Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 03:10
  #61
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Men hur kan man skriva en lång text om något när man uppenbarligen inte begriper något? Jag förstår inte så mycket om flygplatsmotorer och på grund av att jag inte fattar så undviker jag att skriva massa grejer som jag inte har någon aning om.

Om man är intresserad av att förstå saker man inte förstår (tex banker, derivat eller Deutsche banks exponering mot finansiella produkter) är det väl klokare att fråga någon för att lära sig än att tycka det verkar för svårt, svepa en flaska vin och sen yra ihop ett blogginlägg om pyramidspel?
Det är ju inte fel i sak att kalla den finansiella ekonomin för ett pyramidspel.
Citera
2018-05-19, 07:26
  #62
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det är ju inte fel i sak att kalla den finansiella ekonomin för ett pyramidspel.
Jo det är det. Men låt gå, vill du utveckla varför du tycker så?

Och läste du det virriga blogginlägget om Deutsche? Tycker du det beskriver situationen på ett bra sätt?
__________________
Senast redigerad av Bucketshop 2018-05-19 kl. 07:28.
Citera
2018-05-19, 07:27
  #63
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jo det är det. Men låt gå, vill du utveckla varför du tycker så?
Här presenteras resonemanget:
(FB) Är den finansiella ekonomin ett pyramidspel?
Citera
2018-05-19, 07:35
  #64
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jo det är det. Men låt gå, vill du utveckla varför du tycker så?

Och läste du det virriga blogginlägget om Deutsche? Tycker du det beskriver situationen på ett bra sätt?
Jag läste. Det var tendentiöst och jag tycker bättre förklaringar hur derivat fungerar har givits i tråden.

Men det är fortfarande inte fel i sak att kalla den finansiella ekonomin för ett pyramidspel.
Citera
2019-06-07, 01:52
  #65
Medlem
Spännande tider.

Deutsche Bank Hits Fresh Record Low as Recession Risk, ECB Rate Decision Looms
https://www.thestreet.com/investing/...HOO&yptr=yahoo

U.S. Senate Democrats seek Fed probe into Deutsche Bank and Trump
https://finance.yahoo.com/news/u-sen...180840725.html

EU reviews Deutsche Bank, SocGen in screening of past money-laundering cases
https://www.reuters.com/article/us-e...-idUSKCN1T71Y1
Citera
2019-06-07, 05:22
  #66
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Om man är intresserad av att förstå saker man inte förstår (tex banker, derivat eller Deutsche banks exponering mot finansiella produkter) är det väl klokare att fråga någon för att lära sig än att tycka det verkar för svårt, svepa en flaska vin och sen yra ihop ett blogginlägg om pyramidspel?

Och du begriper dig på banker, derivat och Deutsche Banks exponering mot finansiella produkter? Vet du ens vad inflation är för något?
Citera
2019-06-07, 11:22
  #67
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Och du begriper dig på banker, derivat och Deutsche Banks exponering mot finansiella produkter? Vet du ens vad inflation är för något?
Bucketshop förstår sig uppenbarligen inte på kreditsystemet och att nya krediter hela tiden krävs för att upprätthålla systemet. Empirin talar sitt tydliga språk här, det är helt otvivelaktigt.

Det är anmärkningsvärt att vederbörande har utbildning på området. Vad är det för utbildning som inte kan återge en korrekt analys av sakernas tillstånd?

Vilket indikerar att det blott är ideologiska sagor om evig tillväxt som man blir itutad på handels och dylika hjärntvättar-institutioner. Vad är det för ekonomisk bildning som fullkomligt ignorerar att ekonomi per definition handlar om hushållning och hållbarhet.
__________________
Senast redigerad av frasselito 2019-06-07 kl. 11:38.
Citera
2019-06-07, 11:40
  #68
Medlem
En konkurs hos DB är ju som alla förstår den svarta svanen i världsekonomin.

Rätt förvånansvärt hur lite uppmärksamhet detta får i media.

Några tankar från mig i ämnet:

*Det finns inte en chans att DB tillåts gå under, det blir en tvingad sammanslagning med en annan bank dessförinnan och bail-out. Du, jag och alla vi känner kommer annars få käka bark i 10 år.

*DB är mycket impopulär bland det tyska folket, en del skulle vilja se banken i konkurs, de med hjärna förstår implikationerna.

*Börsvärdet är i dagsläget på historiska bottennivåer, frågan är om börsvärdet överhuvudtaget är relevant, den som lever får se som det heter.

*Värdet idag runt 6,75 usd, någon förståsigpåare har satt smärtgränsen vid 6,40 usd. Jag har glömt vem det var, men som sagt det beror på om börsvärdet är relevant.

*Vid turbulens, hur liten det än må vara, går räntorna upp.
Citera
2019-06-07, 11:53
  #69
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
*DB är mycket impopulär bland det tyska folket, en del skulle vilja se banken i konkurs, de med hjärna förstår implikationerna.
Absolut. Implikationerna skulle i längden bli goda.
Citera
2019-06-18, 20:52
  #70
Medlem
Man kan ju fråga sig om det är möjligt att baila ut en så stor bank. Det går väl att trycka så mycket pengar men det lär väl leda till hyperinflation?
Citera
2019-06-20, 08:51
  #71
Medlem
Slupens avatar
En konkurs av DB är inte ett specifikt Tyskt problem. Det är globalt bankproblem. Med andra ord, det kommer aldrig att tillåtas.

Deutsche är G-SIB listad precis som Nordea. Så än en gång, Tysklands problem är vårat problem.

Deutsche G-SIB Listning
Citera
2019-06-20, 18:21
  #72
Medlem
Raporterat idag att DB med 50 miljarder i skuld/värdelösa tillgångar är satt i ommöblerings läge "deep overhaul" som det så fint heter, banken bankrutt sedan länge egentligen, så då blir det väll skattebetalar bail in eller nått.

https://www.ft.com/content/d146b22c-...1-2b1d33ac3271
https://www.reuters.com/article/us-d...-idUSKCN1TH0S7

Samtidigt sparkas 750 anställda på en Polsk stor bank.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback