Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-18, 14:50
  #1
Medlem
Citat:
TONFISK I ÖRESUND!!!!!
Nu har vi precis sett tonfisk i full fart utanför Landskrona. 6-7 man fick bevittna detta. 12-15 gånger lämnade dom ytan med snabba hopp.
Som närmst 20 meter från båten. Tyvärr inga foton på det ännu. Vi spanar vidare!
https://www.facebook.com/Landskronab...6232313519123/


Tidigare dagar har man sett blåfenad tonfisk i skagerak och idag kom rapporter om att tonfiskarna har tagit sig till öresund!

Vad tror ni, är det ett förvirrat stim vi ser eller har tonfisken kommit tillbaka för att etablera sig i svenska vatten?
Citera
2016-09-18, 14:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
https://www.facebook.com/Landskronab...6232313519123/Tidigare dagar har man sett blåfenad tonfisk i skagerak och idag kom rapporter om att tonfiskarna har tagit sig till öresund!

Är jag en hemsk människa om det första som flög genom mitt huvud var "sushi"?.
Citera
2016-09-18, 14:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Är jag en hemsk människa om det första som flög genom mitt huvud var "sushi"?.

Hemsk eller ej, ensam var du iallafall inte.

I vilket fall, har aldrig hört om tonfisk här tidigare, är det verkligen första observationen eller bara en av väldigt få det rör sig om?
Citera
2016-09-18, 14:57
  #4
Medlem
franges avatar
För mig som inte är så skitinsatt i fiskar, vad är det som är så erotiskt och herrejävlarnikommerintetroattdetharhänt-mässigt med tonfisk i Öresund?
Citera
2016-09-18, 15:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För mig som inte är så skitinsatt i fiskar, vad är det som är så erotiskt och herrejävlarnikommerintetroattdetharhänt-mässigt med tonfisk i Öresund?


Förut fanns det stadiga bestånd av tonfisk i sverige men de försvann på 60-talet och har inte funnits här sedan dess, du kan ju tänka dig att som sportfiskare få chansen att fiska 100-300kg fiskar i ditt lokala fiskevatten istället för små torskar på 1-5kg

Skulle fiskarna va här för att stanna kommer det skapa massor av arbetstillfällen i kuststäder bland annat.
__________________
Senast redigerad av ageton 2016-09-18 kl. 15:12.
Citera
2016-09-18, 15:18
  #6
Medlem
Någon som varit ute eller tänker sticka ut och försöka fånga någon? Norska yrkesfiskare har tagit upp närmare 200 stycken från stimmen redan.

Den är fredad i Sverige och kustbevakningen ska hålla koll sägs det.
__________________
Senast redigerad av ageton 2016-09-18 kl. 15:34.
Citera
2016-09-18, 15:29
  #7
Medlem
vikingrods avatar
Och snart kommer väl några dumjävlar och fiskar upp allihopa igen.. Samma visa varenda gång tonfisk siktas i våra vatten, då kommer båtarna och drar upp alla och poff så är dom borta igen. Idiotiskt.

Sportfiskare själv och skulle älska chansen att få dra upp ett 300 kg's monster men när fisken är rödlistad och svårt hotad i våra vatten får man väl använda hjärnan och ge arten en chans att bygga upp en stark population innan man slänger i betet.

Speciellt yrkesfiske efter dom borde förbjudas helt. Bara Norge drar upp runt 90 ton om året och det verkar som dom redan är på gång - http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fikk...g-323459b.html

För jävla synd.
Citera
2016-09-18, 15:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Någon som varit ute eller tänker sticka ut och försöka fånga någon? Norska yrkesfiskare har tagit upp närmare 200 stycken från stimmen redan.

Jag bor så att jag hade haft möjlighet, men å andra sidan hoppas jag nog att firrarna får vara ifred tills de blir livskraftiga nog att tåla in marginell fångst och ända hålla en livsduglig stam kvar här.
Citera
2016-09-18, 15:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Jag bor så att jag hade haft möjlighet, men å andra sidan hoppas jag nog att firrarna får vara ifred tills de blir livskraftiga nog att tåla in marginell fångst och ända hålla en livsduglig stam kvar här.

Hade nog inte kunnat hålla fingrarna i styr om jag hade haft möjlighet att fiska efter dem, givetvis catch and release då.

Måste va en upplevelse att hantera en 200 kilos fisk från en liten eka haha. Hade varit jobbigt att få in den i bilen när man ska hem också.
Citera
2016-09-18, 15:46
  #10
Avstängd
Inget jätteunikt, har själv fiskat tonfisk i Öresund.
Citera
2016-09-18, 15:49
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Hade nog inte kunnat hålla fingrarna i styr om jag hade haft möjlighet att fiska efter dem, givetvis catch and release då.

Måste va en upplevelse att hantera en 200 kilos fisk från en liten eka haha. Hade varit jobbigt att få in den i bilen när man ska hem också.

Man måste ha kontakter i hamnen där man kan hänga upp firren i en lyft eller truck och slakta den.
__________________
Senast redigerad av P4NT3R4 2016-09-18 kl. 15:51.
Citera
2016-09-18, 15:50
  #12
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4NT3R4
Inget jätteunikt, har själv fiskat tonfisk i Öresund.


Fick du någon?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback