Det är mest asiater som äter ris, pasta är mer italienskt. Jag gillar pasta mest.
Citera
2016-09-19, 11:02
  #3
Medlem
Ris innehåller en hel del arsenik. Fullkornsris och riskakor är värst. Livsmedelsverkets råd är max fyra gånger i veckan.
Citera
2016-09-19, 11:17
  #4
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Det är mest asiater som äter ris, pasta är mer italienskt. Jag gillar pasta mest.

då borde vi svenskar hålla oss till potatis

Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ris innehåller en hel del arsenik. Fullkornsris och riskakor är värst. Livsmedelsverkets råd är max fyra gånger i veckan.

jaså? hade jag ingen aning om, då borde man kanske dra ner på riset
Citera
2016-09-19, 11:24
  #5
Medlem
Ris är den enda stapelvaran av stärkelse som inte ger gaser i magen.
Arseniken får man bort till största delen om man kokar riset "vått", alltså häller bort mycket vatten när riset är klart. Jag brukar ha 3 dl ris till 1,5 liter vatten. Källa.
__________________
Senast redigerad av Redax 2016-09-19 kl. 11:27.
Citera
2016-09-19, 11:26
  #6
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ris är den enda stapelvaran av stärkelse som inte ger gaser i magen.
Arseniken får man bort till största delen om man kokar riset "vått", alltså häller bort mycket vatten när riset är klart. Jag brukar ha 3 dl ris till 1,5 liter vatten. Källa.
Ja, tycker att potatis ger mycket gas!
Citera
2016-09-19, 11:46
  #7
Medlem
Pecanpies avatar
Tror att många äter det ena eller andra beroende på tillbehör. Alltså att man är lite i-tjatad sen barn att man äter makaroner med köttfärssås tillsammans och kyckling med ris tillsammans.

Själv äter jag sällan ris eftersom jag tycker det är mindre gott samt är svårare att koka. Föredrar dock couscous överlag över både pasta eller ris. Fast bäst är potatis.
Citera
2016-09-19, 13:14
  #8
Medlem
Tungknulla-asss avatar
Jag älskar bulgur, mest för att ordet "BULGUR" ligger så fint i munnen!
Citera
2016-09-19, 13:34
  #9
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Ja, tycker att potatis ger mycket gas!
+1 ingen nackdel att vara gasig brukar släppa mig så ofta det bara går 🐸
Citera
2016-09-19, 13:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
Tror att många äter det ena eller andra beroende på tillbehör. Alltså att man är lite i-tjatad sen barn att man äter makaroner med köttfärssås tillsammans och kyckling med ris tillsammans.

Själv äter jag sällan ris eftersom jag tycker det är mindre gott samt är svårare att koka. Föredrar dock couscous överlag över både pasta eller ris. Fast bäst är potatis.
Ris är enligt mig bland det enklare man kan koka. Det enda jag har haft problem med var att hitta rätt temperatur men det blev bara ett misslyckat kok.
Citera
2016-09-19, 13:56
  #11
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
+1 ingen nackdel att vara gasig brukar släppa mig så ofta det bara går 🐸

Jobbigt om man ska marka/böja om det trycker på i baken.
Citera
2016-09-19, 14:28
  #12
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jobbigt om man ska marka/böja om det trycker på i baken.
Det kan sluta dåligt


Fast många påstår att dom blir mättare av ris än pasta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback