Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-19, 05:51
  #1
Medlem
Jag började cykla på en racer i somras men nu är det inte sommar längre och därför behöver jag uppdatera min garderob lite. Men jag vet inte med vad. Jag skulle vilja ha kläder som passar för cykling i 5 - 15 grader varmt. Jag skulle uppskatta om ni som varit med förr kom med lite tips. Jag vet att alla upplever kyla och värme olika men det hade varit trevligt ändå.

Det som jag i dagsläget har i cykelgarderoben:
Bib-shorts
Enkel cykel T-shirt, som en löpartröja
Enkel långärmad cykeltröja, samma "modell som t shirten".
Strumpor, bl.a ett par thermal.
"kortfingrade handskar".

Sedan har jag en längdåkningsjacka med. Vad tror ni om den?

Som ni ser så är jag inte så redo för hösten. Så berätta vad ni kör med och vad som passar bra och dåligt osv.
Citera
2016-09-19, 07:25
  #2
Medlem
Längdskidjackan blir nog bra plus ett par varma handskar!

Jag är också ny på landsvägscykling (kört en del MTB tidigare) och jag planerar att investera arm- och benvärmare nu. Jag har också att ha linnen i merinoull närmast kroppen när det börjar bli kallare, funkar bättre än syntet när man blir svettig tycker jag.
Citera
2016-09-19, 08:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteride
Längdskidjackan blir nog bra plus ett par varma handskar!

Jag är också ny på landsvägscykling (kört en del MTB tidigare) och jag planerar att investera arm- och benvärmare nu. Jag har också att ha linnen i merinoull närmast kroppen när det börjar bli kallare, funkar bättre än syntet när man blir svettig tycker jag.

Ja varma handskar känns som ett måste. Kommer nog också investera i en halsvärmare (heter det så?) och en liten mössa. Men kör du i shorts+benvärmare och nöjer dig med det?
Fötterna vet jag inte hur jag ska värma ännu.
Citera
2016-09-19, 17:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenThingsGoWrong
Ja varma handskar känns som ett måste. Kommer nog också investera i en halsvärmare (heter det så?) och en liten mössa. Men kör du i shorts+benvärmare och nöjer dig med det?
Fötterna vet jag inte hur jag ska värma ännu.

Jag har långa cykelbyxor som jag kan ta till, jag tror att det ska räcka. Jag vet inte heller hur jag ska göra med skorna, men det verkar ju finnas en mängd överdragsvarianter. Kanske får man köpa ett extra par skor med plats för tjock socka också... Tror att halsvärmaren kallas "buff".
Citera
2016-09-19, 18:29
  #5
Medlem
xdrs avatar
Varma tights/cykelbyxor och vindjacka räcker rätt långt, handskar och buff också.
Citera
2016-09-19, 19:53
  #6
Medlem
Då blir det ett par enklare bib-tights med lite fleecefodring. Benen är det jag är minst oroad över. Sen blir det en färgglad "buff", ett par nya handskar (http://www.gripgrab.com/product/hurricane), ett par skoöverdrag som ska skydda mot kall och våt väderlek samt en söt liten mössa.
Utöver detta så kommer jag ha sommarcykeltröja och längdåkningsjacka och strumpor anpassade för kyla.
Kommer jag överleva med detta i temperaturer ner mot 5-7 grader? Behövs tåskydd?
Jag minns barndomens ishockeydagar med polarna som slutade med halvt förfrusna händer och fötter med skräck .
Citera
2016-09-19, 22:10
  #7
Medlem
Största problemet på den kalla årstiden tycker jag är fingrar, fötter och huvud. Resten gör inte så mycket på kortare turer om det inte är svinkallt. Om det bara är kallt så är det bara att pälsa på med underställ och vindtäta plagg.
På händerna är det vattentäta handskar eller tumvantar för längdskid- eller turåkning. På fötterna är det vinteröverdrag eller vintercykelskor. Riktiga cykelskor för vintern är bäst och sitter på bra. Överdrag kan ta in vatten underifrån och vanliga cykelskor är inte varma. På huvudet blir det någon typ av mössa. Anpassas efter väderlek och temperatur. Sen är det vettigt att ha med sig extra strumpor, handskar och mössa när man är ute om/när de blir blöta.
Citera
2016-09-19, 22:14
  #8
Medlem
Jag tror att det direkt avgörande är hur mycket man svettas. då väljer man kläder efter det.
Citera
2016-09-19, 22:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag tror att det direkt avgörande är hur mycket man svettas. då väljer man kläder efter det.

Utveckla gärna det där.
Citera
2016-09-21, 23:05
  #10
Medlem
nannous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenThingsGoWrong
Utveckla gärna det där.

Vissa blir varmare av motion än andra. När jag och tjejen kör landsväg nu när temperaturen sjunker kör jag med korta bibs, t-shirt och armvärmare utan handskar utan att bli kall. Hon kör med långa handskar, två lager på överkroppen och långa byxor och håller ungefär samma värme. Vi är ungefär lika vältränade. En fingervisning kan vara att du ska vara sval i början av turen om du kör längre än halvmilen eller har en kuperad väg till dit du ska. Annars blir du för varm under turen. En liten sadelväska med tunn vindjacka som är vattenavstötande att antingen ta på eller av. Aldrig jacka med luva. Den blir som en fallskärm. Det finns både fleecefodrade arm och benvärmare och lightversioner av dessa. Gripgrab är skitbra. De gör också bra handskar, både långa och korta. En tunn cykelmössa/huvudband under hjälmen. För skorna finns olika överdrag, men om du får plats kan du ha en extra sula i skon. Behöver inte vara något speciellt, klipp till några mjuka tunna som följer med exempelvis joggingskor.

Om du planerar att använda plaggen ofta är det värt att lägga någon hundring extra på ett kvalitétsmärke. De har både bättre material och håller längre. Sen kan man tycka att de är snyggare än socjackor från stadium. Kolla efter gore, specialized och i viss utsträckning Craft och scott.
Citera
2016-09-22, 00:23
  #11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteride
Längdskidjackan blir nog bra plus ett par varma handskar!

Jag är också ny på landsvägscykling (kört en del MTB tidigare) och jag planerar att investera arm- och benvärmare nu. Jag har också att ha linnen i merinoull närmast kroppen när det börjar bli kallare, funkar bättre än syntet när man blir svettig tycker jag.

Snarlik design skulle jag säga i jämförelse med en cykeljacka. Minus fickorna på ryggen förstås, men det behövs kanske inte?
Citera
2016-09-22, 07:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Snarlik design skulle jag säga i jämförelse med en cykeljacka. Minus fickorna på ryggen förstås, men det behövs kanske inte?

Min längdskidjacka av enklare snitt har faktiskt en ficka på ryggen, men det kanske inte alla har så klart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback