Citat:
Ursprungligen postat av
wurhan
Väldigt tveksamt att det skulle hålla i rätten med tanke på våldet som verkar ha använts, den har helt enkelt inte varit i proportion.
Problemet är inte proportionen. Det verkar enligt media nu som att personen fick en spark, och det hade inte varit omöjligt att hävda nödvärn då. Däremot verkar det som att offret spottade och hotades, men sedan sprang bort när han konfronterades och fick en spark efter att han sprungit typ tio meter och om det är så blir det kanske juridiskt svårt att få det till nödvärn.
Citat:
Ursprungligen postat av
wurhan
Man kan tyvärr inte göra antaganden om att personen kanske skulle dra upp en ak5 med granattillsats och avfyra den i pannan på en, man utgår från det angrepp man utsätts för där och då. Du tolkar lagtexten fel helt enkelt, i praktiken betyder "överhängande" i samband med nödvärnsrätten tex att personen drar upp en kniv och börjar jaga dig osv.
Svammel. Man har nödvärnsrätt även om man inte tror att personen tänker trolla fram en AK5 ifall man har goda skäl att tro att han är på väg att gå till anfall. T.ex. om en person ställer sig i fighting stance, uttalar hot och går in i din personliga sfär bör det vara uppenbart motiverat att använda nödvärn innan personen hinner attackera.
Citat:
Ursprungligen postat av
wurhan
Detta med att brottsoffret var "pundare", endast sett det skrivas i tråden, finns det någon källa på att han nyttjade narkotika och hur är det relevant för tråden? Insuerar man att personer som eventuellt har drogproblematik förtjänar att dö eller är mindre värda?
Hur det är relevant för tråden att den döde kan ha varit en kriminell person som var hög och muckade gräl? Ja, det är väl relevant som potentiell förklaring till varför det gick som det gick för honom. Förstår du inte det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Danne90
Jag brukar inte döda dem men jag är å andra sidan laglydig medborgare.
Hur ofta brukar människor spotta på dig och hota dig? Om du inte har varit i den aktuella situationen kan du inte uttala dig ett skit om vad du "brukar" göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Danne90
Det uppstod bråk på en parkering i Landskrona en gång där en blatte slog till en kärring som föll illa och dog. Jag antar att du tycker att hon får skylla sig själv med?
Hade kvinnan provocerat och hotat blatten eller är det bara du som har extrem otur när du tänker?
Citat:
Ursprungligen postat av
Varulv
Det är ju du som gapar och skriker som ett litet barn. Jag sa att det är troligare att våldet är orsaken till hjärnblödningen än något annat för tillfället, framförallt eftersom han legat inlagd på sjukhus och har därför inte brukat amfetamin under tiden (om det där ens är sant).
Fast nu dog han ju just efter att han hade släppts från sjukhuset och kunde återgå till sina vanliga rutiner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varulv
Jo, jag har förstått att du tycker det är okej att folk dör för spottloskor.
Det är ju ingen som tycker det, men om tillräckligt många vänsterextremister beter sig dåligt och måste tillrättavisas så ökar ju successivt risken för att någon av dem ska stryka med när något går snett. Det är enkel matematik och ansvaret ligger hos de som inte kan bete sig från början (vänstern), inte de som tvingas ta deras skit och bemöta den (Motståndsrörelsens aktivister).
Citat:
Ursprungligen postat av
Tridnod
Ok, omvända förhållanden. Kommer tonen vara likadan från Er nationella? Kommer ni vara lika snabba att reflektera över möjligheten att en av Era fick skylla sug själv eller att det var sjukvårdens fel?
Radikalvänstern är inte det - de skriver snyftböcker om sina så det kan vi släppa. Vi kan också släppa att nationella inte spottar/knarkar. Sådant beteende har jag sett själ.
Nå, tror ni att ni skulle vara lika konsekventa i argumentationen med samma premisser?
Ärligt talat, så ja. Vi skulle inte försöka göra en händelse till något den inte är eller försvara ett beteende som inte går att försvara. Sedan hade man såklart beklagat sig över att en i övrigt bra människa dog, men om han grävde sin egen grop så går det ju inte riktigt att skylla på någon annan.
Här kan väl också tilläggas att det bara verkar vara vissa extra gnälliga vänsterextremister som försöker lägga stor skuld på Motståndsrörelsen för detta, men många verkar ju se att det är orimligt och den här grejen verkar inte bli lika stor som Showan-händelsen i Malmö.