Citat:
Ursprungligen postat av
MrFred
Min telefon som blev stulen har sparat alla mina kortnummer, giltig och sluttdatum som jag har haft genom aren. Alltsa, om jag vill beställa nagot över nätet sa när jag kommer till att skriva in mitt korttnummer sa har jag alltsa tre sparade kort som jag kan välja pa. Dock maste jag skriva in de 3 siffrorna pa baksidan av kortet.
Borde jag vara orolig att den som har stulit kortet kan göra köp pa mitt kort? Men han har ju inte de där 3 siffrorna och de finns ingenstans skrivet i min telefon. Jag ringde min bank och hon sa att jag inte borde vara orolig om han inte hade de 3 sista siffrorna. Men att jag gör det pa egen risk.
Vad hade ni gjort?
Spärra korten omedelbart, och inom några dagar får du nya kort, med nya nummer. Det enda kortet jag har i min mobil, är för Uber, och bara för Uber. Kortet har jag satt en kreditgräns på 5000:-, vilket är rymligt tilltaget för att bara åka Uber med. Jag skulle aldrig lägga in alla mina kort i mobilen, har inte ens swish. Läste att bankerna idag ser mobilen som en "värdehandling", som man har höga aktsamhetskrav på, lika höga som på fysiska kort. Så spärra!
Innan du spärrar, spring till en bankomat och ta ut cash, så du klarar vardagen tills de nya korten kommer.